Jag har ytterligare en sponsor klar. En sponsor som sponsrar mig med armband som skall hjälpa mig till att utveckla min styrka, stärka min kropp och samtidigt ge mig ännu bättre återhämtning efter varje träningspass. Vilket är oerhört viktigt nu när jag tränar på den nivå jag gör. Jag har en konstant träningsverk i kroppen, jag har nu precis haft min första skada, en mildare variant men ändå helt orsakad av min hårda träning. Min kropp slits oerhört mycket och det är extremt noga att jag tar hand om den för den skall hålla i många många år framöver. Därför känns det helt fantastiskt att jag blivit utvald att vara en ambasadör för Energy Armour, negativa joner armband. Mer info hittar du här 

 

Faktiskt så var jag i kontakt med dessa armband för 3-4 år sen när vi reste runt i USA, då köpte vi ett varsitt sådant armband och alla kände en skillnad. Jocke blev piggare (och gladare ha ha, det gillar han inte att jag skriver) Melvin upplevde att han fick bättre bollkontroll. Jag kände mig bara allmänt mer i balans.

-Ja vi gillade armbanden redan då.

Nu ska det bli kul att se hur detta kommer att påverka mig i min träning. Jag har nu burit mitt armband i 3 dagar och än så länge så gillar jag dem mycket. Återkommer med hur de påverkar mig.

Självklart har Jocke tagit fram affärssinnet och nu beställt hem ett gäng armband som vi kommer att börja sälja i vårt bolag inom kort. Maila honom om ni är intresserade av att ”boka” upp ett armband på joakim.jagenus@gmail.com el mig om ni föredrar det mille.jagenus@gmail.com
Silikon kostar 379 kr finns i stl S, M, L svarta med rosa, silver eller guld text. Sen finns även ett fåtal vita med svart text. På fredag kommer de finnas här hemma hos oss.

www.strongliving.tictail.com

ater

20140429-212941.jpg

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - Click here

Likes

Comments

Igår var jag fram och tillbaka i Göteborg (bor i Stockholm) för att träffa kunder.

Jag bor också på landet i Stockholm, eller okej i Skärgården snarare, men där i skogen. Detta betyder att jag har en bit in till centralstationen. Tåget skulle gå kl 06:05. Vilket betyder att jag måste åka kl 05:10 hemifrån för att ha lite marginal att parkera bilen och hitta rätt plattform och allt. Det är as tidigt och jag skippade därför morgonpromenaden denna morgon.

Väl på tåget så flöt det nästan på, vi fastnade i 15-20 min vilket gjorde att jag kom fram kl 09:15 (mitt möte startade kl 9) Mötet efteråt startade kl 10, så det mötet fick jag också skjuta fram på. Det är alltid samma sak när man är tidsoptimist som jag är. Men det var 2 bra möten och det förstod att det var tågets fel och inte mitt fel till att jag var sen.

Med som mellanmål på tåget hade jag en proteinbar (enkelt att ta med i packningen) Annars äter jag inte så mycket bars då jag tycker att 1 de smakar konstigt, 2 det är så mycket socker i. Men som nöd och på resande fot så gillar jag dem jättemycket just för enkelhetens skull.

Lunchen åt jag själv och är man i göteborg så är det såklart färska räkor som är ett måste :)

Så en räksallad med extra mycket räckor och utan kolhydrater fick det bli. Jag äter mycket lunch ute och tycker inte att det är så svårt att hitta bra alternativ som funkar för mig. Det går alltid att välja bort kolhydraterna, eller peta bort dem. Kött och sallad går alltid att ordna. Sen eftersom jag behöver mycket protein så ber jag alltid om en extra stor portion av proteinet.

På väg hem sen så blev tåget  1 timme försenat pga en olycka som skett tidigare under dagen. Detta var ju inte optimalt för min tidsplanering. Jag skulle komma hem kl 19, äta middag och hinna med ett träningspass på kvällen. Men ok kl 8 skulle nog funka ändå att hinna med ett träningspass.

