Sinnsykt dyrt hos frisøren!!

Det er sykt dyrt å gå til frisør, lurer på hvorfor?

Til alle som syns det er sykt dyrt å gå til fagfolk å få fikset håret sitt.

Frisører kan ikke putte det de tar inn, rett i lomma( som mange tror), vi har også faste utgifter, på lik linje som alle andre som driver bedrift.

Av den summen du betaler for f.eks en klipp, skal det betales lønn til den ansatte, som gjerne er provisjon, 25% moms, husleie, som for oss som driver på et senter, er prosent av inntekt, strøm, arbeidsgiveravgift, utstyr vi bruker, som heller ikke er så billig som folk tror, saksene vi klipper med er ikke gratis, og trenger service og vedlikehold, telefon, kassautstyr, nettside som kunder setter stor pris på, og ellers alt av rekvisitta som kunder ikke tenker over. Etter at alt dette er trukket fra, står ikke bedriften igjen med mye overskudd, om vi skulle tatt oss betalt, det enkelte mener det burde koste å gå til frisøren.

Vi er kanskje den billigste på tjenester, med tanke på f.eks tannleger, elektriker, rørlegger, snekker osv. Sistnevnte er håndverkere på lik linje som frisører, når det kommer til utdanning. Vi har like mange års utdannelse. Vi bruker mye tid og penger på å holde ansatte oppdatert med kursing.

Det som svir mest i lommeboka til folk, er de som skal gjøre store fargeforandringer. Dette bruker vi alt fra 2-5 timer på, og det sier seg selv at om man skal ta seg betalt for tiden det tar, kan det bli noen tusen. Når kunder syns det er dyrt, mener vi frisører selv at vi egentlig burde tatt oss mer betalt i forhold til tiden vi bruker. Har du en elektriker hos deg i flere timer, lover jeg fu betaler mye mer enn samme tid hos frisøren.

Jeg kan også synes at noen priser hos frisører er insane, men samtidig er det faget vårt, som vi er stolt av. Man må gjerne betale ekstra for kvalitet og erfaringer her, som med mye annet.

Kjøper man et klesplagg av bra merke, betaler du for det.

Jeg vil gjerne vise et eksempel på jobber vi gjør ofte som tar litt tid, og som er det vi er dårligst til å ta oss betalt for.

Her er før bilde av kunde som ønsket å bli helt lys, gjerne litt kald, som mange ønsker nå.

Her er etter bleking, som tok ca 1.5-2 timer. Tar tid å smøre inn på et langt og tykt hår, også har alle kjemiske behandlinger en virketid.

Her er etter fargebehandling for å få et jevnere og kaldere resultat. Jeg avslutter aldri et lysningsprosjekt med bare bleking. Det blir sjeldent pent.

Hele behandlingen her tok meg ca 4.5 time. Det sier seg selv at det må koste litt. Jeg har aldri tatt mer enn 2500 av kunder. Med en jobb som tar 4.5 timer, burde vi tatt oss enda mer betalt når man tenker på hva andre tjenester koster for samme tid.

Priser er selvfølgelig avhengig av hvor man bor. Vi er nok flinke til å selge ut våre tjenester altfor billig, selvom mange syns det er dyrt å gå til frisøren.

Hvorfor skal man ikke betale for en frisørs profesjonelle hjelp, når man vet det koster med elektriker og andre håndverkere?

Jeg har ikke telling på hvor mange ganger jeg får høre hvor dyrt det er å gå hos frisøren, som jeg må forsvare hvorfor det koster.

Nå skulle ikke dette være en forsvarstale for hvorfor det koster å gå hos frisøren, men mer et innlegg for å forklare alle som syns det er dyrt, om hvorfor det koster.

Vi er håndverkere som er stolt av jobben vi gjør, og ingen selger jobben sin på billigsalg, så lenge man er stolt av det man gjør.

