Idag är det tisdag. Vilka dagar jag haft sen sist. I lördags så sjöng jag på min bästa kompis dotters dop, och precis när det var klart så stack jag till Kista för att sjunga med min kör i kyrkan där. Söndag förmiddag åkte vi till Mall of Scandinavia och hängde och myste där. När vi var klara där drog vi till Sala för att köra ett gig där. Kom hem ca 22 på söndagskvällen så det var bara att packa upp och gå och sova (tänkte jag).

När jag äntligen lagt mig ner för att slappna av så bröt jag ihop. Började gråta, hyperventilera och mådde allmänt dåligt. Hyperventilationen slutade i hostningar som resulterade i att jag spydde upp allt maginnehåll på min väska, garderobsdörr och matta. Fick panik och började skaka och ha mig, tills jag sprang ner till pappa och bad om hjälp. Somnade inte förens 2 och skulle upp vid 6 så pappa ville inte att jag skulle gå till skolan i går. Låg i sängen från det att jag vaknade (kl 6) tills klockan var 16 och mamma skulle hämta mig för att jag skulle till henne och packa ihop lite saker. Så tog det verkligen lugnt.

Idag gick jag till skolan i alla fall, men har haft en fruktansvärd huvudvärk hela dagen. Kunde inte vara med på idrotten så jag satt på sidan av och engagera mig ändå. Kom hem för ca 45 minuter sen och det jag gjort sen dess är att fixa en alla hjärtans dag-present till J. Nu ligger jag i sängen och vilar. Skulle verkligen behöva plugga men jag vet inte om mitt huvud orkar det.

För att ta detta till något positivt så ställde jag mig på vågen idag. Den stod på 104,2kg. Kan inte fatta det själv! Jag åt ingenting alls igår så det är inte omöjligt att det spelar in. Men ställde mig på vågen nu när jag kom hem från skolan, och då har jag ätit lunch och mellanmål. 104.9kg. Jag har, som det ser ut nu, nått mitt mål. Helt otroligt!! Jag är så glad och jag är så stolt över mig själv. Runt midjan ligger det på 93-94cm och runt magen 118cm. Detta får mig att bli lite säkrare i mig själv för jag ser faktiskt resultat. Så även fast denna dag inte varit helt på topp så har jag i alla fall detta i bagaget tills vidare. Kan inte träna förens på torsdag igen, då mitt huvud kollapsat idag och att jag ska fira alla hjärtans dag imorgon. Men jag ska planera ihop ett bra pass tills dess, så jag kan fira denna viktnedgång med ett härligt pass.

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - Click here

Likes

Comments

Contains affiliate links

Hämtade ut ett paket från proteinbolaget häromdagen. Har inte bild på allt men kan länka allting till deras hemsida! klicka på bilden så kommer ni till produkten.

Läst mycket om BCAA och dylikt, och efter varje träningspass gick jag och köpte en NOCCO och en proteinbar. Insåg senare på kontot att det började sina, så jag tänkte att "varför inte köpa pulver som man kan blanda med vatten?". Beställde detta på deras januarirea så fick mycket bra grejer till låga priser!

Eftersom jag ÄLSKAR denna dryck (dricker den ofta då den finns i varuautomaten på gymmet) så beställde jag ett flak av den, då den låg på 200kr istället för 600 (!) kr.

Som sagt äter jag mycket bars så beställde även 12-pack bars från Muscletech med smak av cookie dough. De är väldigt goda och sjukt mättande!

Har alltid letat efter handskar så när jag hittade dessa på rea för 99 kronor slog jag till direkt! Väldigt skönt måste jag säga. Sedan köpte jag även en shaker för 1 kr då det var et erbjudande om man beställde för över 500kr.

Bläddrade för någon dag sen på nätet och då hittade jag 12-pack Barebells protein bars för 114 kr, och det ansåg jag vara ett kap! Så beställde det också, haha.

När jag beställde vissa grejer kostade det lite mindre, men de är fortfarande rabatterade nu! Allting jag beställde kostade 500kr ungefär, vilket är otroligt bra pris och jag är otroligt nöjd! Kommer definitivt handla här igen. Så rekommenderar alla produkter jag har här! Som sagt, klicka på bilden så kommer ni till produkten.

