Istället för att ta en vanlig buss från en stad till en annan så festade vi till det med att göra det hela till en guidad tur. Först ut grampions, en bergsområde med lite aboriginsk kultur och härliga utsiktspunkter. Dag två och tre kom great ocean road vilket var fett.

Nu är vi framme i Melbourne för ett par dagars vila, på tisdag blir det båtutflykt i ett par dagar och kanske ser vi vithajar, även om vi inte får simma med dom.

Väl tillbaka från ödemarken var det snabbt iväg till Adelaide för att göra ”great ocean road ” med slutdestination Melbourne. 3 dagar sightseeing i princip.
Innan vi lämnade ägnade vi även en halvtimme i parken åt att testa australiensiska läskedrycker.

Klockan är 04:50 då bussen rullar in, framför oss har vi 5h bussfärd genom det öde landskapet för att besöka uluru, yulara och Kings canyon. På dagarna vandrade vi med svett i pannan och vattenflaska i handen, på kvällarna kröp vi ner i våra swags (Rugged sovsäck) för att sova under bar himmel. Solens upp- och nergångar timeades väl för att få dom absolut bästa bilderna.
Fantastisk upplevelse 10/10

Dags att ta sig en titt på ”the outback”. Alice Springs bjöd på 36-40 härliga grader och ett besök till den lilla lokalen med loggan ” reptile center”. Här krängde jag på mig en lagom tung olive Python vilket var en en ny upplevelse.

På UNESCOs världsarvslista finns även daintree rainforest, så hit for vi, ovetande om föregående fakta.
Cape Tribulation var där vi bodde på ett relativt lyxigt reservat MITT i regnskogen. Havet fick man inte bada i, för där fanns krokodiler och box jellyfish. Vår guide var lite smårolig, han tog säkert fler bilder än oss turister.

Under vår vistelse gick vi på små hikes och utflykter som jag tyvärr inte har bilder på pga lagringsbrist i telefonen. Självklart var det så varmt som man kan tänka sig att en regnskog är.

Cairns är en tydlig slutpunkt på östkustresan, nu kunde vi även möta upp några favoriter som vi stötte på på fraser island. Irländarna Keith, Nicholas och David tillsammans med Holländarna Babs och Mel, alla riktiga komiker.
Vi spenderade även lite tid i lagunen då det var för varmt för att hålla sig borta.

Tyvärr har vi inte mkt bilder från första dagen på Cairns prodive där vi införskaffar oss vårt dykcertifikat. Några timmar i klassrummet och många timmar i poolen blev det iaf och vi fick bland annat lära oss att ta av och på cyklopet under vatten, fett.

Nu på kvällen handlade vi och på K-Mart fick vi en härlig utskällning för att ha åkt skateboard inomhus. Ups.
Vi gick sedan hem och kämpade i ca 2h med att steka pannkakor. Imorgon mer dyk och i övermorgon drar vi till barriärrevet.

Det blir troligtvis det mest ologiska jag kommer göra i mitt. Slänga sig ut från ett flygplan? Knas, det bästa jag varit med om. Vilken känsla. Det här ska göras igen. Var så säker.

Ett ställe vi inte hade en aning om att det ”var en grej”. Tydligen är det det ställe där koalorna trivs som bäst och deras största koloni finns där. Även wallabys trivs bland stenarna utmed vattnet vilket gav oss en mysig solnedgång med matning av dessa mini-kängurus.

Vi träffade på två engleskmän (irländare/scotte) som vi spendera en dag med, ruskigt roliga, Mark och Quentin.

Magnetic island: 10/10

Ca 16h buss gav lite sömn men en ankomst i Airlie Beach, länken till whitsundays med whitehaven beach. 3dagars kryssning med snorkling och ett besök till whitehaven med världens finaste sand, 99%silica. Lemon stark och stingray visade sig även bland sanddynorna.

På båten Sov vi i en utav soffgrupperna som gjordes om för mig o Daniel. Totalt på båten var vi 28 pers som trängdes med det fungerade förvånansvärt bra.