Beteendeterapi och insikter om mig själv

Ingen väg är rak och ingenting i att vara sjuk är enkelt.
Det är ingenting man väljer själv och att det skulle vara någon typ av skön
ledighet är absolut inte satt. Är man utmattad och deprimerad så vill man inget
hellre än att bara få vara sig själv igen och få må bra men det är lättare
sagt än gjort.

Jag har kommit en bit in i berättelsen om när utmattningen kom och vände upp och
ner på min tillvaro och tänkte nu fortsätta med att berätta om de behandlingar jag fick
och vad de gav mig. Vill ni läsa övriga inlägg om vägen tillbaka hittar ni dem HÄR

Som jag tidigare berättat blev jag ordinerad att börja med antidepressiva (SSRI)
för att komma på fötter igen, denna behandling tänkte jag berätta om vid ett senare
tillfälle då det finns mycket att säga om just denna behandlingsmetod.
Tänkte även berätta om den stresshanteringskurs jag fick delta i men det kommer
längre fram, vill inte att allt ska blandas i hop och även för att jag har svårt at skriva
kortfattat om detta.
Jag ska i dag skriva om KBT (kognitiv beteendeterapi).
Vill tillägga att detta är mina upplevelser av dessa behandlingar och ingen
grundläggande fakta och forskning om dessa metoder.

KBT är fokuserad på här och nu.
I samtal med terapeut identifiera tankar, känslor och handlingar för att
förstå sitt eget beteende. Dessa beteende kan vara inlärda redan tidigt i livet.
Genom terapin for du möjlighet att se på dessa beteenden, ifrågasätta dem
men även skapa verktyg för att göra förändringar i beteendet som du inte
vill ha i ditt liv. Terapin ska hjälpa dig att skapa förändringar som förenklar
ditt vardagliga liv och ditt välmående.
Vad lärde jag mig om mig själv med hjälp av KBT?
Till en början var jag så utmattad och hade svårt att fokusera denna
timme som jag och terapeuten pratade men så här i efterhand så var det en del av det.
Jag lärde mig mycket om mig själv, mycket som jag redan kanske visste men även andra
saker som jag inte alls tänkt på.

När jag först kom dit var jag konstant trött, allt var tråkigt, hade huvudvärk,
mådde illa, tryck över bröstet, irriterad, ledsen, ofokuserad och hade mycket svårt att sova.
Kroppen vrålade efter vila och jag var inte snäll nog att låta den få vad den ville.
Vad var det då som framkallade allt detta?
Till en början var det en ohälsosamt klimat på arbetsplatsen, jobbet var tråkigt, jag gick
emot min egen vilja om vad jag ville jobba med, lät inte mig själv vara den jag är,
pressade mig själv genom att aldrig vila, oroade mig för allt såsom barnen,
maken, pengar, framtid och så mycket mer.
Allt detta fick hon mig att inse men hon fick mig även att fundera på varför
det var så här. Jag var min egen värsta fiende. För egentligen fanns inte dessa
krav från någon annan än mig själv vilket är väldigt jobbigt att inse. Jag pressade
mig själv, jag sov för få timmar, jag såg till att alla andra mådde bra men struntade
i mig själv. Jag brukar säga att jag trodde på fullaste allvar att jag var
superwoman men det visade sig att jag inte var det. Långt därifrån.

För att summera detta eftersom det kan lätt bli lite rörigt så
efter denna KBT hade jag lärt mig mycket om vad som stressade mig,
vad jag behövde göra för att må bättre, vad jag skulle undvika och framför allt
att det var ok att vila och lyssna på de signaler som kroppen skickade ut.
I denna behandling fick jag även prova Mindfulness, där man övar
på att befinna sig i nuet. Detta fungerade till en början men allt eftersom
jag mådde bättre så slutade jag använda det. Men trots det kan jag ta till
det när jag inte kan sova. Jag gör en kroppsscanning och kan inte tänka på något
annat än hur det känns i kroppen, då brukar jag slappna av och somna.

Vad tyckte jag om KBT?
Min terapeut var riktigt bra och jag känner att hon hjälpte mig väldigt mycket.
Tack vare att jag lärde mig mycket om mig själv och fick insikter i vad som
behövde ändras i mitt beteende så måste jag säga att jag var väldigt nöjd efteråt.
Att upprätthålla detta och komma ihåg allt detta när man väl behöver det
är inte lika lätt. Men idag vet jag när det är dags att vila, det berättar min kropp
för mig genom tryck över bröstet och huvudvärk men även mitt humör berättar
tydligt när jag är för stressad och behöver varva ner. Mindfulness ägnar jag
mig tyvärr inte åt alls numera, förutom när jag inte kan sova men skulle verkligen
behöva det för att slappna av i bland. Detta hjälpte mig att bli snällare mot
mig själv och fokusera mer på mig själv än andra, vilket säkerligen har gjort att
människor i min omgivning tycker att jag förändrats och blivit konstig men jag
låter dem tycka det. Sedan är det så att är man mamma så finns det personer
i ens omgivning som alltid måste gå först och även om de alltid går först så
månar jag ändå om mitt eget välbefinnande, mycket mer än jag gjorde innan.

Det var allt för i dag.
Dessa inlägg bli långa det vet jag om men det är svårt att förkorta
detta på något vis för då försvinner alldeles för mycket av det jag vill berätta.
Tack alla fantastiska läsare som vecka efter vecka ger mig oerhört fina kommentarer
och pepp. Tack för ni vill dela detta med mig och fortsättning följer.
Jag har bara kommit en bit in i berättelsen och det finns mycket kvar men
det roligaste måste jag säga är kvar och det är när dimman lättade och himlen
blev blå igen och livet återvände till mig. Även om det gjorde mig till en
annan person.

Tack för denna gång.
Glöm inte att lyssna till er inre röst, var sann mot dig själv och
ta kroppens signaler på allvar.
Kram

Gillar

Kommentarer

Amandizan
Amandizan,
Jag tycker att det är så bra att du delar med dig det är ett så viktigt ämne. Tack🙏nouw.com/amandizan
minasvarld
minasvarld,
Tack själv <3nouw.com/minasvarld
ZannaSvard
ZannaSvard,
Vad intressant att veta! Jag har gått DBT och ska trologtvis börja KBT snart. Kram💛nouw.com/zannasvard
minasvarld
minasvarld,
Hoppas att det hjälper dig <3nouw.com/minasvarld
Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229