Mina resor

Till skillnad från i Kuba där wi-fi inte alls existerade, så har det faktiskt gjort det här på Isla. Att försöka ladda upp ett blogginlägg kan dock jämföras med att simma i motström. Ungefär omöjligt. Tur att man kan skriva inlägg och spara för att sedan ladda upp.

Jag tillfrisknade från min förkylning efter 3 dagar och i skrivande stund känner jag mig fit for fight. Igår försökte jag ta igen solen jag missat tidigare dagar.

Jag tänker mest sammanfatta Isla Holbox istället för att tråka ut er med detaljer vad vi gjort om dagarna.

Stranden: Jag måste vara ärlig och säga att jag inte var så jätteimponerad av stranden. Jag vet inte om det beror på att jag sett så många OTROLIGT fina stränder och att jag därför har rätt så höga förväntningar och krav.

Det var väldigt långgrunt och på strandkanten låg en massa talg som bildade stora högar som inte såg så trevliga ut. Jag vet dock inte om detta berodde på säsong eller låg/högvatten. Ville man hyra en solstol hittade (i alla fall inte vi) någonstans där man kunde göra detta. Har man däremot ett större budget än oss, bokar man ett hotell på stranden och får då tillgång till både solstolar, solsängar och hängmattor.

En bra strand för barnfamiljer dock, eftersom det dels är så långgrunt och att stranden är så pass stor att man får en bra uppsyn.

Maten: Håll i hatten, så bra mat denna ö erbjöd! Jag blev förvånad varenda gång jag fick in min beställning. Det fanns så många restauranger att välja mellan. Allt från mexikanskt, sushi, pasta, BBQ, etc, etc. Jag trodde inte att en ö i Mexico skulle ge mig den godaste pizzan jag någonsin ätit och att sushin skulle få smaklökarna att jubla. Men tji fick jag.

Besök Los Peleones för bästa pastan, El Sushi för dundersushi och El Hornito Argento för den försvinnande goda, välgjorda pizzan.

Det bästa av allt är att maten var billig. För 60 bitar sushi betalade vi tillexempel under 300 kronor, inklusive dryck.

Ön och omgivningar: Ön och dess gator tyckte jag var supermysiga. Det fanns en massa små butiker som sålde allt ifrån snäckor, smycken och kläder. Det finns knappt några bilar på ön utan man tar sig fram via golfbilar eller moppar. Vi hyrde en golfbil en dag i två timmar och körde runt ön (kostade ca 150 kronor).

Det jag älskade mest var alla fantastiska målningar på väggarna. Det såg ut som att ett gäng med konstnärer hade fått gå lös och målat och sina olika stilar. Så vackert och fascinerande.

Så. Väldigt fin ö som jag verkligen rekommenderar om man inte förväntar sig en paradisstrand.

Mina resor

Vaknade upp med ont i halsen igår på morgonen men trodde det berodde på att jag sovit med öppen mun eller att AC:n hade blåst för mycket kalluft. For till stranden men började må sämre och sämre och en förkylnings(jävel) bröt ut. Också feber på det. Jippie. Gick dock på apoteket och köpte ett paket med, förhoppningvis, mirakelpiller.

Bara ett stenkast ifrån vårat hotell i Cancún fanns det ett litet tacohak som vi besökte mer än en gång. Otroligt goda tacos för en liten slant, 85 Pesos=36:- för portionen på bilden. Dom serverades på en plasttallrik med en plastpåse överdragen. SPD (=spar på disk).

Idag tog vi en taxi i ca 2 timmar och sedan båt i 20 minuter för att komma hit till Isla Holbox. För ett tag sen gick vi ut och åt middag på Los Peleones. Ett ställe jag verkligen rekommenderar om du åker hit! Dom gör egen pasta och det fanns massor att välja bland. Jag tog en pasta med deras egna pesto och räkor. Mums!

Nu hoppas jag bara att jag piggnar till fort. Detta har jag varken tid eller lust med.

(Inlägg skrivet 17/2-2018)

Mina resor

Ett snabbt litet inlägg innan det är dags att krypa till kojs.

Idag har vi legat på stranden från förmiddag till eftermiddag. Stranden var till min stora förvåning jättefin och vattnet ÄNNU finare. Man kan nog aldrig ledsna på stränder med ett blått hav. Det är liksom en wow-upplevelse varje gång.