Jeg blir ikke rik av penger på å være frisør, men det gir meg så mye glede i hverdagen min, og jeg er stolt av å kunne gjøre mennesker fornøyde og glade, etter en tur i stolen min. JEG ELSKER YRKET MITT UANSETT!

Del gjerne innlegget.

?Klem Monica

Liker

Kommentarer

Kristine
,

Bra skrevet:)Men stusser på hvorfor du ikke tok mere betalt for en slik behandling? Vi må stå sammen for å ta oss rett betalt:) Jeg hadde tatt over 4000,- for dette!

Monica73
Monica73,
Hei! Først og fremst takk for at du syns det er bra skrevet. Jeg skjønner at du stusser på hvorfor jeg ikke tar mer betalt for en sånn behandling. Det med priser handler litt om omgivelsene rundt deg også. For meg er det ikke om og gjøre å ta mest mulig betalt for jobber jeg gjør, og sånne prosjekter som tar 4-5 timer, har jeg ikke veldig ofte. Jeg tar meg betalt for jobber jeg gjør daglig. Jeg syns ikke selv jeg kan forsvare priser helt opp i 4-5000 kr, selvom det tar tid. Poenget mitt med å skrive at jeg aldri har tatt mer betalt av en kunde enn 2500, skulle egentlig poengtere at det ikke er dyrt hos frisør i forhold til andreåndverker og tjenester du får gjort. Skjønner at det kan se litt dobbelmoralsk ut å skrive det innlegget her, men i tillegg ikke ta meg betalt for jobben jeg gjør, i forhold til tiden jeg bruker. hadde dette vær daglige prosjekter for meg, hadde jeg nok tatt meg mer betalt også 😊
nouw.com/monica73
Heidi
,

Nå er det jo sånn at frisører kan han flere kunder samtidig mens en sitter å lar farge virke i 1,5 time som du sier rekker man å klippe 3 stk å sette ferge på en ! Mens andre håndverkere har ingen virketid på sitt arbeid her må det arbeides hele tiden ingen vente tid til å ta noe «extra» i mellomtiden ☺️

Klara
,
Nå har der seg sånn at man vet aldri hvor lenge bleking må virke,- man må følge m hele tiden og kanskje smøre på mer osv,- da blir det litt vanskelig å klippe noen imellom....!
Kjersti
,

Elektrikere og rørleggere har og «ventetid» på hverandre og de tar betalt for kjøre tiden sin, når de må hente ting de behøver...

Siv
,

En elektriker eller tømrer tar ikke flere hus samtidig. At frisørene skal ha flere kunder samtidig er både upersonlig og absolutt ikke bra for helsen. Kunden skal ikke få en billigere behandling fordi frisøren velger flere kunder på en gang. Det er min mening;)

Monica73
Monica73,
Her har det aldri vært snakk om 1,5 times virketid på en behandling, og vi vet aldri virketiden på lysningsprosjekter med bleking. her må man følge med, hvis ikke kan det gå galt faktisk. Vi jobber med kjemiske produkter, som har kontakt både med hodebunn og hår. For lenge virketid på bleking kan gi katastrofe. Ofte kan man ha en herreklipp mens en farge virker, og det gjør mange også, men om man skal gjøre det hver gang man har prosjekter som dette, vil det føles som å jobbe på samlebånd, og samlebåndsfrisør vil ikke jeg personlig være ihvertfall. Vi er et service yrke i tillegg til håndverkeryrke, så det er vel så viktig og opprettholde servicen, som å tjene mest mulig penger.
nouw.com/monica73
Erik
,

Jeg har all respekt for at fagfolk skal ha betalt for jobben de gjør. Men jeg hadde neppe hatt råd til å ha elektriker på besøk 6-8 ganger i året. For meg er det heller ikke viktig med bra merke som det sammenlignes med her. Jeg trenger bare litt kortere hår, thats it. ,Derfor går jeg også til de som kan gjøre denne lille jobben enkelt og billig. Som oftest tar det meg gjerne 10 min å bli klippet. Da blir det for meg, ja rett og slett hårreisende, å betale 700 kr for dette. Da går jeg heller til noen som gjør dette for 300 kr eller mindre (Selvfølgelig), som fortsatt tilsvarer 1800 kr/timen (10 min). For folk som ønsker mer gjennomført kvalitetsarbeid, styling, farging etc kan jeg forstå den prisen hos frisøren. Heldigvis er det mange ulike tilbud å velge mellom for oss forbrukere. Frisører er i konkurranse som alle andre bransjer og må ta den prisen de kan både konkurrere og overleve med.