Troligt?! Tåget blev ytterligare 1 timme försenat, nu skulle jag inte vara hemma först efter kl 21. Då startar tankarna om middagen, hungern smyger sig på och suget kommer absolut. Sen att jag satt där på tågstationen i Göteborg mitt framför en chokladpralins monter och bara stirrade på alla godsaker som fanns där. Men jag bestämde mig för tat inte falla för frestelsen, att inte lyssna på hjärnans röster som skrek till mig:

-”Men en snickers har väl ingen dött av, det är ju 3 för 25 kr där inne på pressbyrån”. ”Eller varför inte unna dig 3 små söta chokladpraliner för 50 kr där framför dig. Det är riktig choklad, det finns tom mörk choklad som ju faktiskt är nyttig”. m.m m.m

Men jag stod emot och föll inte för frestelsen

chokladpraliner

 

 

 

 

 

 

 

Jag bestämde mig också för att hålla tillbaka hungern och äta först när jag kom hem. Ville inte köpa tågmat på tåget. Så jag åt min proteinbar på tåget och stod emot hungern. När jag väl kom hem så blev det en quick fix middag. Tonfisk, ris, rädisor och spenat kryddat med lite lök och lantbuljong från Renee Voltaire (som jag använder som krydda.)

Så enormt stolt att jag klarade min matdag så galant och inte alls föll dit någonstans längs vägen. Man måste bara stålsätta sig och hålla sig till planen.

Abs are made in the kitchen!

abs

Lantbuljong

Likes

Comments

Jag kommer att köra igång Xtremefit mamma och parent. Men först ut är Xtremefit mamma som startar den 6 maj kl 12-13 vid Eriksdslsbadet på Södermalm.
Läs mer här

Det är helt enkelt army inspirerad bootcamp träning som riktar sig till mammor som vill stärka upp och forma sin kropp efter graviditeten.
Det enda kravet är att du har varit på din efterkontroll hos MVC.
Vi kommer köra igång 3 ggr i vecka under en 10 veckors period. Kostnaden är endast 2000kr (66kr per gång)
Strax efter sommaren så startar vi igång på fler ställen.

Om du inte har en bebis men ändå är sugen på army inspirerad bootcamp så finns det massor av grupper på Xtremefit

Jag var och kollade på på ett prova på pass imorse, för att se hur det är uppbyggt. Vi kommer köra snarlikt på Xtremefit mamma fast anpassar efter mammakroppen.

38 deltagare som körde skiten ur sig i Vasaparken i Stockholm.

Det kommer att bli en fantastisk vår med mycket spännande utveckling inom Xtremefit, häng med på denna resan själv vett ja. Anmäl er till en bootcamp som passar er bäst. Vi finns i hela Sverige.

20140426-171728.jpg

20140426-171734.jpg

20140426-171741.jpg

20140426-171758.jpg

20140426-171751.jpg

20140426-171816.jpg

20140426-171807.jpg

Likes

Comments

Sen i Januari har jag kört enligt min coach råd och riktlinjer. Från början gick det bra. Jag blev starkare vecka för vecka och fettet på kroppen började lossa. Men nu tycker jag att det stått still i utvecklingen ett bra tag. Varken ökat vikterna eller tappat fett el vikt. Jag har ju också dragits med min krampande trapezius på höger sida. Vilket har lett till lite lättare träning nu i snart 3 veckor. Jag kör på med mina morgon promenader 5 dagar i veckan.

Nu under påskhelgen så tog jag 2 hela vilodagar på rad och åt massa gott varav 1 dag då jag fullkomligt frossade på Berns Fantastiska Brunch. Asså kolla bara in kakbuffen

20140424-210750.jpg

För att inte nämna deras ostron

20140424-211118.jpg

Å vad jag åt och njöt. Jobbade hårt för att inte drabbas av ångest efteråt. Lyckades fantastiskt bra.

Det tycks som att min kropp behövde både vilan och frosseriet. Imorse vägde jag in mig på 55 kg och nu syns magrutorna. Inte supertydligt men de syns.
Idag på gymmet när jag körde bröst och vader så var styrkan helt klart tillbaka. 5 set på 40kg 10 till 8 reps. Blir till att öka till 45 kg nästa gång. Så tungt har jag aldrig kört på.
Undra vad jag skulle lyckas maxa? 70kg är det troligt?

-Inget jag i dagsläget egentligen bryr mig om, men en dag måste jag testa

Likes

Comments

Igår var jag på hälsokontroll på Sophiahemmet.