Solen stekte och på slutet av dagen lyckades jag till och med powernap:a i solstolen. Så sjukt skönt. Jag blir ju fort väldigt rastlös av att ligga still en hel dag och hoppas alltid att jag ska lyckas sova bort en timme eller två. Morgondagen går nog i samma tecken skulle jag tro. Sola, bada, äta tacos. Jag kan leva med det.

Mina resor

Igår anlände vi i Mexico och Cancún. Efter en dag i detta land känner jag bara WOW! Maten är så gudomligt jäkla god. Igår gick vi ut och åt, kollade i lite affärer och gick sedan på bio för att se sista delen av fifty shades. Den trilogin blir tametusan bara bättre och bättre! Hade kunnat se den igen direkt efteråt. Bion kostade förövrigt typ 30 spänn. Billigtbilligt.

Idag fick det bli en shoppingdag. Dom har ett väldigt bra utbud av affärer här i Cancún och shoppinggallerian Plaza La Isla är verkligen värt ett besök. Där råkade vi även slinka in på en skönhetssalong och det blev naglar för min del. Kvinnan som gjorde dom var SÅ noga så det tog nästan tre timmar. Betalade ungefär 500 kronor och det var med tippar och allt. Tyckte jag kunde unna mig det på alla ❤️-dag, hehe.

Vi mötte senare upp Lina och Hanna för middag aaand guess what? TACOS! Känns som att jag aldrig kommer ledsna. Vi beställde även in varsin drink och hade en supertrevlig kväll.

Mina resor

Vi gick som planerat till cigarrfabriken idag igen men den visade sig vara stängd pågrund av renovering.. Det hade dom kunnat säga igår, tycker man. Nåväl.

Vi gick in i butiken bredvid där man kunde köpa cigarrer och även se när en äldre kvinna satt och rullade dom förhand. Vi köpte även en cigarr att röka och dela på. Det måste man ju bara göra då man är i Kuba! Det var annorlunda, lite svårt men samtidigt kul att prova.

Till lunch åt vi världens äckligaste pasta men dock sjukt goda churros efteråt. Med kondenserad mjölk på. Muuuums!

Nu är väskorna packade och alarmet ställt på 07:00. Imorgon far vi till Mexico. Taaacos, here I cooomee!

(Inlägg skrivet 12/2-2018)

Mina resor

(Av någon anledning ville inte bloggen samarbeta och jag kunde inte skriva/lägga upp bilder i inlägget, därav blir det uppdelat.)

Det blir en hel del stopp under dagen för att komma ifrån solen och förfriska sig med både vatten och mat. Vi träffade dessutom på en jättehärlig glassnubbe som vi stannade och pratade med en bra stund samtidigt som vi åt hans jättegoda kokosnötsglass.

Han var lika ärlig som han var pratglad. Berättade om vad han tyckte om Kubas regering (inte bra), att han varit i Sverige och älskar filmen Patrik 1,5 och att han sparar pengar för att fara till Kanada. Jag var inne på spåret igår om varför det inte finns varken 3G eller wi-fi här och enligt honom är det för att regeringen förbjudit det.

Till middag ville jag bestämt ha pasta och ingenting annat. Som det extrema pastafreak jag är. Många restauranger talar gärna för deras traditionella kubanska mat, vilket såklart är förståeligt, men det är ett kök jag inte är speciellt impad av men som vi än dock ätit ett par gånger, mest för att det är billigt. Kortfattat: En senig/benig bit kyckling/fläsk (dock med god smak), antagligen kokt, serverat med ris och bönor.

Pasta fick jag i alla fall och den var god. Italienskt kök vs kubanskt kök, 1-0. Deras toalett tyckte jag var så himla häftig med ett däck som tvättfat och en tankslang som kran. Tror det är ungefär så min kära pappa skulle inreda ett badrum om han fick fria händer.

Nu är tänderna borstade, alla liv i Candy Crush slut, podden igång och dagboken skriven. Skriver förövrigt alltid dagbok på mina resor, är så kul att ha kvar sen även fast cyberrymden också erbjuder dagböcker i form av blogg.

(Inlägg skrivet 11/2-2018)

Mina resor

Vi har fortsatt att strosa runt på Havannas gator. Vi bestämde oss efter lunchen att gå till en cigarrfabrik men vi kom dit en kvart försent och dom hade hunnit stänga, men vi gör ett nytt försök imorgon!

