Denna söndagen var vi först och sprang för mej, arets första orientering som gick i en skog vid Nancy. Det var kul att springa igen i skogen. Pa hemvägen akte vi via Col de la Chapelotte. Under bl a första världskriget stupade det runt 2000 fransmän vid detta bergspass. Vi gick i skyttegravar och grävda gangar i bergen. Vädret var lite dimmigt och runt nollan. Det kändes lite kusligt att veta att här, precis här, var det fullt krig Under första världskriget.

Transférer votre blog sur Nouw - vous pouvez maintenant importer votre ancien blog - Cliquez ici

Med sa underbart väder kunde jag inte stanna inomhus... Jag fragade min grannfru om hon var ledig och om hon ville ga med "snöskor" vid le Champ de Feu. Vi akte dit och gick i 5 h i underbar natur. Var baguette at vi med underbar utsikt. Härlig dag!!

Det blev bade horspiste och pa gjorde spar.

Förra veckan var vi och besökte ön Malta. Första dagen blev det besök i La Valetta där vi träffade en orienteringskompis fran Frankrike som var där och vandrade. Han gav lite tips om ön. Dag 2 blev det först världsarvet Hal Saflieni Hypogeum , sedan blev det en massa tempelruiner.. (megalitiska tempel inskriva de ocksa pa världsarvslistan). Tarxien,Hagar Qim och Mnajdra. Vi tog bilen till Dingli cliffs och innan besteg vi Maltas högsta punkt...Ta' Dmejrek 257 m.... Dag tre blev det besök i staden Rabat och dess katakomber . En tur till Mdina var perfekt att göra tidigt pa morgon innan turisterna kom ( det fanns manga kryssningsturister...). Sedan for vi upp till de norra delarna och sag solnedgangen vid Karl Alfreds by ( där de spelade in filmen). Dag 4 tog vi bilen med oss till ön Gozo. Där var vi i Viktoria och besökte bla fästningen. Vi at var piquenique vid en av saltställena pa Malta. Det var vackert. Sedan skulle vi se Azure Window... Vi var pa plats men fann ingen vacker stenbro...Lâste sedan att den förstördes i en storm förra aret... Dag 5 var vi tillbaka till La Valetta och besökte Co-katedralen. mm. Dag 6 en sväng till Marsaxlokk och St Peters pool. Dag 7 Karnevalen i La Valetta och sedan dag 8 akte vi hem! Malta var vackert med manga blommor i februari manad. Folket var otroligt trevliga och hjälpsamma! Det var lite kallt pa de olika rummen vi bodde i ( vi bodde pa 2 olika hotell och 2 B&B).

Denna söndag (11 februari) fick jag vara med (och se) pa karnevalen i La Valette. Det fanns manga barn som var utklädda och rätt manga vuxna. Vi stod Under 4 h och sag pa när karnevaltaget gick förbi oss. Bra stämning men lite "hur som helst"...

Söndagen den 4 februari. Vi körde dottern till flygplatsen Basel/Mulhouse och pa vägen tillbaka passade vi pa att vandra lite i Les Vosges. Vi startade var vandring vid byn Les Trois Epis. Efter ett tag kom vi upp pa 927 m där det fanns slottsruiner. (fd slottet Hohnack). Det fanns inte sa mycket kvar av det men vilken utsikt!! Man sag at alla hall. Det fanns lite snö där och sag man in mot det högre bergen var de helt vita. Vackert. Vi träffade en man som var ute och sprand ( en trailare). Han berättade vilka de olika bergen hette och lite historia om byarna omkring. Det var interessant. Han berättade att det fanns en annan utsikt vid Les Trois Epis. Sa när vi kom tillbaka till bilen fortsatte vi till den andra utsiktspunkten. Da sag man ut över Colmar och hela dalen till de tyska bergen. Vi hade sol och moln. När vi nästan var tillbaka till Strasbourg snöade det för fullt!! Vi gick 16,8 km

En härlig fredagsvandring med grannfrun. Vi startade vi staden Barr (40, min fran Strasbourg) och vi vandrade förbi 3 slottsruiner. Landsberg, Spesbourg och Andlau. 17 km och lite mer än 700 m höjdskillnad. Det föll lite snö pa oss och det var ett par plussgrader ute. Perfekt väder för en vanding. Var matsäck ats i slottsruinen Spesbourg. I lä.

Idag var jag och besökte stora moskén i Strasbourg. Den ligger bara nagra hundra meter ifran där jag bor. Jag var där med min AVF-grupp. Det var intressant och det fanns fin mosaik. Moskén invigdes 2012. Jag brukar springa förbi den när jag tränar och har alltid varit nyfiken pa hur den ser ut inuti. Nu vet jag :)

Söndagen den 28 januari var jag, min man och hans bror och sprang en trailtävling i Belgien. Starten gick klockan 12 och vi hade 1h45 min bilväg dit. Vi ville göra nagot med min mans bror da han var "hemma" ifran Nya Kaledonien i en vecka. Trailloppet hette Houffatrail och vi sprang 17 km ( det fanns olika distanser, längre eller kortare). Jag hade 1h43,39 ( min man 1h44,36 och bror 1h42,11. Jag blev "slagen" av 6 yngre damer och vi var 139 damer av 368 som startade. Lerigt men inte kallt.

Efter loppet akte vi till Luxemburg som inte lag sa langt bort. Där var vi pa den fd högsta punkten Burrigplatz 558,5 m och sedan hittade vi den högsta punkten som heter Kneiff och är 560 m. (bilden till höger). Pa vägen hittade vi ocksa det ställe som ligger längst i norr ( av Luxemburg) vid Troisvierges.​

Äntligen soligt väder!! Tillsammans med grannfrun var vi och vandrade vid Mont Sainte-Odile (ca 4 mil fran Strasbourg). Vandringen var ca 16 km med 650 m höjdskillnad. Vi gick förbi 5 stycken slottsruiner - med jättefin utsikt). Vi slottsruinen Dreistein at vi varan matsäck! Vilken härlig dag!

Andra söndagen i januari 2018 hade vi härligt väder sa det blev en liten vandring ifran byn Barr. Vandringen gick uppför först i vinrankorna. Sedan började skogen och en massa höjdmetrar senare kom vi fram till en slottsruin : Andlau. Det var fin utsikt därifran.

Perfekt ställe att fika pa! Vandringen var ca 12 km.