Byron Bay - Australien

8 - 12 FEB

Från Sydney åkte vi nattbuss till Byron Bay och oj vad jag gillar Byron Bay.
Sydney kändes som vilken storstad som helst men Byron Bay var precis som jag hade föreställt mig att Australien skulle vara. En chill och avslappnad liten stad med massa mysiga butiker som säljer fina strandkläder, bikinisar och surfbrädor. Känns som att hela staden kretsade runt surfing. Var och varannan bil som vi såg hade en surfbräda på taket, eller så cyklade någon med en surfbräda i ena handen.
Jag förstår verkligen varför det är så många som blir förälskade i den här lilla staden.

Jag hade lätt kunnat vara i Byron Bay längre än fem dagar. Vi passade på att ta vår första surflektion här. Nog för att jag redan innan visste att det skulle bli en utmaning men jag trodde verkligen inte att det skulle vara så svårt som det var. Jag lyckades ställe mig upp på brädan ca. 6 gånger haha. Men jag pratade med två svenska killar som var med på lektionen som även hade surfat dagen innan och dem sa att det var mycket svårare vågor idag än dagen innan, så vi kan ju skylla på det ;) Trots att det var super svårt med många kallsupar och rivsår så var det verkligen jätteroligt. Vi hade även bokat in en till lektion dagen efter med samma företag men av någon anledning så hade dem flyttat lektionen och sen inte meddelat oss så vi missa den, men vi fick iallafall pengarna tillbaka.

En annan dag hade vi bokat in att paddla kajak för att förhoppningsvis se delfiner. Vi fick sätta på oss flytvästar och jättefina hjälmar haha, lite töntigt att behöva ha hjälm för att paddla kajak tyckte vi. Vi hade strålande sol och havet var superfint turkost.
Vi paddlade rätt länge utan att se något och vi började tro att vi inte skulle se några delfiner men efter ett tag så lyckades vi se tre delfiner som simmade rätt så nära våra kajaker. Dock så hann jag inte få med dem på bild. Men dem är verkligen så fina varelser!

Dem resterande dagarna spenderade vi på stranden som bara låg 5min promenad från vårat hostel. Vi bodde på Aquarius Backpackers där vi bodde i ett mixat 10 bed dorm. Tillskillnad från Sydney så var detta rum väldigt stort, det var två våningar med väldigt stora ytor och även egen toalett. Utanför rummet var en stor balkong med hängmattor, det fanns även en pool och bar som hörde till hostelt. Vi fick också gratis middag varje kväll, som faktiskt var väldigt god! Det var vi väldigt tacksamma för då maten här i Australien verkligen är jättedyr!

Sista dagen innan vi skulle ta bussen upp till Gold Coast gick jag och Ellinor upp tidigt för att hinna gå en timmes promenad till fyren. Den låg uppe på ett litet berg med havet nedanför. Verkligen så fint!

Jag åt också kabab för första gången på över två månader! Jag och Felicia åt där två gånger för det var så sjukt god kebab! Jag älskar ju verkligen kebab, äter nästan en gång i veckan hemma i Sverige haha inte bra!