Jag fick bråttom som vanligt att åka iväg och åkte såklart alldeles för sent. Därför var jag tvungen att köra som en biltjuv genom stan. Jag kom in ungefär 5 min för sent och satte mig i väntrummet på ena sidan. På den andra sidan mittemot mig så satt det 2 killar.

Sjuksyrran kom och ställde sig framför killarna:

-Mille sa hon.

-Ja, svarade jag bakom hennes rygg.

-Förlåt, sa hon, jag förväntade mig en kille.

-Ja det är jag van vid, de flesta tror att de ska träffa en kille när de bara ser mitt namn.

Vi kom in i ett läkarrum eller vad det nu heter.

Jag var så ivrig, nervös och förväntansfull på att starta. Jag frågade massor av frågor utan att ge henne en chans att svara.

-Vi startar med att ta blodprov, sa hon.

My goood jag hatar sprutor, jag är spruträdd. Men jag ville verka modig och svarade bara ok, fast jag egentligen bara ville börja gråta.

Men det gick bra, jag kände mig jättemodig och var så stolt över mig själv efteråt för att jag inte svimmade.

När hon sedan tog EKG, blodtryck och puls så hör jag henne säga:

-Men oj förlåt, du är ju tjej och då ska jag ju ta ett till blodprov på dig, men jag hade förberett 2 rör då jag trodde att du var en kille som sagt. Jag måste sticka i andra armen också.

-Hjääääälp skrek jag inombords och var nu nära på att kissa på mig av nervositet, men återigen så ville jag verka modig och klämde fram ett pipigt OK.

Det gick bra ändå och vi gjorde efter detta hörseltest, syntest, mätte pulsen, mätte kondisen då jag fick cykla i 5 min. När jag var klar med sjuksyrran så gick hon med mig ner 1 trappa och placerade mig i ett väntrum där Dr snart skulle hämta upp mig för att gå igenom mina resultat. I detta väntrum så fick man ta kaffe, frukt och en smörgås. Å gissa om jag åt denna smörgås, jag var vrålhungrig och kunde inte motstå den, jag hade ju vart tvungen att vara utan mat i 4,5 timmar innan. Så jag åt liksom lunch kl 10, ha ha bara en sån sak.

Sen kom då Dr och han trodde ju för ovanlighetens skull också att jag skulle ha vart en kille. Men när vi gick där i korridoren så säger han:

-Du tränar va?

-Hur så svarade jag.

-Jo du ser stark ut.

Å jag blev så glad och gillade den här Dr. Jag älskar att höra att jag ser stark ut.

Vi satte oss ner i hans rum och började gå igenom mina provsvar.

Han sa att mina värden var så otroligt bra och han var så mäkta imponerad  och intresserad av hur jag hade sånna resultat. Man brukar jämföra med det bästa värdet för en normal människa och det är då värden som en ung kille som mönstrar har.

Precis där hamnade mina värden.

Jag hade extremt lite inflamationer i kroppen (en overkligt låg sänka), min kolesterolhalt var så bra så det är mindre än 5% av Sveriges befolkning som har dessa värden. Jag hade 1,3 mmol och normalt om man är frisk ligger man runt 6 mmol. Det som var mest fascinerande med dessa värden var att jag också verkligen hade en betydligt högre mängd av det goda kolestorolet (HDL) än det onda (LDL), vilket är det man strävar efter.

Mitt levervärde var det som inte var perfekt, men eftersom jag tränar som jag gör så sa han att förmodligen var det också just därför som det slår fel. För egentligen det som det visade var att kroppen bygger muskler istället för att bryta ner kroppen. Så eftersom det är det jag vill så är det ju faktiskt toppen värden för mig, även om det skiljer sig från normal värden.

Alla mina värden sa han var otroligt bra för att vara kvinna som menstruerar och ännu bättre med tanke på att jag födde barn för lite mer än 1 år sen.

FANTASTISKT skönt och kul att höra. Det roliga är ju att den kost jag äter är så totalt FEL i mångas ögon, men det är jut det den  visar sig vara en riktig dunderkur för kroppen.

