Throwback till min förra cut 2017 (Jag var 15 kg lättare än vad jag är idag)

träning och kost

Hej mina fina!

Jag har tidigare gjort ett inlägg där jag tar er tillbaka till min förra cut. Jag gillar verkligen att göra såna inlägg och ni verkade uppskatta dem också.

Jag tänkte även skriva lite mer om min cut. Vad som var annorlunda med min förra cut, träning/kost osv... Jag hoppas ni tycker att såna här inlägg är roliga för det tycker verkligen jag!


Jag var som sagt 15 kg lättare än vad jag är idag och det är så sjukt att jag vägde så mycket mindre! Jag tycker inte att jag är så "stor" just nu men jag väger ändå 15 kg mer. Jag vet att jag har samlat på mig en del muskler så denna cuten kommer jag vara tyngre.

När jag började min nuvarande cut så skulle jag nog säga att jag hade lika mycket fett på kroppen som jag hade när jag först började gymma för ca 3 år sen. Men då jag har en del muskelmassa så ser det ändå "bra ut".

Kom ihåg att jag inte vill att en cut ska vara ohälsosam eller att man ska göra det bara för att "passa in". Jag vill att en cut ska vara rolig och och något man ska göra för att må bra. Att man ska göra det på ett så nyttigt sätt som möjligt och på så sätt till slut få en form som skriker HÄLSA och inte SMAL. De flesta som är vältränade och har en "slimmad" kropp äter faktiskt en del mat, men nyttig mat. Som jag har sagt tidigare: Tar man hand om sin kropp så kommer det synas.


Den här bilden har ni redan sett tidigare men den är en så himla bra före och efter bild.

Den högra bilden va i början av min cut och jag var ju då redan ganska smal men ville se mer definition.

Jag började min resa i Mars 2017. Så den högra bilden är 6/3 och den vänstra bilden är 3/4 - så bara drygt 1 månad mellan bilderna.

Detta var också då jag började räkna kalorier på riktigt och då jag verkligen såg så stora framsteg.


Jag bara älskar före och efter bilder och kommer ha med en hel del. Den vänstra bilder är inte lika nära inpå min cut som den översta men det var ändå inte mer än 4 månader mellan dessa bilder.

Att se hur smala mina armar va och att jag kunde se muskel definition på dem gör mig så himla taggad att kunna se ännu mer muskel definition denna gången. Ja menar visst, jag hade muskler som syntes men de var inte så stora. Denna gången vet jag att jag har större muskler!


Med den här bilden så vill jag egentligen bara visa min booty/legs progress. Den högra bilden är nog i samma kretsar som min cut och den vänstra bilden är när jag började träna. Så det är ca 1 år mellan bilderna. Posar på vänstra bilden som om jag tyckte att jag hade en jätte snygg rumpa haha men nu idag när jag jämför bilderna så är ju den högra betydligt bättre.

Men missförstå mig inte, alla rumpor är fina, oavsett storlek och tjocklek!


En till bild från när jag började träna till min cut. Det som jag tycker ska bli så kul att se på min nuvarande cut är hur mycket mer mina magmuskler har växt. Jag minns att de va rätt små under min förra cut och att det inte var alltid man såg dem.


21/3 - Det var från denna dagen jag började se de största resultaten! Så sjukt hur snabbt det kändes på slutet även fast min kost var densamma.


I slutet av April: Nu började jag bli riktigt nöjd med min form och man såg väldigt mycket muskeldefinition. Det var som att min form bara gjorde det där lilla sista så enkelt. Men mina ben var så smala... Något som jag inte hoppas de blir igen under denna cut. Självklart kommer de bli smalare då jag har en del fett på dem men musklerna bör ju vara betydligt större.


Det var sedan i början av Maj som jag valde att jag var nöjd med min cut. Jag var väldigt lean men funderade ändå på om jag skulle bli ännu mer lean. Bara klämma ut det allra sista innan sommaren. Men ska jag vara ärlig så orkade jag inte mer. Jag låg ganska lågt på min mat och hade dragit ner extra mycket på mina kolhydrater så jag var mer än redo att börja äta mer igen!


Jag vill även visa er er före och efter bild på mitt bröst. Den översta är innan jag började cuta och den andra är i slutet av Mars.

Jag förlorar alltid mycket fett vid bröstet i början av min cut (det börjar jag redan göra på min nuvarande) och det är så häftigt att jämföra dessa bilder. Jag trodde sällan att mina bröstmuskler skulle bli så stora på bara 1 år.


Hur mycket åt jag?

Jag åt ca 1800 kalorier så lika mycket som jag ligger på idag. Jag var ju betydligt lättare men hade en större aktivitetsnivå än vad jag har idag. Idag sitter jag för det mesta stilla på dagarna och gymmar 5-6 dagar i veckan. Så att jag låg på 1800 kalorier förra cuten va egentligen alldeles för lågt men det visste jag om. Jag borde legat på runt 2000 kalorier. Jag var ju aktiv under hela dagarna och så brukade jag dessutom gå till och från gymmet (25 min en väg). Så när man räknar ut hur mycket man ska äta så är det viktigt att man tar med så aktiv man är och då bör man äta mer kalorier. Jag la ju mig lägre för jag ville göra av med mer snabbare men det är egentligen inte så man ska göra. Det blir inte en nyttig viktnedgång då och man riskerar att gå upp i vikt snabbare när man börjar öka kalorier igen då man har legat alldeles för lågt och kroppen gillar inte det. När jag cutade då så kände jag mig hungrig mycket oftare än vad jag gör idag så det är ju ett tecken på att jag säkerligen ligger bra på 1800 kalorier på min nuvarande cut.