Monica73
Monica73,
Hei! Det er som du sier. Forbrukeren må ta valgene sine selv, men for meg som setter kvalitet i faget mitt veldig høyt, og brenner for det jeg gjør, er en 10 min klipp helt uaktuelt. Jeg føler ikke jeg gjør et godt håndverk på 10 min. Jeg hadde følt at jeg hadde sendt ut igjen halvferdig arbeid etter 10 min. Eneste jeg kunne klart på 10 min er en maskinklipp over hele hodet, men mange er fornøyd med en rask klipp til en billig penge, og det må de få lov til. Jeg personlig liker å ha kunder som setter pris på kvaliteten jeg legger i jobben min.
nouw.com/monica73
Mirjam
,

Hvor sterk bleking brukte du?? IG tar du ofte gelbleking? Og hvilken farge/fager tok du over?? 😃 ble veldig bra

Mirjam
,

og tar du ofte helbleking?? Skulle det stå😂

Monica73
Monica73,
Hei! jeg har begynt å ta mer og mer helbleking nå, da det ofte må til for å få de kalde fargene. Her brukte jeg en blekepasta med 6%. bruker ofte 3% i bunn på vanlig bleking. Brukte joico vero k-pak over etterpå. Resepten har jeg på instagram kontoen min @harinspirasjonbymonica73
nouw.com/monica73
Elisabeth
,

Hei! Beklager men denne artikkelen synes ikke jeg fremmer oss frisører. Du sammenligner oss med flere andre håndverkeryrker som f.eks elektriker. Du skriver om de forskjellige faste og variable utgiftene til en salong men likevel konkluderer du med at du ikke tar betalt for jobben du gjør. Hvorfor ikke? Fordi noen noe klager? Når den faglærte ikke tørr å ta betalt for arbeidet sitt, og i tillegg skriver innlegg om det blir jeg litt oppgitt. Hvis du ikke ønsker å ta betalt mer enn 2500 kr må du ikke ta på deg behandlinger som vil koste mer. Dette er svinn for salongen. Tenk hvor mye produkter du gir kunden gratis. Du kan likegodt gi henne en gratis sjampo, balsam og kur med hjem. Mye rimeligere også slipper salongen betale lønn til deg i de 4,5 timene du jobber men ikke tar betaling for 😊

Monica73
Monica73,
Hei! jeg kan forstå at du syns det blir litt dobbelmoralskt av meg å forsvare prisene til oss frisører, men samtidig ikke ta meg betalt for jobben jeg gjør. Grunnen for at jeg drar inn prisen jeg gjør i innlegget, var litt for å poengtere at det ikke er dyrt hos frisøren i forhold til tiden vi bruker. Det handler heller ikke om å ikke ønske å ta mer betalt, men mer at det går en grense på hvor høye priser jeg syns jeg kan forsvare. Hadde dette vært prosjekter jeg har hver dag, ville jeg nok tatt meg mer betalt for det også, men det er ikke daglig for meg med så store prosjekter. Jeg tar meg betalt for jobber jeg står med hver dag. Jeg tenker at man ikke skal prise seg helt ut heller, og for meg er det ikke om og gjøre å ta mest mulig betalt av kunden, men som sagt, jeg tar meg betalt for "vanlige" jobber jeg står med til daglig. Lønna mi styrer jeg selv, siden jeg jobber på provisjon, noe som også er veldig vanlig. Jeg liker også å ta sånne prosjekter som en utfordring, og syns det er gøy å få til bra resultater. Mulig du syns jeg skyter meg selv enda mer i leggen nå, men jeg syns det er verre med salonger som tar 250 kr for en klipp. Det er å selge faget vårt på billigsalg. hadde jeg gjort det, så hadde nok ikke salongen min gått så bra som den har gjort i 27 år. Jeg tar meg betalt for kvaliteten jeg gir med klipp og vanlig farging, som er en mye større del av mine daglige jobber, enn prosjekter som tar 4-5 timer 😊
nouw.com/monica73
Vegard Svanberg,

