Fasted cardio (kondition på tom mage)

träning och kost

Hej mina fina!

Jag har börjat köra kondition varje dag. Detta gör jag för att uppnå mer resultat på en kortare period när det kommer till min cut. Vissa dagar kommer jag köra kondition på morgonen och då även på tom mage (fasted cardio). Varför gör jag detta?


Många kommer säga att det är fel att köra kondition på tom mage. Att jag kan riskera att förlora mer muskler, att det är effektivare att köra kondition när man har ätit frukost innan. Jag är medveten om att folk har olika åsikter angående detta och det är helt okej.
Jag har alltid varit emot att träna på tom mage. Det känns ju inte så bra när man tänker på det. Man tänker ju automatiskt att kroppen behöver få näring innan man tränar. Men efter att ha kollat på olika studier om detta så kan det faktiskt vara effektivt. Många kör med denna metod och anser att det kan få en att bränna mer fett. Men sen är det ju inte för alla såklart. Alla fungerar olika så vissa kanske inte alls känner att det fungerar. Sen så behöver vissa äta för att kunna få energi till att träna medans vissa kan få någorlunda bra energi utan att äta innan träning. Vissa dagar så kan jag känna mig väldigt hungrig på morgonen men det brukar lugna ner sig efter en stund. Min kropp är så van vid att äta och den nästan överdriver med hungern då den lugnar sig efter en stund.

Jag kommer som sagt bara att träna på tom mage när det kommer till kondition. Som idag t.ex så körde jag även mage så då ville jag ändå få i mig något lätt så åt en banan innan gymmet. Jag drack även PWO för att kunna få extra energi. Jag vill ju ändå kunna pusha mig själv och kan vara svårare när man inte har ätit. Idag gymmade jag dock senare än vad jag planerar att göra så hade mer energi än vad jag har tidigare på morgonen. Jag ska försöka att inte alltid ta PWO och har jag verkligen 0 energi så får jag hellre äta en frukt innan gymmet. Jag kommer ju inte köra kondition på tom mage varje dag även ifall jag mår dåligt/har låg energi. Jag kommer alltid lyssna på min kropp och justera mina pass utifrån hur jag känner mig.

Vissa dagar kommer jag träna på morgonen men då även köra mitt styrkepass så då äter jag ju min frukost innan. Jag har valt att dela upp min träning eftersom att jag tränar med min kille när han har slutat jobbet (vid 16). Då jag verkligen vill fokusera på min konditionsträning nu med så blir passen för långa om jag gör allt på passen med min kille. Ibland kanske han vill köra kondition så då kan jag ju självklart köra allt på samma pass. Och anledningen till att jag ens kan dela upp mina pass såhär är för att jag jobbar väldigt flexibelt hemifrån just nu. Så kör lite när som liksom, min killes pappa är min chef. Sen när jag börjar på nåt nytt jobb (söker för tillfället) så kommer jag antagligen inte kunna dela upp det som jag gör nu.

Jag kan ju inte veta om fasted cardio kommer fungera för mig. Jag tror inte att jag kommer märka så stor skillnad men jag gillar ändå känslan av att bara gå upp och åka till gymmet direkt och få det gjort. Då jag inte äter så mycket om dagarna för tillfället så är det även bäst om jag gör såhär för att inte riskera att gå hungrig.
Det kanske är så att jag märker att min energi är alldeles för dålig när jag har kört kondition på tom mage och då får jag självklart tänka om. Men är det så att det funkar så tänker jag fortsätta med det ett tag. Kommer ju inte köra kondition varje dag i en lång period. Detta gör jag nu en mindre period då jag vill få bästa möjliga resultat av min cut.


Det är säkert folk som anser att detta är helt fel tänkt av mig, att det är jättedåligt att köra kondition på tom mage. Det kanske funkar för mig, det vet jag inte förrens jag har testat. Jag vet att det har funkar för andra. Men det är svårt att veta vad som verkligen är rätt och fel då alla studier säger olika. Därför anser jag att det beror på person till person :)

Kram

Gillar

Kommentarer

hannaemmy
hannaemmy,
Så himla duktig du är med träningen och allt, heja dig!
Ha en underbar dag vännen<3
nouw.com/hannaemmy
mikaelaandreasson
mikaelaandreasson,
Tack så mycket fina du! ❤️
dessmma 😘
nouw.com/mikaelaandreasson