Header

Uanset om man er til fuld make-up hver dag, eller om man er til det helt naturlige. Er hudpleje vigtig. Med den rette hudpleje kan du hjælpe dine problemer væk, og føle dig mere afslappet med at gå make-up fri.


Step 1: Hudtype

Det første step er at finde ud af hvilken hudtype man er. De fleste har selv en ide om deres hudtype, hvis ikke har jeg lavet nogle korte beskrivelser nedenunder, så man kan se hvilke man passer bedst ind med. Man kan selvfølgelig også booke en tid på en skønhedsklinik, hvor man kan få lavet en hudanalyse og få gode råd til at komme sine hudproblemer til livs.


Normal hud: Den normale hudtype er den som alle bliver født med. Det er først i teenage årene, når man rammer puberteten at ens endelige hudtype danner form, grundet ens hormoner. Nogle bibeholder dog den normale hudtype, men der er svært at opretholde.

Den normale hudtype er hverken for fedtet eller for tør. Den har ingen voldsomme urenheder eller problemområder, den har en god glød i sig og er alt i alt den “perfekte” hud.


Fedtet hud: Selv efter en hel afrensning af alle produkter producerer huden stadig meget talg, og bliver derfor hurtig fedtet/olieret at se på. Man kan have større porer især omkring næsepartiet. Det er også den hudtype som har hyppigst tendens til acne. Den fedtede hud bliver mere og mere balanceret jo ældre man bliver. Når man derfor rammer de 35-40 år, er huden ikke så olieret at se på længere, da talgproduktionen er begyndt at normaliserer sig.


Tør hud: Den tørre hud kan skyldes både fugtmangel og fedtmangel, det er derfor vigtigt at drikke rigeligt med vand og bruge produkter der er med til at give fugt. Den tørre hud føles ofte meget tør og stram, især hvis den er udsat for kulde/varme skift, som fx varme bade eller kulde udenfor. Huden kan evt have skallende partier og er generelt lidt grå/trist at kigge på.


Sart hud: Den sarte hud er oftest lidt “tynd” i det, den kan have tendens til rødlige partier, og reagerer hurtigt ved brug af produkter, eller ved kulde/varme skift. Hudtypen ses oftest på folk med en lys hudtone. Man kan ofte ikke bruge så mange produkter på huden, før den begynder at reagerer ved at blive rød.


Kombineret hud: Den kombinerede hud er hvis man har en blanding mellem 2 eller flere hudtyper. Den klassiske “skandinaviske” hud kombination er fedtet i t-zonen (ved næseparti og panden) og ellers tør eller sart på kinderne. Men det kan være en hvilken som helst kombination af hudtyperne.


Step 2 - Hudpleje rutine

Ens hudplejerutine er noget af det mest essentielle for at bibeholde en sund og frisk glød i huden.

Det kan måske virke uoverskueligt at komme igange med en rutine, som man også kan opretholde både morgen og aften.

Jeg deler det derfor op i forskellige trin, så man selv kan bygge på, når tiden og overskuddet er til det, indtil ens hudplejerutine er fuldendt.


Trin 1 - Fjern make-up, afrens huden morgen og aften, creme og solfaktor.

Det første sted at starte med, at fjerne sin make-up og rense huden af. Hvis man sover med make-up på går det ind og lukker hårfolliklerne til, og dette kan give urenheder, og i yderste tilfælde ende ud i acne.

Rens gerne 2 gange hvis der er make-up på, da alt make-up skal af før man kan rense huden i bund.

Uanset om man har brugt make-up i løbet af dagen eller ej, er det vigtigt at rense huden morgen og aften alligevel. Hvis du ikke tror det gør den store forskel, så tag en helt ny vatrondel og tør din hud over om aftenen med, og se alt snavs der ligger på ens hud, som man ikke normalt bemærker.

Af renseprodukter findes der et hav af forskellige. Der er rensevand, rensegel, rensemousse, rensemælk, make-up wipes osv.

Som hovedregel er en rensemousse eller skum mest velegnet til den mere fedtede hud, da den kan have tendens til at virke udtørrende. Hvorimod en rensemælk er mere mild til den tørre eller sarte hud.

Husk altid at slutte af med en god ansigtscreme og gerne SPF hele året rundt.


Trin 2 - Peeling og maske.

Til at supplementere din nye renserutine kommer vi nu til peeling, eller scrub alt efter hvilket ord man er mest til. Peeling skal gerne ske 2-3 gange om ugen, for at fjerne de døde hudceller som sidder på hudens yderste lag. Hvis ikke de fjernes kan huden få et lidt “tykkere” grålig udseende.

Peelinger findes både med korn, og kemiske peelinger som man skal massere rund med hænderne, for at aktivere. Her er en korn peeling nogle gange for “aktiv” til en acnehud som er i udbrud eller til den helt sarte hud. Men udover det er det ellers mest et præference spørgsmål.