Överallt på Havannas gator ser man gamla bilar och pampiga amerikanare. Att åka en sådan var något vi hade tänkt att göra, så när fabriken likaså var stängd gick vi på biljakt. Det vi visste var att vi ville ha en cab (då det är så EXTREMT varmt här) och helst rosa. Och det hittade vi! En rosa Chevrolet från 52. Att bara åka en sådan bil är en upplevelse i sig, men vi valde att ta en stadstur på en timme. Vi fick se platser och delar av Havanna som vi annars hade missat och det var så himla värt det. För en timmes åktur betalade vi 40 CUC (ca 322:-).

Mina resor

Våran första heldag i Havanna och vi har använt våra friska ben och vandrat runt till fots för att se så mycket som möjligt.

Vårat första stopp blev ”museum of revolution”. Fanns väldigt mycket att se och läsa om och jag rekommenderar verkligen ett stopp där om man är intresserad av Kubas historia och framför allt om revolutionen. Dessutom var det SÅ fint inne i själva byggnaden.

Vi fortsatte att vandra omkring och var man än vänder blicken ser man färgglada byggnader och gamla bilar. Svårt att fånga på bild hur fint det faktiskt är. Vi stannade och åt och drack inte en, utan två gånger för att komma ifrån den stekande solen och för att fylla på energiförrådet.

Om man ständigt vill vara uppkopplad på sociala medier är Kuba inte det land man kan räkna med. Det finns ingen 3G här och wi-fi är svårt att få tag på. Jag vet att wi-fi har varit olagligt här om det inte är stora kedjor (tex hotell) som äger det. Vet dock inte hur det är i dagsläget.

Vi har däremot sett att det finns speciella parker här i Havanna där det är wi-fi-zone. Man behöver dock ha ett kort med en inloggning som jag än så länge inte sett säljas någonstans.

Jag tycker faktiskt att det är rätt så skönt att ha en detox från att ständigt vara uppkopplad. Man ägnar den tiden åt annat helt enkelt.

Kubanerna är, som jag nämnde i det föregående inlägget, trevliga och jag är förvånad över att så pass många kan göra sig förstådda på engelska. Men många gånger har vi fått blanda engelska med dom få ord vi kan på spanska för att kunna kommunicera någorlunda. Att kunna några basic-fraser på spanska underlättar!

(Inlägg skrivet 10/2-2018)

Mina resor

All inclusive i all ära men visst blir man sugen på att röra sig utanför hotellets område och se andra människor än dom man sett varje dag inne i matsalen där måltidsbufféerna har serverats.

Vi fick tips från två kanadensare (som förövrigt gav oss godis och serverade oss öl varenda dag) att gå på en rockklubb i närheten. Mitt hjärta hoppade såklart av glädje. Hade egentligen inga förväntningar mer än att jag hoppades på att få höra lite schysst rockmusik. Men WOW, vilket ställe! The place to be om man som jag älskar rockkulturen men även för dom som vill dansa loss i en härlig atmosfär.

Vi var där både i onsdags och torsdags och båda kvällarna spelade olika coverband. Föredrog dock det i onsdags då dom spelade, enligt mig, bättre musik och hade ett bättre scenspråk.

So, if you go to Varadero, go to The Beatles!

(Inlägg skrivet 9/2-2018)

Mina resor

Som titeln lyder så har vi unnat oss att checka in på ett all inclusive-hotell i 4 nätter. Vi befinner oss just nu i Varadero, två timmar utanför Havanna.

Att bo så här flott med alla bekvämligheter man kan tänka sig, är något vi inte alls är van då man annars har en rätt så tight budget och oftast väljer något bland dom billigaste hotellen/hostels.

Vi äter och dricker obegränsat. Får allt serverat och behöver inte tänka på mer än att smörja oss med solskyddsfaktor och komma ihåg att dricka vatten. Rätt så härligt faktiskt. I alla fall i några dagar.

Poolområdet är jättefint och likaså stranden. Buffén är över förväntan och man kan också boka in sig på en Cubansk restaurang samt en Italiensk om man vill komma ifrån matsalskänslan. Igår åt vi cubansk och det var såå gott! Ikväll blir det italiensk och jag hoppas det också kommer vara lika gott.

Palmer överallt och ett par hotellkatter som är så sociala och gulliga. Älskar att få lite djurkontakt medan jag saknar ihjäl min päls-älskling därhemma. ❤️