Likes

Comments

Sjukt produktiv vecka måste jag säga! Senast jag skrev var i söndags och har tränat varje dag efter skolan sedan dess. Idag är det torsdag och ska träna sen också! Det är verkligen min frizon. Mår så bra på gymmet och allting som rör träning. Jag mår verkligen jättebra av det. Allting som har med mat, kosttillskott, allt! Känns så skönt att ha hittat något som verkligen betyder något för mig.

Hur som haver så har min vecka varit väldigt blandad i träningsperspektiv. Körde lite armar i måndags, kommer inte exakt ihåg exakt vad jag gjorde men har ett litet schema i mobilen som jag försökte följa.

Tisdags hade jag "valfritt" på schemat, men eftersom min pojkvän skulle komma hit runt 16.45 och jag slutade 16 så hann jag med 10 min löpband och 10 min cykel, sen var jag tvungen att åka och möta upp honom. Bättre än inget i alla fall!

I går efter min pojkvän åkt så passade jag på att kötta lite. Det blev legday helt enkelt! Sjukt skönt. Hade lite mer fokus på rumpa, då jag inte är så bra på det, haha. Men kan verkligen säga att det känns i rumpan idag! Har fortfarande känningar i armarna från i måndags.

I dag efter skolan så tänkte jag köra lite cardio, vilket jag tycker är det tråkigaste. Tycker det är otroligt långtråkigt att bara springa på samma ställe i 20 minuter, vill liksom ha någonting att göra samtidigt. Ska nog ladda ner något avsnitt av någon bra serie så kan man sätta upp ett mål som att jag inte får stanna förens avsnittet är slut. Ska hitta någon bra serie så jag inte dör av tristess, haha.

Löpning är typ det enda som jag känner att jag får resultat av när det kommer till kondition. Cykling blir jag liksom inte andfådd av och pulsen stiger inte många slag. Crosstrainer funkar väl också men det känner jag mer i benen än i konditionsväg. När jag har tid så får jag "plugga" lite kondition. Vill också köra lite styrka, så tänkte satsa på mage idag med lite fria vikter, vanliga övningar som situps och liknande. 

Hoppas alla ni får en bra resterande vecka! Letar ni efter mig hittar ni mig på gymmet ;)

Likes

Comments

I fredags kom min pojkvän hit. Hans buss var sen så jag passade på att dra av ett benpass. Jag var inte så taggad nu heller, men jag tänkte att det var lika bra att ta mig dit och försöka. Och det gjorde jag verkligen! Har fortfarande träningsvärk och kunde inte gå ner för trapporna på gymmet efteråt, haha.

Så det jag gjorde var att köra squats med vikter. Brukar normalt ha 10kg stång bakom nacken och köra 8x5 men denna gång körde jag 15kg. Då ville jag inte överanstränga allting så då blev det endast 6x5. Redan här började det kännas ordentligt.

Sen blev det marklyft med 15kg stång. Även där blev det 8x5, vilket kändes mycket bra. Fortsatte med frontböj, 6x5. Sen använde jag faktiskt vikter som de flesta brukar köra armar på, men jag fäste ett skärp så jag kunde köra "gluteaus kicks" stående. Där körde jag bara på, så kommer inte ihåg reps eller set. Gick vidare till benböjsmaskinen med fria vikter i en "liggande" ställning (wow är så dålig på namnen) och körde 20kg rätt upp. Hade även fötterna rätt långt upp så det kändes lite i rumpan också.

Vid det här laget var benen rätt så slut så när jag väl skulle ta mig upp för trappen till maskinerna så gick det tungt kan jag lova. Avslutade med lite insida lår för att sträcka på mig lite bara. Sen blev det hem, ta en dusch och mysa med killen min! Hoppas ni hade en jättebra fredag och haft en jättebra helg! Förresten, mitt paket från Proteinbolaget kom i helgen, vill ni se vad jag köpte? ;) 


Likes

Comments

Dagens träningspass. Hade hoppats att det skulle gått bättre faktiskt. Men hade inte en så himla bra eftermiddag så jag var inte taggad alls, och dessutom fick jag sjukt ont i huvudet efter passet. Men jag provade någonting nytt i alla fall!

