Så förlorar du det sista magfettet!

träning och kost

Jag har gjort ett sånt här inlägg tidigare för 2 år sen och ni verkar gilla dessa typer av inlägg så därför gör jag det en gång till.

Men innan jag börjar med detta inlägg så vill jag bara säga att INGEN ska känna att de måste förlora magfett för att jag gör detta inlägg. Jag vet att många har ett sånt mål och då är detta ett inlägg för er. Men vissa som kanske mår dåligt över sin kropp och tror att jag menar att den ultimata kroppen är att man inte har mycket magfett så är det inte alls det jag menar. Man kommer alltid ha fett på kroppen, speciellt runt magen. Sen är vissa personer olika så vissa har enklare för att inte lägga på sig fett på magen medans andra har det svårare. Jag menar inget illa med detta inlägg utan vill bara hjälpa er som verkligen vill slimma ner er kropp och få tips på hur du kan förlora det "sista magfettet".


Vi alla vet hur svårt det kan vara att förlora det sista magfettet. Man testar massa olika saker och nästan inget tycks fungera. Jag har ju alltid som mål att förlora en del magfett när jag är på en cut som jag är nu. Och jag vet att jag till slut kommer att förlora det sista magfettet men det kommer inte vara enkelt.
Sen så har jag aldrig haft samma kroppsprocent en längre period som jag har haft precis i slutet av min cut. Jag kommer automatiskt lägga på mig lite när jag ökar min mat och det är helt okej. Jag anser inte att min ultimata kroppsform är den jag har när jag slutar min cut. Det beror självklart på hur länge jag går och hur lean jag blir men oftast så lägger jag på mig lite fett igen på magen, inte så att det ser för mycket ut men det är bara normalt så att ni vet.


Räkna kalorier (ligg på ett kaloriunderskott)
Jag anser att jag får ut det mesta av att räkna kalorier. Man kan självklart bli lean och förlora mycket magfett utan att göra det men när man har gått ner mycket och behöver förlora det allra sista så kan det bli mycket svårare. Räknar man kalorier så blir det mer exakt och man bör se skillnad med tiden. Man ska såklart inte ligga för lågt men att ligga på ett kaloriunderskott med ca 500 kalorier brukar vara bra. Sen så beror det ju från person till person men ju mindre ditt kaloriunderskott kan vara desto bättre.
När jag började träna så räknade jag inte kalorier och jag förlorade mycket fett men detta var under flera månader. Det var sen när jag kom till ett stadie där min kropp inte riktigt förändrades mer som jag valde att börja räkna kalorier. Då förändrades min kropp väldigt fort och jag började förlora fett på magen.

Jag har en bra hemsida där man kan räkna ut sitt kaloribehov med hjälp av träning (både styrketräning och kondition) och hur aktivt jobb man har. Oftast så får man bara skriva in hur aktiv man är, med allt inräknat men det kan vara svårt att veta om det är lite eller mycket när man har det lite både och.
👉 Hemsidan hittar ni HÄR

Ät mer protein
När man går på en striktare diet med färre kalorier så bör man ligga rätt högt på sitt proteinintag för att inte riskera att förlora muskler. Protein är dessutom ett rätt mättande makro så väldigt bra när du äter mindre. Det finns så mycket olika studier om vart man bör ligga. Jag har fått lära mig via min PT utbildning att man bör ligga på ca 2,3 g per kg när man vill minska i fett. Jag själv ligger dock på 2 g per kg då jag tycker det blir så högt för mig. Jag ligger på 160 g (väger 80 kg). När jag var på min förra cut så låg jag lägre men det var också för att jag var lättare men jag har hållit mig till 2 g per kg hela tiden, även när jag inte har haft som mål att förlora fett (eftersom att jag styrketränar). Och åter igen så är det inte likadant för alla. Vissa kanske behöver ligga högre medans andra kan ligga på lägre (1,5 g per kg). Man får testa sig fram när det kommer till sina makros (protein, kolhydrater, fett) men är man osäker så kan man börja med dem som man får på den uträknaren jag länkade ovanför.

Träna regelbundet
Man måste inte träna massa för att förlora fett men vill man göra det lätt för sig så bör man träna rätt så regelbundet.
Styrketräning är grymt bra för viktnedgång. Jag brukar även kombinera kondition 2-3 gånger i veckan på ca 15-20 min vardera (intensivt). Man ska ju egentligen tänka så att man gör av med mer än vad du tar in. Så vi säger att din kropp gör av med 2300 kalorier när du tränar regelbundet, har ett halvaktivt jobb och kör lite kondition ibland, då bör du äta ca 1800 kalorier. Kör du dessutom extra kondition någon dag så kommer din kropp göra av med ännu mer kalorier.

Det tar tid att förlora fett och det sista på magen brukar vara det allra svåraste att bli av med
Ja alltså det tar som sagt dit. Och man ska egentligen inte stressa viktnedgång. Man kan inte välja vart man förlorar fett utan som jag sa så är alla olika. Vissa förlora fett på magen först och andra allra sist som mig. Jag måste gå ner i fett överallt på kroppen innan det börjar ta på magen så därför är det en lång process.
Men ja menar försök vara allmänt aktiv under dagen men tänk även på att äter du för lite trots att du är väldigt aktiv så kommer du inte se de resultat du vill. Ju mer aktiv du är, desto mer mat behöver du. Jag äter ju rätt lite mat nu men det är för att jag inte är så aktiv under dagarna (räknar med mitt jobb) och sen när jag byter jobb till t.ex matbutik så kommer jag antagligen få höja mina kalorier då jag kommer bli mycket mer aktiv.

Håll igång och var "strikt"
Att vara strikt är inget man kanske vill höra. Men som jag skrev tidigare så blir det jobbigare desto mindre fett du får. Du förlorar som mest när du har mer på kroppen och när du har mindre fett så kan det gå riktigt segt. Så när man verkligen vill förlora det sista så borde man verkligen hålla igång och vara rätt så strikt. När jag gick på min förra cut så sänkte jag mina kolhydrater lite till för att kunna förlora ännu mer på slutet. Kanske egentligen inte är så optimalt när jag va så aktiv men det funkade för mig. Jag hade fortfarande mina cheatdays men det va bara 1 gång i månaden och jag höll mig verkligen till det. Och jag brukade träna 6 gånger i veckan, mer än vad jag tränar idag. Jag tog mig nästan alltid till gymmet, trots att jag va jätte omotiverad. En riktig kämpe var jag!


Resultat kommer med tiden men det är ingen idé att stressa det. Man får lov att vara lite striktare med sin diet och ligga lite lägre när man har kommit längre in i sin cut men att ligga så i flera månader är inte optimalt och nyttigt. Testa att ligga på ett antal kalorier i 1-2 veckor och se ifall det verkar funka. Funkar det så behöver du ju inte sänka. Man kan ju tänka att man vill se ännu mer resultat men går du ner det allra minsta så funkar det och du bör inte sänka mer. Det är när man verkar ha stått still i några veckor som man bör tänka på att sänka eller kanske köra lite mer kondition.

Jag hoppas detta inlägg hjälpte några av er som kände att ni behövde lite hjälp! Detta är vad som har funkat för mig så det kanske inte funkar för just dig. Men dessa brukar va de "vanligaste" saker man bör tänka på för att förlora det sista magfettet.

Gillar

Kommentarer