Bra innlegg, Monica.

Et stykke ned i innlegget skriver du dette:

"Jeg har ikke telling på hvor mange ganger jeg får høre hvor dyrt det er å gå hos frisøren, som jeg må forsvare hvorfor det koster."

Det jeg skal si nå er generelt, og gjelder ikke nødvendigvis deg. Men jeg hører det såpass mye at jeg vil si det er et tema på generell basis både for salonger og klinikker. Ta det for det det er. 😊

Hører du dette mye, er det ofte et tegn på at du ikke leverer høy nok verdi. Eller rettere sagt: At du er for dårlig til å synliggjøre verdien av det du leverer. (Det er en stor, men viktig forskjell her.)

Men det er minst like sannsynlig at du rett og slett legger mer merke til den lille gruppen som bryr seg mye om pris, enn de som ikke gjør det. De fem-ti-femten prosentene som bryr seg mye om pris, har en tendens til å la seg høre i mye større grad enn de som ikke bryr seg så mye om pris (for de fleste av oss er pris en del av vurderingen, men sjelden eller aldri det eneste).

Disse kan du trygt ignorere. De utgjør så liten del av omsetningen, at man som regel gjerne kan og bør "miste" dem (les: Bli kvitt dem).

Disse folka påfører deg dessuten alle mulige slags ergrelser, som gjør at du sannsynligvis taper mer på å beholde dem enn å la dem gå. Irritasjonen de påfører deg tar lett fokus bort fra viktigere ting. Så istedenfor å, si, jobbe med markedsføringen din, blir frustrasjonsnivået så høyt at du for eksempel skriver et flammende blogginnlegg (noe det ikke er noe galt med, forresten, jeg skriver ofte av meg frustrasjoner selv). 😉

Livet er for kort.

(forts. i neste innlegg - jeg skrev visst for mye 😊 )

boostsalongen.no/
Vegard Svanberg,

(Del 2 - forts. fra forrige)

Noe du dessuten aldri trenger å gjøre, er å unnskylde hvorfor du priser deg som du gjør. Å gjøre det setter deg på defensiven, og diskusjonen sporer ofte av. Plutselig står du der og føler du må forklare hvorfor prisen er satt som den er, og sammenhengen mellom utgifter og kostnader, og alt mulig annet vedkommende overhodet ikke har noe med eller har noe greie på, men som han eller hun likevel føler seg kallet til å si og mene en hel masse om.

Det er uansett en kamp du ikke kan vinne. For de kommer som regel fra et følelsesmessig ståsted der de føler de har rett til å få det du tilbyr til en lavere pris. Logikk biter sjelden på dem.

Når du får prisinnvendinger fra noen, forteller de deg egentlig at de vil ha det du tilbyr til prisen de litt lenger nede i gata tar.

Det de ikke forteller deg (men som er implisitt) er at de vil ha det av deg. Hvorfor skulle de ellers diskutere det med deg? Da kunne de bare gått til noen andre først som sist.

Når noen klager på prisene mine, pleier jeg å si noe sånt som dette (enten direkte eller pakket inn på en litt annen måte):

"Du kan få god kvalitet, god service og en lav pris. Men du kan bare få to av tre samtidig. Så hva vil du kutte for å få en lav pris?"

Det er forskjell på de som klager, selvfølgelig. Noen har bare ikke sett verdien av det du gjør, og trenger å vite mer for å forstå det.