Jag provade att köra intervaller på en lite seriösare nivå. Innan körde jag kanske 7km/h i två minuter, sen fick jag astmaanfall och behövde vila. Sen fortsatte jag när jag fick luften tillbaka tills jag blev helt slut igen och så gick det runt så. Det trodde jag var intervaller (på ett sätt är det ju det men intervaller ska väl vara lite explosivt, eller?).

Det jag gjorde var i alla fall att ställa in löpbandet på 10km/h och ändrade lutningen till 5.0. När tiden sen hamnade på 0.30 så började jag springa och stannade vid 0.50, vilade till 1.00, och sprang till 1.20 osv. Jag sprang alltså 20 sekunder och vilade 10 sekunder. Om 20+10sek är en gång så körde jag sex gånger, för att sen ta en längre paus på typ en minut. Det var ett varv. Jag sprang totalt två varv plus fyra gånger, sen var jag tvungen att ta astmaspray för att få luft. Min kondition är inte av den bästa sorten men har inte behövt använda astmasprayen på typ ett halvår för att jag näst intill tränat bort den (jag har ansträngningsastma så inte "vanlig" astma).

Jag vet att intervallträning är bra om man vill gå ner i vikt så det är absolut någonting jag ska fortsätta med, men ska även köra lite distanser. I den där träningsdagboken jag pratade om tidigare var mitt mål att springa tre km utan att stanna på under 30 minuter. Jag klarade faktiskt av det, sprang på 8km/h på 25 minuter. Det var verkligen en milstolpe för mig för det trodde jag att jag aldrig skulle klara. Men jag gjorde det! Så fortsätter jag med intervallerna och tränar mycket cardio och kondition så ska jag nog nå fem km på 30 minuter.

Dagens träningspass var väl det kortaste på länge, då jag var på gymmet i 20 minuter bara. Passet blev sjukt jobbigt och fick dessutom sjuk huvudvärk så det var väl lika bra. Det var ändå bättre att jag var där i 20 minuter ocg svettades rätt så rejält än att jag skulle struntat i det! Så klapp på axeln till mig!

Likes

Comments

Enda sen jag märkte att jag börjat tappa i vikt så har jag börjat mäta mig runt kroppen. Det var bara mest för att se om det faktiskt har hänt någonting fysiskt.

Tisdag 26/9: 114.2kg
Midjan: 92cm
Över magen: 122cm.

Måndag 9/10: 108.1kg
Midjan: 93cm
Över magen: 118cm

Söndag 17/12: 106.7kg
Midjan: 88cm
Över magen: 112cm

Onsdag 31/1: 109.3kg
Midjan: 91cm
Över magen: 118cm

Jag blir faktiskt stolt över mig själv när jag tittar på den där dagen i december. Att jag faktiskt har fixat det och att jag faktiskt varit nere på 106kg. 1 kg från mitt mål! I nuläget är det ungefär samma värden som i oktober, men nu är det bara att köra på. De hade faktiskt januarirea på Proteinbolaget som slutar inatt vid tolvslaget så jag passade på att köpa lite kosttillskott och handskar, hehe.


Likes

Comments

Jaha, då kör vi då.

Jag har alltid älskat att skriva. Har enda sen jag varit liten varit helt inne på att jag ska skriva en bok. Jag skrev faktiskt små böcker när jag var små, men de kom aldrig någon vart. Har bloggat sen jag var 10 men det har jag alltid tröttnat på. men om jag nu faktiskt skriver någonting som jag själv tycker är intressant så vill jag göra ett försök. Tänker försöka vara anonym ett tag för jag tycker fortfarande att det är lite jobbigt att folk ska veta min vikt, hur jag mår osv.

Men om vi börjar i ena änden då. Jag har alltid haft underlag för att vara stor. Min pappa vägde ca 150kg när jag föddes, och min mamma har samma anlag, fast hon nästan alltid varit liten tills för bara något år sedan. 2009 gjorde min pappa en gastric bypass (förminskning/borttagning av magsäcken) och genom det började vi äta lite konstigt för att min pappa absolut inte fick äta grönsaker för näringen tas inte upp av hans magsäck. Sen dess har vi helt enkelt inte haft med grönsaker som en extra grej på vårt matbord.