Man kommer gå ner i vikt, men att gå ner i vikt tar sin tid!

Men när det kommer till protein, kolhydrater och fett så åt jag ungefär likadant som jag gör idag. Proteinet va lite lägre då jag va lättare och jag hade istället kolhydraterna högre.


Hur tränade jag?

Jag gick efter ett träningsschema som heter "push, pull, legs" och är ett väldigt basic schema. Man tränar varje muskelgrupp 2 dagar i veckan. Detta körde jag även innan och efter min cut och det schemat har alltid funkat väldigt bra. Jag tänkte inte att jag skulle träna mer annorlunda för att förlora fett eller så, jag la bara in mer konditionsträning. Jag tränade kondition ca 3-4 dagar i veckan och då blev det ingen kondition de dagarna jag tränade ben. Men då jag ändå jobbade på mc donalds så blev det som att jag gjorde flera timmars extra kondition varje dag av den stressen man har där. Att stressa är inget som är bra för en viktnedgång men ibland kan man inte komma ifrån den. Så jag var som sagt väldigt aktiv under min cut med den vardagen jag hade.


Cheatdays, vila?

Jag hade faktiskt cheatdays 1 dag i månaden men då min cut inte var mycket längre än 2 månader så blev det bara ca 2 cheatdays. Då min förra cut var så jobbig så behövde jag verkligen dem där cheatdaysen. Medans idag så kan jag faktiskt hålla mig. Jag har snart varit på min cut i 1 månad men har än så länge hållit mig rätt bra på banan.

Jag hade 1 vilodag varje vecka men jag hade lätt kunnat ha 2 så aktiv jag var under veckan. Jag köttade ju verkligen konstant varje dag och var helt slut på slutet av dagen. Så den återhämtningen jag gav min kropp var ju inte den bästa. Jag försökte äta något efter mitt pass men det blev oftast bara 1 proteinshake och en dubbelmacka med ägg, mer än så hann jag inte riktigt då jag skulle direkt till jobbet.

Och när det kommer till min sömn så sov jag 5-6 timmar varje natt. Inte så bra när man ska gå ner i vikt men faktum är att jag inte hann mycket mer. Jag hade fullt upp varje dag och kunde kanske varva ner 1 h innan sängdags.


Vad gör jag annorlunda denna gång?

Denna gång så har jag en mycket lugnare vardag vilket är väldigt bra! Jag kan verkligen fokusera på min cut med både träning och kost. Jag kan sova 9 h varje natt och få en återhämtningen jag behöver efter varje pass. Men så som min vardag ser ut nu är egentligen bara tillfälligt och jag kommer så småningom att behöva skaffa ett nytt deltidsjobb. Jag pluggar dessutom nu och jobbar för min killes pappa hemifrån så det är väldigt flexibelt!

Angående kosten så försöker jag äta ännu nyttigare denna gång: mer grönsaker, mer frukt osv... Det var jag lite dålig med på min förra cut och borde ätit mer grönsaker för att hålla mig mättare längre.

Jag vill ge cuten den tid den behöver så jag kommer inte att sänka mina kalorier massa utan resultat kommer när det kommer. Jag har redan gått ner 3 kg på 3 veckor och jag ser stor skillnad på min kropp. Istället för att dra ner på mina kalorier ska jag istället försöka bränna bort de på gymmet. Men jag ska som sagt inte köra slut på mig utan tar det mycket lugnare denna gång. Vill ni veta vad jag äter under min nuvarande cut så kan ni läsa det HÄR.

Mitt träningsschema är dock ändrat. Jag kör med ett schema som jag fått inspiration av en youtuber och även lagt in lite hur jag själv vill ha det. Då jag pluggar till personlig tränare just nu så är det bra att jag försöker göra egna scheman och testa dem då det är något jag ska kunna göra framöver. Vill ni veta mer om mitt nya träningsschema så klicka HÄR.


Jag tror att denna cut kommer bi längre än min förra och det är helt okej. Jag misstänker att den kanske kommer ta 3 månader då jag har samlat på mig en del fett under det senaste året. Men tanken med min cut är ju som sagt att jag ska få mig en finare form för livet. Jag ska inte falla tillbaka och gå upp massa i vikt igen utan jag ska bara börja äta lite mer så att jag behåller min vikt med lite mer cheats såklart. Fortfarande leva en nyttig livsstil men med en balans som gör att jag kan äta lite cheats ibland.

Har ni mycket att förlora så skulle jag rekommendera er att ni kör eran viktnedgång under en längre period men inte lika intensivt. Har ni lite att förlora och bara vill bli mer "lean" så kan man köra en mini cut på en mindre period mer intensivt.


Jag hoppas ni gillade detta inlägget och har ni några frågor så är det bara att höra av er till mig!

Kram

Gillar

Kommentarer

blondielarsson
blondielarsson,
vad betyder ordet "cut"? 😲 duktig du är btw!
nouw.com/blondielarsson
mikaelaandreasson
mikaelaandreasson,
tror det rätta order på svenska skulle vara "deff", det vill säga att jag ligger på ett kaloriunderskott för att förlora fett (gå ner i vikt) 😊 åh tack! glad jag blir <3
nouw.com/mikaelaandreasson
blondielarsson
blondielarsson,
Jaha men då hänger jag med haha! 😃
nouw.com/blondielarsson