Lördag, d-vitamin dagens bloggutmaning

God förmiddag fina ni, efter mycket om och men så somnade jag inatt trots nerv smärtan i bröstkorgen och sov som en klubbad säl i hela sju timmar.

Det är nästan så att jag får nypa mig i armen för att kunna tro på det.

Men så himla skönt.

Nyhetsmorgon står i vanlig ordning på i bakgrunden och utanför fönstret så är tyvärr vädret väldigt mulet men emellan åt så tittar solen fram lite.


Nu till dagen boggutmaning som är startad av https://www.saramadeleine.se

Alla månader med R i sig sägs det att man ska tillsätta D-vitamin. Så nu slipper man det. Tar du D-vitamin?


Som svar på dagens bloggutmaning så säger JA.

Jag lider ju av en del endokrina sjukdomar som också ger mig kronisk brist på vissa saker i kroppen och bla på D-vitamin.

Så jag äter alltid D-vitamin tillskott alla tolv månaderna året om.

Detremin heter den och kan inte köpas receptfritt utan du måste få den utskriven av en läkare. Men det är den absolut bästa D-vitaminen på marknaden då den är väldigt lätt upptagen för kroppen samt innehåller tillräckligt bra styrka.

Jag tar hela 8 droppar om dagen dvs 6400 IE per dag. Där behöver jag ligga för att mitt blodvärde ska ligga bra.

Många av dom sorter av D-vitamin man köper ute i butikerna innehåller inte tillräckligt hög dos eller är väldigt svår upptagna för kroppen så bara ett tips från mig till er.

Man brukar säga att blodvärdet ska ligga över 75 och ännu bättre om det ligger upp emot 100.


Symtom på D-vitamin brist är följande:


Trötthet, muskelsvaghet, led-, muskel- och skelettsmärtor, domningar i händer och fötter, muskelkramper samt svårigheter att resa sig och att gå i trappor. Vitamin D-brist kan hos vuxna ge upphov till benuppmjukning ( benskörhet ) och risk för frakturer.

Möjligen även ökad risk för även andra sjukdomar som diabetes typ-1, MS, viss psykisk ohälsa osv.


D-vitamin är väldigt nyttigt för oss människor.

Nu önskar jag er en fin lördag och ta hand om er.

Kram 💕

Gillar