Vad äter jag då? Extremt mycket rött kött och kyckling. Ca 6 ägg om dagen (ok inte gulan då utan enbart vitan pga att jag deffar just nu) Minimalt med kolkydrater (80g) per dag, vilket ju är helt galet i MÅNGAS öron då jag tränar 15 pass i veckan.

Där har ni det. Maten som skapar dessa fantastiska värden. Jag äter kokosolja och omega 3 tabletter varje dag. Äter inte alls några transfetter eller socker.

Jag kommer att återkomma till detta och skriva ett längre inlägg om just kolesterol till helgen. Men om ni blir sugna redan nu på att läsa lite enkla tips för en hållbar kost så läs här http://strongliving.se/?p=76

Jag är utbildad kostrådivare och vet vad jag gör med min kropp. Alltid skönt att få det bekräftat av vetenskapen också :)

Såklart är ni ju välkomna att kontakta mig om ni önskar en mer ordentlig kostrådgivning. Surfa in på www.strongliving.se så ser ni mer. Eller dra ett mail till mille@strongliving.se

Kolesterol4

Likes

Comments

Som ni vet så gillar jag verkligen inte cardioträning. Ser det mer som ett måste, men kämpar verkligen med att försöka att hitta tjusningen i det. Jag vill verkligen hitta känslan i det.
Just nu kör jag 3 st cardiopass i veckan. 1 dag Performance (hårt nära kräk pass på sats), 1 dag kör jag morgonspinning och så har jag ju då 1 dag med löpning. Performance och spinning funkar och jag gillar det. Sen är det då löpningen, det värsta.
Asså jag tycker att det är så fruktansvärt jobbigt mentalt att hålla ut km efter km.
Men så drog jag ut i skogen i helgen och bara sprang. Det var helt underbart. Fattar ni att jag nu just sa att det var underbart. Men det stämmer, det var fantastiskt härligt.
Jag studsade mellan rötter, hoppade över och i vattenpölarna. Naturen bytte skepnad hela tiden och fötterna blev blöta. Men jag gillade det. 7 km på 40 min brände jag av.
Jag bor ju mitt i skogen och har helt underbara skogsvägar att utforsla här. Jag gillade att springa i skogen så jag drog faktiskt 2 rundor i helgen. Båda var lika härliga.
Så jag har hittat känslan i löpningen. ÄNTLIGEN det tog bara 36 år ha ha!

Hittade ett märkligt fynd där också mitt i rundan. Ett ben (förmodligen rådjur) det är ju inget konstigt, utan det tokiga var att det låg mitt på skogsvägen och var helt avgnagt ända in till benet. Hoven var helt kvar och orörd. Men vad är det för rovdjur som bor här i skogen? Varg, Björn eller Lodjur?
Undra när jag träffar på detta rovdjur och står öga mot öga med det? Tänk om det är en Tiger?

20140422-063259.jpg

20140422-063310.jpg

20140422-063328.jpg

20140422-063339.jpg

20140422-063351.jpg

20140422-063358.jpg

Likes

Comments

Jag kör på med träningen, kämpar på och just nu är allt lite motigt. Klart att jag ser resultat, men nu tycker jag att jag är i en platå. Dvs ökar varken styrkemässigt, eller några större förändringar med kroppen.

Har dragit på mig en krampande muskel i ryggen som sitter där och orsakar smärta. Sen jag var hos naprapaten så har jag inte tränat på 2 dagar, utan bara gått morgonpromenader. Övertalar mig om att kroppen behöver vila. Men det suger verkligen att vila, jag får sån ångest och panik men gillar inte den känslan alls. Jag tycker om att vara i nuet och att må bra i nuet. Just nu så så har jag panik för att jag inte har tränat på 2 dagar. DET ÄR INTE SUNT!!!! Jag vet, och jag vill ha en sund inställning till denna tävlingssatsning mot Body Fitness scenen. Jag vill inte belasta min omgivning för mycket för jag vet att det är oerhört få människor som förstår varför jag gör det här. Istället för att hela tiden försvara mitt livsval att leva denna extrema livsstil, så har jag valt att inte prata om det för mycket med folk som ändå inte är intresserade. Därför blir såna här dagar extra svåra, jag har ingen att prata med, jag har ingen att ventilera dessa tankar med.