EN maske er ideal at ligge efter peeling, da vi nu har været inde og fjerne de døde hudceller, og derfor har en hel frisk overflade til at gå ind og give næring. Der er masker til fugt, glød, urenheder, pigmentforandringer osv. Her kommer det an på hudens tilstand, hvilket der er bedst at bruge.


Trin 3 - Øjencreme, serum og natcreme.

Når man er begyndt at have sin renserutine nede, kan man tilsætte lidt ekstra luksus til huden. Øjencreme går ind og forebygger de fine linjer omkring øjnene, samt kan hjælpe med at lysne de mørke rander. Nogle har en kølende effekt til de dage hvor ens øjne kan være lidt hævet. Øjencremen ligger men på hulningen under ens øjenbryn, og følger den rund med små duppende bevægelser.

En serum påfører man inden sin creme. Alt afhængig af mærke og ønsket virkning kan den gå ind og give ekstra fugt, være anti-age, hjælpe uren hud eller regulere talgproduktionen fra den fedtede hud.

En natcreme er noget af det sidste man tilsætter, de fleste nøjes med deres dagcreme som de bare bruger både morgen og aften. Hvis man dog har lyst, giver natcremen det sidste skub. Den kan være lidt federe, og til den urene hud kan den ofte have flere aktive ingredienser end den normale creme.



Så det var kort og godt de første steps til den perfekte hud. Mange tror at for at opnå den perfekt hud, skal man have lavet professionelle behandlinger hver 4-6 uge. Det er selvfølgelig også det mest optimale, da man kan komme helt i dybden, og især ved hud som har større problemområder. Men professionelle behandlinger gør kun 30% af arbejdet. Så de sidste 70% består altså af det grundarbejde man selv laver derhjemme.


Tusind tak fordi i læste med og held og lykke med jeres nye hudpleje rutine.


Likes

Comments


For mange er mandag den værste og længste dag på ugen. Weekenden er gået for hurtigt, og man skal igen tidligt op og afsted på arbejde.

Jeg er tilgengæld en af de personer som elsker mandage! Selvfølgelig kan jeg godt længes efter weekenden, men der er noget fantastisk over den friske start man har hver mandag morgen.

Jeg tror på at ens attitude til starten af ugen gør hele forskellen. Så her kommer nogle af mine råd til at komme bedre i gang med ugen.


Sov mere og stå tidligere op

Det lyder som det nemmeste i verden, og alligevel er det den ene ting, som flest mennesker har problemer med. Jeg gør selv mit bedste for at få de anbefalet 8 timers søvn. Dette betyder at jeg normalt sover mellem kl 22-23 og står op igen mellem kl 6-7. Det er også noget jeg prøver at holde på i weekenden, så min krop vænner sig til den døgnrytme, og der bliver så naturligt som muligt.

Hvis du har brug for hjælp til at blive husket på at gå i seng, har Iphones den smarte funktion som hedder sengetid. Her kan du skrive hvornår du vil i seng, og hvornår du skal op. Derudover kan man under indstillinger bestemme hvilke dage dette skal gælde, og man kan få en påmindelse alarm sat til at huske en på at man skal i seng, denne kan man sætte til enten 15, 30, 45 eller 60 minutter inden sengetid.


Planlæg din dag aftenen inden

For at undgå en stressede morgen plejer jeg at planlægge alle ting jeg kan aftenen i forvejen. Det er som regel der jeg laver mad til skole eller arbejde, ligger tøj klar til dagen efter, laver min udvidet hudpleje rutine og laver en liste for hvad jeg helst skal nå den næste dag. For mig hjælper det at have styr på alle ting i forvejen og gerne have så meget som muligt ned på lister. På den måde ved jeg at jeg ikke glemmer noget, og jeg sover bedre om natten, da jeg ikke har tusind ting som kører rundt i mit hoved, jeg skal huske på.


Start dagen ud med morgenmad

Selvom mange synes at de ikke har tiden om morgenen, til at spise morgenmad, gør det altså en stor forskel for din krop resten af dagen. Jeg synes generelt at jeg starter min dag bedst ud, ved at spise noget sundt om morgenen. Det giver mig den energi jeg har brug for til at komme igang med dagen. Min morgenmad varierer alt fra avocado toast, røræg eller en smoothie til at tage med hvis jeg har meget travlt.


Gør noget for dig selv hver dag

Gør det til en vane at sætte lidt tid af til dig selv hver dag. Det behøver ikke være noget vildt, men de ekstra 15 minutter til at nyde ens kaffe om morgenen, få læst 1 kapitel i en bog hver dag, dyrke yoga eller se 1 episode af din yndlingsserie. Bare gør noget for dig selv og nyd hver dag!


Likes

Comments