LA BOCA OG UTELIVET

Vi startet dagen med å gå ut å handle inn litt frokost kl 8, siden det stod på booking siden til hostelet at frokost ikke var inkludert. Men at de hadde kjøkken til utleie. Vi trengte bare å gå noen hundre meter ned i gaten og kom til en fruktbutikk. Der kjøpte vi mye forskjellig frukter, egg og litt brød. Det ble bare frukt til frokost for noen andre brukte stekepannen og vi hadde litt tidspress, siden jeg hadde en avtale om hårklipp på en frisørsalong kl 10 som var en 20 minutters gåtur.

Vi kom til litt mer kjernen av byen og her var det flere parker og høye bygninger. Noe vi har lagt merke til er at de har veldig mange parker som hunder kan løpe fritt på, noe vi synes er kjempe bra siden det kryr av hunder her og siden det er for det meste kun bro steiner å gå på. Frisøren var en mann som var veldig hyggelig. Kunne ikke så godt engelsk, men vi fikk kommunisert bra likevell. Planen var å dra rett fra frisøren til La boca. Men så snakket vi med en bekjent som studerer her og han anbefalte oss og ikke gå med noe rødt siden det var fargen ril rivalen deres. Jeg hadde selvfølgelig på meg en bukse med rødt i seg, så da ble det en svipptur innom hostelet og skifte til shorts.

Vi bestilte en uber og ble plukket opp fra hostelet. Vi ankom Caminito som ligger i La boca. Et veldig turist sted. Det er kjent for sine fargerike hus og gatekunst og blir derfor omtalt som et gatemuseum. Ubersjåføren ba oss passe godt på ryggsekkene våres og vi hadde også lest oss litt opp på stedet. Og flere nevnte at dette var et strøk der det var mye tyver blant turistene. Vi var så sultene at det første vi gjorde var å sette oss ned å spise. Det er dessverre den verste maten vi har spist her så langt. Martin bestilte et kjøttstykke som han egentlig ble presset på, siden vi begge er litt konfliktskye. Men en god trening for oss til å bli flinkere til å uttrykke oss og stå i valgene våres. Han fikk et stort kjøttstykke med pomesfritt , det var det. Jeg bestilte vegetar lasagne og det var nesten ikke spiselig. Lurer litt på om den var fryst ned og tint opp i mikroen. Vi spiste nesten ingenting før vi gikk og betalte. Prisene på rettene var nesten likt som i Norge, men det er forståelig siden det er blitt gjort om til en av de største turiststedene her i Buenos Aires. Men vi fikk hvertfall mettet magene litt.

Etter vi hadde betalt gikk vi videre og tuslet rundt. Vi gikk litt ut av turistgatene og så en flott bygning der det stod :Banco Italiano, og på siden stod det noe om et museum. Det var en mann som stod å arbeidet i døråpningen, så vi gikk bort for å spørre om museumet. Han sa det var under oppussing, og det var han selv som pusset opp. Vi ble stående og prate med han en god stund. Veldig trivelig fyr som overraskende nok kunne en del engelsk, så vi fikk en god dialog. Han het Hector og fortalte oss at bygningen ble bygd i 1880 , men ble ikke grunnlagt før i 1910. Han var nysgjerrig på reisen vår og hadde selv vært i Bolivia for en del år tilbake. Han sa vi måtte drikke coca te eller spise coca bladene når vi skulle opp i høyden, pga høydesyke. Dette hadde han opplevd selv, og sa alt gikk vekk når han fikk teen med bladene. Interessant ! Han fortalte også at han syntes det var ekstremt kaldt i Bolivia, men vi har hørt at Argentinere ikke er så spesielt glad i kulden.

Det begynte å bøtte ned med regn og siden Martin ikke har noen andre klær å bruke en de vi kjøpte bestemte vi oss for å ta en uber tilbake til hostellet. Vi så kanskje litt bortkommende ut for det kom en politimann bort til oss. Han kunne bare spansk så vi skjønte ingenting. Men vi klarte å forstå hva han prøvde å formidle. Han lurte på hvor vi skulle hen og anbefalte oss å ta en taxi eller uber. Fordi å ta buss måtte du ha et personlig busskort. Og at det var lurt å vente her siden i dette område gikk det mye politi, mens noen gater ned var de ikke å patruljerte. Vi har lagt merke til at det er ekstremt mye politi ute å går i gatene til en hver tid. Og det gikk opp for oss at det kanskje hadde noe med demonstrasjonene som har vært her tidligere.

Når vi kom tilbake på hostelet slappet vi av litt og ventet på at været skulle bli bedre. Når det gjorde det skiftet vi til litt varmere klær og gikk i en halvtime til vi kom til en enorm park. Det var masse gamle trær og vi var helt fascinert over hvor tjukke stammer noen av de hadde. Vi hadde søkt opp en liten park som her Jardin Japones. Det kostet 150 pesos (23 kr) for å komme inn. Og det var rett og slett en japansk inspirert hage. Det var veldig fint. Vi var der i en halvtime før vi tok rusleturen hjemover. På veien hjem prøvde vi å sette oss et sted for å spise middag. Men kulturen her nede er at de gjør alt litt sent. Så resturantene åpnet ikke før kl 20 og vi var veldig sultene. Så da dro vi heller innom en grønnsaksbutikk å kjøpte inn litt og lagde det på hostellet.

Rundt kl 21 tok vi en uber inn til San telmo. Ca 30 min unna med bil. Der møtte vi Magnus og Sondre, to jeg er kjent med hjemmefra som studerer spansk her nede og Andreas som også studerer her og vennen hans Emanuel som kom igår på besøk. Vi satt oss på en pub tok en øl og snakket. Hørte litt på hvordan livet her nede var og det hørtes helt fantastisk ut. De fortalte også at Argentina er i en økonomikrise, og derfor de har så mye politi på gatene. Det kom en venninne av de som også studerer spansk her og hennes to venninner som var på besøk, og de lurte på om vi ville bli med bort på en spill bar senere. Vi syntes det hørtes gøy ut, men alt starter så sent her, så vi gikk først innom leiligheten til Andreas og Magnus. Det var en utrolig fin leilighet og de bodde med en til som het Markus. Når klokken ble rundt 1 tok vi uber ned til baren. Vanligvis drar ikke folk ut før kl 2 her nede. Litt morsomt å tenke på at det er da barer i Norge begynner å stenge. Vi ankom baren og det var et stort lokale med masse biljard bord, ping pong bord osv. De hadde til og med brettspill man kunne låne. Veldig kult sted. Vi spilte biljard og tok turen hjem i 3 tiden. Det ble et par glass, og i å med at vi begge ikke drikker så særlig. Så er vi litt reduserte idag kan man si. Men en utrolig koselig kveld.