Kan en kurs lära dig hantera stressen?

Kurser hit och kurser dit men det finns kurser som lär oss mer
om oss själva och kan vara till hjälp i livet, men hjälper det att
prata om stress för att kunna hantera den ?

Jag har kommit en bit in i berättelsen om när utmattningen kom och vände upp och
ner på min tillvaro och tänkte nu fortsätta med att berätta om en ytterligare en
behandling jag fick för att kunna återgå till arbete och anpassa mig till ett
liv utan onödig stress. Jag har tidigare skrivit om KBT men har även berättat
om hur det hela startade när mattan rycktes bort under mina fötter och föll ner.
Vill ni läsa övriga inlägg om vägen tillbaka hittar ni dem HÄR

Jag fick erbjudande om att gå en stresshanteringskurs som företaget jag jobbade
på fick betala. Måste säga att jag var skeptisk till det hela och hade ingen alls
lust att sitta i en grupp och prata om mina problem då jag skämdes över vad jag
ställt till med för mig själv och människor i min omgivning. Men i den situation
jag var hade jag inget större val och kände mig tvingad att gå på kursen för att komma
vidare i min rehabilitering.

Kursen går ut på att lära sig vad stress är, de vanligaste orsakerna till den samt
lära sig att hantera den. Detta görs tillsammans med andra i samma situation
med hjälp av information men även övningar som ska underlätta ditt tänkande
kring stress och stressiga situationer. Till viss del tas liknande saker upp som i KBT
men detta är mer inriktat på stressen. Som en förlängning av beteendeterapin.

På det första mötet vi hade kom jag in i rummet där stolarna var placerade i en ring.
Satte mig på första bästa stol närmast dörren och inväntade start. Det sköna med kursen var att
den terapeuten jag hade på mina KBT samtal var samma som skulle hålla i kursen men i övrigt kände
jag ingen. När vi började med att presentera oss kändes det som att vi satt på någon typ av AA-möte
Jag heter Marina och jag är utbränd...
Ni fattar grejen men efter att ha förstått att alla som satt i rummet hade precis samma problem som
jag gjorde det hela enklare på något vis. Jag var inte ensam...

Vi hade sju träffar på två timmar varje gång och det i sig var väldigt
utmattande då man efter varje träffa hade mycket att fundera på, för egentligen
handlar allt detta om vad du kan göra för förändringar som får dig att må bättre.
Men även om kursen stundtals var jobbig så lärde jag mig en hel del trots allt.

Sju delar kursen tog upp?

1. Lär känna din kropps symptom på stress.
Hur sover jag? Hur beter jag mig? Vad känner jag?
Hur mår kroppen? Orkar jag med allt jag vill?

2. Lär känna igen de saker som stressar dig
Tristess, bråk, oro och att inte vara ärlig mot sig själv var bland annat
saker som stressade mig.
Därefter få verktyg för att kunna hantera stressen.

3. Mindfulness, meditation och yoga
Genomgång av Mindfulness, vardagsövningar för
att befinna sig i nuet, njuta av nuet, använda sina fem sinnen för att ta
del av det man upplever, göra saker långsammare och VILA.
Enklare yoga övningar och meditation.

4. Tankeschema
Att ändra sitt sätt att tänk i jobbiga situationer.
Ex. skippa katastroftänket. Bara för att jag inte fick det
där jobbet jag sökte så är jag inte värdelös för det, istället får jag fortsätta söka
och acceptera läget som det är tills vidare. Här kommer KBT tekniker in och
kan underlätta hur vi agerar i vissa situationer.

5. SOAS, medveten närvaro
Observera sina tankar, känslor och hur kroppen känns just då och
därefter acceptera att man känner just så. Ett sätt att acceptera hur man
själv känner och antingen ändra på saker eller bara släppa det och gå vidare.

6. Schematerapi, det lilla barnets behov
Enklare schematerapi där man ser tillbaka på hur våra beteenden
speglar hur vi var som barn. Vilka krav som ställdes på oss, hur duktiga vi var,
att inte vara tillräcklig och hur det påverkar vårt liv som vuxna.

7. Lär känna dig själv bättre
Sätta gränser för sig själv, säga nej, vara snäll mot sig själv, tillåta
sig själv att göra fel och göra saker för sin egen skull inte för alla andras.

För att summera kursen och vad jag lärde mig men även vad jag tyckte om den.
Som sagt hade jag inga högre förväntningar innan kursen men allt eftersom blev
det bättre. Kursen i samband med sjukskrivning gjorde mig lugnare, mer tillåtande
mot mig själv och jag kände att jag blev en bättre människa. Jag insåg mer och mer
att jobbet gjorde mig uttråkad, stressade mig och att jag behövde göra upp en plan för
att komma därifrån. Lärde mig att tackla mig själv och att göra det jag tycker är
roligt för att slippa falla tillbaka i gamla mönster. Att göra det som är roligt får
mig att må bra. Insåg vad som är viktigast i livet genom att acceptera att jag inte
kan vara överallt hela tiden och vara alla andra till lags. Att det är ok att inte
hinna med allt jag vill göra och att jag kan göra det en annan dag. Jag lärde
mig att leva mer i nuet och att kunna njuta av livet som det är just nu. Däremot
insåg jag att den största utmaningen för mig var att öva på att vara snällare mot mig själv
och att lyssna på min inre röst.

Jag förändrades en hel del under denna tid och jag lärde mig tänka på ett
annat sätt. Valen jag gjorde grundade jag på vad jag själv ville och jag vågade
tro mer på mina drömmar och inte det som alla räknade med att jag skulle göra.
Det viktigaste av allt kanske ändå var att jag lärde mig att sätta stopp. Att kunna
dra i handbromsen och stanna upp istället för att bara köra på när det var
jobbigt och jag inte orkade mer.

Kursen hjälpte mig en hel del och har varit till en stor hjälp när jag
sakta men säkert kom tillbaka. Vissa saker bär jag med mig och har
stor nytta av än i dag även om livet är en stor utmaningen och det
är inte alltid lätt att komma ihåg vad man lärt sig i jobbiga tider.

Det var allt för denna gång och återigen ett långt inlägg men det går inte
att förkorta för då försvinner hela innebörden. Än en gång tack alla fina och
fantastiska läsare för att ni vill ta del av min historia och delar detta med mig.
Jag är så tacksam för alla fina kommentarer och det är svårt att beskriva hur
rörd jag blir av era fina ord. Tack för denna gång och nästa vecka fortsätter
jag berättelsen.

Kram


Gillar

Kommentarer

Amandizan
Amandizan,
Jag hade nog också varit skeptisk till det men detta med katastroftänk är något jag själv försöker lära mig aTT inte tänka på men det är svårt. Meditera hjälper mig att komma in i nuet❤️nouw.com/amandizan
minasvarld
minasvarld,
Härligt med meditation. Det är något som jag inte riktigt får till då tankarna far runt hela tiden. Måste ge det mera tid tror jag 😊nouw.com/minasvarld
aworkinprogress
aworkinprogress,
Vad skönt att kursen hjälpte dig på vägen 😊❤nouw.com/aworkinprogress
minasvarld
minasvarld,
Det var en kick i rätt riktning om man säger så <3nouw.com/minasvarld
Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229