Men NU ska jag gå och köra ett träningspass. WIHOOOOO!!

 

20140417-122315.jpg

Likes

Comments

Jag har dragit på mig lite smärta i ryggen (höger skuldra) vilket har gjort att jag inte riktigt har kunnat träna på så hårt som jag har velat de senaste veckorna.

Jag har tränat och hört på men vissa övningar har blivit lidande. Dum som jag är så lyssnar jag inte riktigt på kroppen utan kör på så gott jag kan.

Men igår sa det stopp jag fick en sån smärta så jag verkligen led av det. Nu lyssnade jag på kroppen och ringde Naprapaten. Världens bästa naprapat tog emot mig direkt här på morgonen kl 8.

Musklerna har jobbat så hårt så de har fått kramp. Skönt att det inte var några bristningar el inflammationer.

Hon masserade på hårt och släppte på spänningen, knäckte lite kotor och sa till på skarpen att jag måste stretcha. Jag fick ett par övningar som jag ska göra. Ska dit igen och hoppas att det kan var bra om 1 vecka.

Lärdomen här?

ATT LYSSNA PÅ KROPPEN!!!!

och att stretcha mer, jag måste verkligen bli bättre på att stretcha. Jag har brister i min rörlighet så jag tränar ju inte riktigt optimalt då musklerna inte har möjlighet att träna i sin fulla längd.

SKÄRPNING PÅ DET NU!

 

20140415-110956.jpg

Likes

Comments

Jag läste på  Highfatfitness http://www.highfatfitness.net/lymfdranering-effekt-recept/ att man kan rensa lymfsystemet med en magisk dryck.

KUL, det har jag aldrig hört talas om så jag var så ivrig och startade på en gång.

Ok jag googlade lite först för att kolla om det stod om det på fler ställen och det fanns lite info men inte så jätte mycket. Men det låter spännande :)

Nedan text är tagen rakt av från www.highfatfitness.net 

Recept

  • 1 liter vatten
  • 3 lagerblad
  • 5 kryddnejlikor (hela)

“Koka i 5 minuter. Sila bort kryddorna och drick varmt eller ljummet eller kallt.
Denna dryck kan drickas i 21 dagar som en kur för att rensa lymfsystemet.” – Kolhydrater i fokus. 

Lymfvätska även kallad lymfa är den extracellulära vätska som finns i lymfkärl och lymfnoder. 70% av vätskan i kroppen är lymfa och att göra en lymfdränering brukar kännas som att “duscha på insidan” eftersom cellernas avfallsprodukter hamnar i den här vätskan. Om man har problem med lymfsystemet har man problem med sitt immunförsvar, och man kan till exempel ha väldigt lätt för att svullna om vissa kroppsdelar (ansiktet, benen etc)

Vanliga effekter av lymfdränering

  • minskat låromfång
  • fastare mage och stuss
  • mer regelbunden tarmtömning
  • känsla av mer ork och lust
  • rosigare och friskare hy i ansiktet
  • bättre, lugnare sömn
  • betydligt lindrigare pollenproblem än tidigare år
  • lindrigare migrän än tidigare
  • inga förkylningar under hela höst/vinter/vår säsongen
  • lindrar pollenallergi

Jag har fått med mig mannen på att testa detta också. Han lider av pollenallergi så det ska bli kul att se om han får något resultat.

 

Jag själv tycker ju att jag lever så hälsosamt redan så jag förväntar mig inga under, men är sjukt nyfiken på att se vad som händer (OM något alls händer :)

Det smakar gott, är inget svårt att göra, så varför inte?

Vi har nu druckit drycken i 5 och 6 dagar vi båda har upplevt en stor beläggning bak på tänderna. Min man känner sig redan mentalt skarpare, jag känner ingen större skillnad. Vi har båda haft lite värk i njurarna. Vet inte om det är på grund av detta, men det borde ju höra ihop eftersom njuren renar.

Häng på i detta och berätta om dina erfarenheter.

Jag har skapat en #lymreningsdryck på instagram där ni kan dela med er av era erfarenheter och bilder kring detta.

Jag återkommer med status kring hur det går för oss i detta lilla experiment.

 

 

 

 

 

20140401-155201.jpg

20140401-155215.jpg

Likes

Comments