Deff vecka 7 - Jag slutar räkna kalorier i 2 veckor

träning och kost

Hej på er finisar!


Deff vecka 7 är nu över och det går sakta men säkert framåt. Dock gör jag en liten förändring i 2 veckor: jag slutar räkna kalorier.


Jag slutar räkna kalorier i 2 veckor:

Anledningen till detta är att jag helt enkelt inte vill räkna kalorier egentligen. Så ju mer jag testar att inte göra det, desto mer van kommer jag bli att lära mig att äta utan det. Jag har dock inte räknat hela tiden när jag har tränat. Jag har haft perioder där jag inte har räknat och det har både funkat bra och dåligt. De gånger det funkade dåligt var när jag åt alldeles för dålig mat varje dag. Jag kanske inte kom över mina kalorier men jag kom inte upp i mitt protein speciellt. Träningen va då inte med på kartan, om det va gick det inte så bra. Jag hade ingen bra energi. De gånger det gick bra på senaste tiden var när jag tränade riktigt hårt under min bulk. Jag fick i mig tillräckligt med mat och fick stor fördel av det på gymmet.

Jag vill alltid kunna göra allt till en livsstil. Även att kunna tappa kroppsfett. Jag vill inte haka upp mig för mycket på siffror för att sedan riskera att sänka mina kalorier för mycket. Jag hade sänkt till 1900 för vecka 7, men hade även gått ner mot 1800 några dagar då jag har känt att jag inte har tappat så fort som jag vill. Men NEJ, så ska jag inte göra. Jag har känt mig ännu lite svagare på gymmet vilket inte är bra. Därför tar jag nu beslutet att jag ska äta lite mer igen men självklart fortfarande ett underskott. Det kanske blir 2000-2100 kalorier om man kollar på dem. Ibland gör man missbedömningar och det har jag gjort. Jag trodde jag behövde sänka mer så jag testade det, men det funkade inte. Sänker man för mycket kan det istället få motsatt effekt. Man blir svagare, tappar muskelmassa och då är allt slit innan deffen förgäves. Som jag har sagt innan så är det viktigare att göra det långsamt, hellre under en längre period.

Jag har kollat tillbaka på hur jag gjorde när jag började träna, vilket jag började med i April 2016, redan 5 år sedan! Då hade jag tränat i 10 månader innan jag valde att räkna kalorier och jag gick ner en del och formade min kropp på denna tid. För mig handlade det inte om att det skulle gå fort, det va så kul att jag inte tänkte på tiden. Precis så behöver jag tänka igen. Jag kommer sluta räkna kalorier i 2 veckor för att se om jag går ner nåt, står still eller går upp. Oavsett vad så kommer det vara nyttigt för mig. Sen kanske jag börjar räkna igen eller håller mig borta från det. Jag ska ha samma tankesätt som jag hade när jag började träna, men äta mer protein. Då åt jag vanlig, nyttig husmanskost men höll mig borta från mycket onyttigheter jag tidigare åt. Så nu ska jag tänka mer att jag ska göra det till hållbar en livsstil mer än att tappa fett snabbt för att sedan öka mer igen. Jag kommer äta mina kolhydrater, protein och fett, även äta något onyttigt ibland. Men det har jag redan gjort om jag har känt för. Så idag har jag inte vägt min mat. Jag ska äta när jag är hungrig men sprida ut mina måltider under dagen och fylla dem med näringsrik mat. Jag kommer fortfarande äta mindre än vad min kropp behöver för att varken stå stilla eller gå upp i vikt. Men detta är något som kan va svårt att känna av utan att räkna kalorier. Men jag har gjort det i 10 månader förut, jag kan igen. Det är inte svårt egentligen, bara jag som har svårt att hålla mig borta från att räkna. Jag tycker inte det är jobbigt att räkna men jag har en tendens att sänka för mycket och inte se de resultat jag faktiskt gör. Så för mig blir det bara nyttigt att inte räkna kalorier.

Och som sagt. Jag får se om jag slutar räkna helt nu och bara försöker lyssna mer på min kropp. Jag vill i alla fall göra en långvarig förändring. Många av oss vet att det är bra att följa kalorier för att veta att man får i sig tillräckligt osv... Men ibland kan det vara bättre att inte räkna, att bara lyssna på kroppen. Det är olika för alla helt enkelt.
Jag har insett att denna deff kommer ta längre tid än vad jag hade önskat. Jag har samlat på mig en del fett under min bulk, och det får ta sin tid att tappa det helt enkelt. Därför kan jag inte gå in för hårt och sänka för mycket. Det är ju sjukt tråkigt att äta mindre mat, men att göra en mindre förändring kan vara bättre för att det ska vara hållbart. Men missförstå mig inte. Jag är absolut inte fet, jag älskar min kropp, jag gör alltid det i nuläget. Men jag gillar även förändringar. Jag har hellre mer fett på kroppen och är starkare än att ha mindre fett och är svagare. Så ät mat mina vänner, och bygg muskler, det är mer värt det om ni frågar mig. Men ibland kan det va kul att se lite mer muskeldefinition, men gör det hållbart. Jag har inte deffat sen 2017, har bara byggt sen dess.

Att vara pescetarian funkar jättebra:

Jag har varit pescetarian ett tag nu. Det innebär att man äter som en vegetarian men man inkluderar även fisk. Man äter inget animaliskt kött förutom fisk. Jag älskar sushi med lax så det va den största anledningen till att jag inte ville utesluta fisk. Jag ska testa att vara pescetarian i 1 månad och sen får jag se om jag vill fortsätta. Jag har nog hållit på i 2 veckor nu i alla fall. Måendet är desamma och jag får i mig tillräckligt med protein. Det finns så mycket olika alternativ idag till växtbaserat protein. Och jag tycker det är så gott! Även om jag kommer gå tillbaka till äta äta vanligt kött sen kommer jag förmodligen inkludera växtbaserat protein också. Men detta är en en väldigt rolig och lärorik förändring.


Annars är det inte mycket mer jag vill ta upp i denna veckans deff uppdatering. Jag kommer uppdatera er med nästa inlägg om 2 veckor då jag inte ser någon större anledning att uppdatera er om 1 vecka nu när jag ska testa att inte räkna i 2 veckor. Det blir mer spännande om vi väntar i 2 veckor.
Med detta vill jag också säga: va inte rädda att göra förändringar, som jag gör här. Släpp på bekvämligheterna och testa något nytt. Livet är för de flesta av oss långt, det finns mycket tid att testa olika saker. Att förändra något kan göra att man finner ny lycka och energi i sin vardag. Och kom ihåg att ta hand om er kropp, den ska hålla livet ut!


Jag lägger in lite bilder från när jag började träna och de resultat jag fick några månader in utan att räkna kalorier


när jag började träna


5 månader in


7 månader in


8 månader in


10 månader in


jag idag. Man har ju byggt en del muskler genom åren, det är man glad för! Och ibland när jag ser såna här fina bilder på mig så vill jag bara lägga av med min deff direkt. Jag gillar hur fyllig min kropp ser ut. MEN det hade ändå varit trevligt att se mer muskeldefintion. Nu när jag redan har deffat i flera veckor ska jag allt fortsätta. Nu kör vi ett tag till!

Gillar

Kommentarer