Phu Quoc - Vietnam

28JAN - 1FEB

Från Ho Chi Minh flög vi till ön Phu Quoc som ligger i södra Vietnam, ön ligger faktiskt väldigt nära ön Koh Rong i Kambodja. Eftersom Vietnam är ett väldigt avlångt land och vi bara hade 15 dagar att ta oss från norra Vietnam till södra så valde vi att flyga mellan alla ställen. Det är dock inte det billigaste alternativet, sammanlagt la vi ca. 2300kr på fem stycken inrikesflyg.

I Phu Quoc spenderade vi fyra nätter. Vi såg fram emot att spendera några dagar på stranden med sol efter mer än en månad utan strandhäng och solning. En hel månad! Det är sjukt lång tid om man tänker på att det ändå är en månad i Asien.
Därför valde vi att första dagen åka till Bai Sao Beach som vi hade hört skulle vara den finaste stranden på ön. Vi hade tyvärr otur med vädret och det öste ner när vi kom ut ur taxin till stranden, det slutade regna efter ett tag men det var molnigt resten av dagen. Stranden var rätt fin, men jag tycker att både Kambodjas och Thailands stränder slår den här stranden som enligt många ska vara den finaste i Vietnam.
På kvällen åt vi på en indisk resturang och vi alla tre älskade maten, så gott!

Andra tagen valde vi att hyra en varsin moped alla tre, 50kr för en hel dag. Vi åkte sen ner till Bai Sao Beach igen. Det var verkligen så härligt att åka moped! Sån frihetskänsla!
Trafiken var väldigt lugn och det var jättefina vägar. Så det var lätt att köra, det tog ungefär en timme för oss från hotellet till stranden då det ändå är en bit att köra.
Vi spenderade ytterligare en dag på stranden och den här dagen bjöds det på sol. Så härligt!

Tredje dagen började vi med att äta på ett svenskt café som heter The Ambassy, där åt vi en super god köttbullsmacka och smoothie!
Eftersom vi alla tyckte det var så roligt att åka moppe valde vi att hyra moped idag igen för att göra en utflykt till Starfish Beach som skulle ligga ungefär 2h bort. Efter att vi åkt ungefär en halvtimme så öppnar himlen sig och det vräker ner, vi väljer att fortsätta ändå men vi blir verkligen helt dyngsura! Efter några felkörningar och antal stopp för att kolla kartan så kom vi fram till Starfish Beach, sista 25min av vägen bestod av en lerväg som inte var så rolig att köra på. Väl framme på Starfish Beach så fick vi betalt för den långa resan. Stranden levde upp till sitt namn och vi såg fler jättefina sjöstjärnor, verkligen så coolt att se! Dock var själva stranden inte så fin.
Åh kolla förresten sötaste hunden som vi träffade på vid stranden, så söööt! Sista kvällen i Vietnam valde vi att äta ytterligare en gång på Indiska restaurangen, fy skäms på oss som äter indisk mat när vi är i Vietnam haha! Men faktum är att ingen av oss blev särskilt förälskad i maten i Vietnam, vi hade rätt stora förhoppningar på maten men den levde inte upp till förväntningarna. Jag åt dem godaste vårrullarna jag ätit i Vietnam och även jättegod currygryta men annars var det inget speciellt. Men jag är verkligen inte rätt person att yttra mig om mat för jag kan erkänna att jag är dålig på att testa på nya maträtter.

Dagen efter var det dags att flyga tillbaka till Ho Chi Minh och därifrån ta flyget till AUSTRALIEN!
Australien har alltid varit ”medelpunkten” i resan, den bryter av från alla Asien länder och så är det ungefär i mitten av tiden av resan. Det ska verkligen bli så spännande!