Mina 3 bästa tips för att gå ner i vikt (bäst & snabbast resultat)

träning och kost

Jag vet att det kan vara svårt att gå ner i vikt men för mig så har det alltid varit ganska enkelt då jag vet hur jag ska gå tillväga för att se snabbast, bästa resultat. Här tänkte jag dela med mig av mina 3 bästa tips för att gå ner i vikt. Det finns självklart mycket fler saker man kan göra men som sagt detta är de jag anser spelar STÖRST roll för att se så snabba och bra resultat som möjligt!

1. Räkna kalorier
Detta är något som många kan tycka är jobbigt och det förstår jag. Det är självklart inget måste att räkna kalorier för att man ska gå ner lite i vikt men jag anser att man ser bästa resultat om man gör det, speciellt i början när man inte riktigt vet hur mycket man behöver äta. Om jag jämför med innan när jag bara försökte äta nyttigare och nu när jag räknar allt jag äter så har jag sett stora resultat efter bara 2 veckor. Om du dessutom inte skulle gymma hårt hela tiden så kan det vara väldigt bra att räkna kalorier. Då kan du gå ner även fast du inte gör av med det mesta på gymmet.
När man räknar bör man då ligga på ett kaloriunderskott för att gå ner i vikt. Jag har gjort ett flertal inlägg där jag skriver om hur man räknar och hur mycket man bör äta så det kommer jag inte skriva om i detta inlägget.
Ja menar jag har gått ner 3 kg på bara 3 veckor på min nya kost där jag räknar kalorier. Då har jag tränat i alla fall 5 dagar i veckan där vissa dagar har varit rätt lugna. Jag ligger ändå på en hälsosam nivå när det kommer till mina kalorier men resultaten men ser kan vara olika från person till person.

2. Håll igång
Detta har jag nyss gjort ett inlägg om men jag tycker det är så himla viktigt, speciellt när det kommer till viktnedgång. Ibland så ser man inte snabba resultat men det gäller ändå att hålla igång. Skulle du sluta räkna flera dagar i veckan så blir det jätte rörigt och din kropp kommer inte att reagera som man vill. Räknar du kalorier och du inte alltid uppnår de macros du vill, fine det är inte så farligt men att strunta i att räkna när man har börjat blir bara väldigt onödigt. Har du bestämt dig för att gå ner i vikt så HÅLL IGÅNG. Resultat kommer. Sen om det inte skulle komma särskilt mycket resultat på 1 månad så är det värt att se över dina kalorier, din aktivitetsnivå och så likande. Vad är det som gör att du inte går ner i vikt? Antingen så kan det vara så att du fortfarande äter för mycket eller också för lite.

3. Kombinera styrketräning och kondition
Som jag skrev innan så kan man alltid gå ner i vikt utan att träna eller bara träna lite men jag skulle alltid rekommendera att man tränar för att gå ner i vikt. Då kan man ändå äta någorlunda mycket men göra av det mesta på gymmet, på så sätt blir det en mycket hälsosammare viktnedgång. Skulle du inte alls vara aktiv på dagarna och sen vilja gå ner i vikt med bara ändring av kost så kommer du få äta rätt så lite och det kommer att kännas.
För att se så mycket resultat som möjligt så är det därför bra att träna och då skulle jag rekommendera att man kombinerar både styrketräning och kondition. Detta gör jag men jag kör inte kondition mer än 3 dagar i veckan då jag kör ben 2-3 dagar i veckan.
Många tror att man bara ska göra kondition när man ska gå ner i vikt och det stämmer inte, eller till viss del men när man styrketränar så gör man faktiskt av med väldigt mycket kalorier. Så att då kombinera båda gör det perfekt. Man kan förlora en del muskler när man ligger på ett kaloriunderskott så då tycker jag att det är extra viktigt att man styrketränar och underhåller sina muskler.

Kom också ihåg att ju mer aktiv du är, desto mer mat bör du äta. Så att ligga lite lägre än vad man bör och sen kötta på gymmet varje dag är ingen nyttig viktnedgång. Jag ligger kanske på ett underskott med 600 kalorier och man bör ligga på runt 500 men jag ser om det ändå funkar för min kropp. Jag vet när min kropp mår dåligt men jag har rätt mycket fett att förlora så därför vill jag ligga lite lägre, kanske inte det bästa men har legat på dessa kalorier innan och det funkade väldigt bra.

Men viktigast av allt: kom ihåg att det tar tid. Att gå ner i vikt är inget man bör stressa för då blir det ingen nyttig viktnedgång och det har sina nackdelar.

Jag hoppas att dessa tips kunde hjälpte er som vill gå ner i vikt. Man måste självklart inte följa dem om de känns jobbigt. Det finns som sagt andra enklare sätt som också är bra men dessa är som sagt mina allra bästa tips för att se så snabba resultat som möjligt.
Och kom ihåg att en viktnedgång ska vara rolig att uppleva så gör inget som känns för jobbigt!
❤️

Jag tror inte ens att det är 1 månad mellan bilderna nedan. Min kropp har blivit mindre uppblåst av att bara räkna kalorier

Gillar

Kommentarer

Alex2a
Alex2a,
Jag räknar kalorier och det är verkligen toppen ! Har diabetes typ 1 dessutom så kolhydratsräknar via Lifesum, två flugor i en smäll 👌
nouw.com/alex2a
mikaelaandreasson
mikaelaandreasson,
ja men gud va bra! 😃
nouw.com/mikaelaandreasson