Hur som haver så har jag ofta haft det ganska bra ställt med pengar. När jag började sexan började jag pendla varje morgon, ca 3 mil enkel resa. Då fick jag hela mitt barnbidrag som jag kunde använda till att köpa mat på stan utifall tåget skulle vara inställt eller sent eller om någon kompis ville ha med mig (hade inte så mycket kompisar då). Då vart det att det blev en cheeseburgare på språng ena dagen, lite nuggets andra dagen och en chokladbit sådär efter skolan för att hålla energin uppe. Så där höll jag på hur länge som helst, Har inget exakt men det var bra länge i alla fall.

Sedan 2011 så har mina föräldrar varit skilda. Det var en otroligt tuff tid för mig och jag har mått psykiskt dåligt enda sen dess. Det har lett till otroligt mycket tröstätande, som alla vet inte alls är bra. Jag skulle inte säga att jag har haft en dålig relation till mat, utan det är mest sockret som varit problemet. Detta har ju gjort att jag konstant gått upp i vikt, men jag har inte tänkt så mycket på det. Jag tränade innebandy tre gånger i veckan, ibland även på gym. Det var lugnt, tänkte jag! Sedan bröt jag foten 2016 och jag fick ofrivillig vila från träningen i sex månader. Under samma period gjorde jag och min dåvarande pojkvän slut, och även det ledde till tröstätande. Under denna ofrivilliga vila märkte jag att magen blev större, hela jag blev otymplig och bristningar på min mage började uppstå. Det var då jag insåg att jag måste göra någonting.

I september 2017 bestämde jag mig en gång för alla att nu jäklar ska jag ta tag i detta. Jag kontaktade en dietist via ungdomsmottagningen som hjälpte mig med vad jag får/inte får äta, hur jag ska tänka på maten vid träning/inte träning osv. Jag vägde mig varje gång jag var där och vid första invägningen blev jag uppriktigt ledsen; 118,7kg stod vågen på. Det fick mig att inse att jag är otroligt överviktig, även fast jag nödvändigtvis inte behöver se ut som det. Då var det bara för mig att köra igång. Under samma veva så hade vi en uppgift i skolan; vi skulle göra en träningsdagbok där vi skulle träna minst två gånger i veckan, och gärna nå maxpuls varje gång. Jag tog detta på allvar och tränade som jag skulle och åt som jag skulle. På två månader lyckades jag gå ner 12 kg. Jag mådde sååå bra av detta, för jag kände att jag fick resultat.

Sen kom julen. Som många andra tog jag uppehåll från att träna och att äta nyttigt, just för att jag var inte hemma många dagar under julen. När jag sen efter julen försökte igen så låg jag på 111kg. Jag gick alltså från 118kg till 106kg till 111kg. Jag var ändå glad att jag inte gått upp allt det igen. Jag såg ändå ljuset i slutet på tunneln! I nuläget ligger jag på 109.3kg, vilket innebär att jag ändå gått ner ca 2 kg sedan jullovets slut i början på januari. Det visar också på att det händer något!

Mitt mål nu är att nå 105kg, för att sedan nå 100kg. Eftersom jag är ganska lång för att vara tjej (ca. 180cm) så ska jag enligt BMI väga ca 75kg. Ärligt talat tycker jag det är alldeles för lite, så mitt slutgiltiga mål är 85kg. Jag har alltså lite mer än 25kg kvar, men det känns ändå rimligt. Jag tränar minst 3 dagar i veckan om tillfällen ges, och äter nyttigt, mellanmål, äter mycket proteiner osv. Jag har läst på lite och fått mycket hjälp på traven så jag är på gång nu igen, hoppas jag!

Så nu siktar jag på att min kroppsvikt ska hamna på 105kg, alltså ungefär där jag låg innan jul. När det är nått så är nästa mål 102kg. Jag vill sätta låga mål så man inte blir besviken liksom. 

Det är så landet ligger nu, och jag tänkte uppdatera med lite tips om mat, lite uppdatering om mått och träningstillfällen. Jag hoppas ni vill följa med mig på min resa!

Likes

Comments