Här är en liten personlig utvärdering om skillnad på att träna som gravid och att inte träna som gravid.

Min första graviditet var för 11 år sen. Melvin är född 23 december 2001. Den graviditeten var ganska så bekyemrsfri i början. Jag var i en ok form, tränade väl en ca 2-3 dagar i veckan enbart på gym. Men på ett tjejigt sätt, dvs inte så hårt och intensivt som jag behövde, utan mest för att vara i form.

Skulle väl säg att jag mådde bra fram till v 30, då började jag få ont i ryggen, ont i fötterna, dra på mig en massa vätska, började få ett högt blodtryck, många sammandragningar., Vilket resulterade i att jag blev sjukskriven i v 32 och ombedd att ligga still och VILA.

Ja sen fick jag till sist havandeskapsförgiftning.

Jag fick en viktuppgång på 30 kg+

;

Nu i denna graviditet, beräknad förlossning 31 december har jag mått TOPPEN hela tiden. Fått och får fortfarande beröm för att jag ser fräsch ut. Jag har även en sådan energi.

Jag känner mig pigg och glad, har inga krämpor, inte ens ont i ryggen. Betydligt mer rörlig och inte så ”gravid mood ig” Utan ganska så mycket som vanligt, men större. Mina värden har varit tipp topp. Järnvärdet var lite lågt ett tag men nu är det bra igen. Blodtryck, blodsocker och allt har varit detsamma från start till nu, hoppas på att det fortsätter att vara det också. Har ingen vätske ansamling extra alls.

I början av graviditeten så körde jag på ungefär som vanligt, men la av med kosttillskott och har nu ju längre in i graviditeten jag kommit blivit sämre och sämre på att hålla kosten. Jag tränar 2 dagar i veckan och planerar att göra hela vägen fram till förlossning.

Jag var innan jag blev gravid oerhört vältränad, inte så tonad, men en bra muskelvolym och ett hälsosamt leverne (hade ju lagt grunden för att debuttera i Body Fitness nu i december)

Vikruppgång hittils 9 kg i v 37, så jag hamnar väl på en 10-11 kg i slutändan. Dvs enbart graviditeten och inga extra kg på kroppen att bära på . Massor av energi och glad.

;

+ med att träna under graviditet

-Lättare att bära upp magen

-Minskad risk för ryggproblem

-Förebygger risken för graviditetsdiabetes

-Verkar lugnande

-Man blir gladare och piggare

-Bättre fysiska förutsättningar för en smidig förlossning

-Minskar risk för svullnader

-Kontrollerad viktuppgång

-Lättare att gå ner i vikt efter graviditeten

-Minskad risk att få högt blodtryck

-Minskad risk för urinläkage under graviditet

-Ökad chans till en komplikationsfri förlossning

;

Gillar inte att vara negativ, så jag skippar – (minus) listan :)

Men jag kan ju verkligen se och märka skillnaden mellan mina graviditeter iallafall.

En bra bok att ta till hands när man vill träna säkert under graviditeten är den så omtalade och uppskattade ” Stark, Glad och Gravid” av Maria Wigbrandt och Jonas Lissanjis

;

20121206-155700.jpg

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - Click here

Likes

Comments