Men de andre foreslår jeg at du bare kutter ut. De er ikke verdt det, og utgjør så liten del av omsetningen din at du lett kan kompensere for bortfallet av dem gjennom bedre markedsføring og salg.

Jeg skriver mye om dette i boka mi. Prising henger tett sammen med posisjonering; hvordan du ser deg selv og hvordan andre oppfatter deg, er sentralt for hvem som oppsøker salongen eller klinikken din. Like viktig er det å vite hvem man vil ha som kunder og hvilke krav man setter til dem.

Lykke til videre. 😊

boostsalongen.no/
Christian
,

Æ kjenne æ blir litt provosert av det du skriv. Før koffer skal transportbransjen da måtte godta å bli presset til grensa før ka som e forsvarlig. Når du skal sende en pakke så velge du den løsninga som e billigst fra a til å. Du tenke da ikke på at den løsninga va ei løsning der utstyret e trafikkfarlig å sjåføren kanskje har vært i bilen i flere månder, å heller ikke sett familien på flere mnd. Da e det plutselig greit at ting ikke skal koste noe. Før det koste å ha ting på stell og følge norske regler. Så vær så snill å ikke klag på at folk syns det e dyrt å gå til frisør. Før det e mange andre bransje det e dyrere å drive å som ikke har di sinnsyke timesprisene.

Monica73
Monica73,

Hei! Jeg må si jeg ikke helt skjønner hvorfor du blir provosert. Jeg skriver dette innlegget for å forklare hvorfor ting koster. Skjønner at flere bransjer også kanskje har det på samme måte, men det er fritt frem for å legge ut hva du vil i sosiale medier for å få frem et budskap. Du kan også få frem ditt budskap å forklare din bransje, så folk får opp øynene sine 😊 Hva vet vel du om hvor dyrt det er å drive en frisørsalong?

nouw.com/monica73
Anita
,

Å sammenligne yrker og timespriser blir veldig feil. Du må tenke på at det å måtte ha en rørlegger eller elektriker til å fikse noe i huset, er stort sett helt nødvendig, mens det å få helbleket håret i en kald farge er mer en luksus som man velger å ta seg råd til. Og jeg tror du ville fått færre kunder om du hadde tatt 4000-5000 for den behandlinga istedet for 2500, og kanskje færre kunder som kommer tilbake. Uansett hvor fornøyd de er med resultatet.

Elly Lundquist
,
Jag har aldrig opplevd en frisør som under "behandlingstiden" ægner 100% av den tiden på meg å mitt hår. Nei da, I mellomtida går dem gjerne inom. En annen kunde som og suttit i varmeapparat i 45 min. Det vil si at min tid og eventuell annan kunde sin betalte tid sammenlapper. Kan vi då spleise på tidsprisen? Jag har selv drevet på med kostprisanalyser og inkøps reguleringer, sant at eg ikke vært i frisørbransjen men aldri opplevd noen typer produkter av den typen på den skalan som kan motsvare de prisene dere tar. For 15 år siden kostet klipp å farge kanskje 1000-1500 hvordan ser det ut idag? Nå betaler du gjerne opp mot 3-3500 kr for det samme. Ifht kostnadskurven så stemmer ikke pris med kostnad. Ikke ifht arbeidsgiver avgifter, skatter, moms (som du btw får skrevet av) El leie. Å nesten samtlige salonger leier ut stoler til enkeltmannsforetak (frisører) hvilket friskriver dem fra en del av disse avgiftene dere snakker om. Så nei, dem prisene er ikke i rute. Å hvis eg måtte ri ge rørlegger hver mnd for å kunne spyle i dassen så hade jeg flytet fort. I tillegg til at eg byttet rørlegger. Så deres priser kan ikke jevnlikes med hverken rørlegger eller tannlege. Pr idag er frisør time (som du gjerne trenger hver 5-6 uke) dyrere en hva det koster å lage tenner..