Header

Sommer og ferie betyr tid til å lese alle blader man ikke har rukket å lese! Så verandaen i dag var jeg igjennom en del av de.  Og i "I form" fant jeg en sånn Test-deg-selv-sak. "Hvor god er formen DIN?"

Så da ble jeg nødt til å teste da! Og Reidar ble nødt til å være med!

Her er en oversikt over hvilke øvelser vi gjorde. Og hvor mange poeng man kan score på de ulike øvelsene. Så da kan du jo teste deg selv en vakker dag! Bare for gøy. Eller for å finne ut hvor god formen DIN er. Resultatet vil kanskje gi deg et lite hint om hva du bør fokusere på i treningen din. (Artikkelen sto på trykk i "I form" nr 10/2017).

1. Overkroppsstyrke.
Hvor mange armhevinger klarer du på 1 minutt?
Vi tok de på tærne.



2. Magestyrke.
Hvor mange situps klarer du på 1 minutt?

Få en partner til å holde føttene dine. Ha henda bak hodet og sett deg opp så albuene berører knærne.



3. Smidighet.
Hvor langt ned kommer du?

Stå oppreist med samlede føtter og bukk så langt ned som mulig med rett bein.



4. Balanse
Hvor lenge kan du stå på ett bein (med lukkede øyne)? Det beinet du løfter kan ikke røre det andre beinet. Ta gjennomsnittet av begge beina.



5. Kroppskjernestyrke.
Hvor lenge kan du stå i planke? På tær og underarmer, med rett kropp.



6. Beinstyrke.
Hvor lenge kan du sitte? Sitt i 90 grader mot en vegg. Armene skal henge rett ned.



7. Kondisjon.
Hvor langt kan du løpe?

Her får du testet kondisjonen. Hvor langt kan du løpe på 12 minutter? Vi brukte tredemølle med 0,5 % stigning.



Til slutt kan du velga å fylle poengene dine inn i dette skjemaet. Da vil du tydelig se dine egne styrker og eventuelle svakheter.



 

Dette gjorde vi jo bare for moro skyld. Men det ble ei litta treningsøkt før fredagens tradisjonelle pizza da. Som for en gangs skyld ble servert på verandaen.

Men det må jo nevnes til slutt at Reidar endte på 25 poeng, og jeg på 26 poeng. (Så trenger jeg jo ikke fortelle at han egentlig var bedre enn meg på det meste). Kanskje du får litt lyst til å slå meg nå?? Kjør på sier jeg. Det klarer du sikkert!

Her er et lite glimt av Myrene in action!



 

 



Likes

Comments

Jeg sier det med en gang; denne ideen har jeg ikke kommet på helt av meg selv. Jeg kan ikke huske hvor jeg har snappet den opp helle, men den er altså helt genial!

Sommerferie for meg betyr hytta! Fjellturer, fisking, bål - og kortspill! Vi elsker å spille. Både kort, og all verdens brettspil! Men nå har jeg altså funnet en genial måte å bruke kortstokken på.

Man tar rett og slett og bestemmer at hjerter f.eks betyr push-ups. At ruter betyr burpees. At spar betyr american sit-ups og at kløver betyr knebøy. Det var akkurat det jeg og Reidar gjorde på plenen her hjemme i kveld. Men du kan selvfølgelig bestemme deg for hva som helst av øvelser! Her er det bare fantasien som setter grenser. Og så lar man tallet på kortet bestemme antall repetisjoner. Da betyr f.eks en spar dame 12 stykk american sit-ups!

Genialt! Gøy! Slitsomt! Vi kommer garantert til å gjenta denne leken! Perfekt på hytta!

Og hvis du lurer på om denne økta er noe slitsom kan jeg fortelle at jeg regnet ut at Reidar og jeg har gjort 186 repetisjoner av hver av øvelsene!!(= 744 repetisjoner)

Jeg er i alle fall sliten! Og fornøyd!

Og kunne jeg så kan du!

Her er noen bilder fra økta på plenen.



American sit-ups



Push-ups



Knebøy!



Og ikke minst - burpees!



Likes

Comments

Onsdag er cardio-dag! jeg må innrømme at jeg er mer glad i de tunge styrke dagene! Men skal målene nås må det til med cardio-trening også.

Jeg synes for så vidt at det meste av trening er gøy jeg. Men å gå i evigheter på en tredemølle i oppoverbakke, eller på en elipsemaskin er ikke akkurat det jeg forbinder med artig. Jeg må innrømme det.

Men heldigvis er variasjon alltid en god ting! Dagens cardio-trening kan deles i tre, fire deler;

  1. GÅ til byen for å få fikset øyevipper.

  2. Jobbe i hagen.

  3. GÅ til senteret for å ha løpetime.

  4. Være instruktør på løpetime.


Sånn helt treningsfaglig sikkert ikke en økt du finner i en lærebok. Men det ga meg den cardio-treningen jeg trengte.

Poenget er at trening trenger ikke være så fancy. Til vanlig driver jeg jo med veldig planlagt trening som følger ulike prinsipper. Men det jeg har gjort i dag kan alle gjøre! Jeg vil i grunn rett og slett anbefale deg å ta de mulighetene som byr seg.

  • Jeg kunne ha kjørt til byen for å fikse øyevipper.

  • Jeg kunne latt Reidar gjøre alt hagearbeidet.

  • Jeg kunne kjørt til senteret for å ha time.

  • Og jeg kunne sagt nei når jeg fikk spørsmål om å være vikar på løpetime.


Men det gjorde jeg ikke. Jeg grep de mulighetene som dagen bød på! Og nå sitter jeg fornøyd på verandaen og koser meg - med verdens beste samvittighet! For jeg har kontroll på treningsrutinen min - cardio-onsdag - check!

       

Øyevipper før og etter besøket hos Katya på Beautyfabrikken!



I sving i hagen med den nye kantklipperen!

 



Blid og glad på vei til trening!

 

 



Likes

Comments

.....vente til

  • etter ferien

  • jeg har bedre råd

  • helga

  • jeg har spist opp kaka i fryseren

  • det ikke er så mye stress på jobb

  • jeg er i bedre form

  • etter bursdagen

  • til jeg ikke har så vondt i ryggen lenger

  • jeg føler meg klar

  • motivasjonen kommer

  • jeg ser bedre ut

  • unga blir større

  • etter sommeren

  • mandag

  • jeg får med venninna mi

  • jeg ikke føler meg så sliten lenger

  • til jeg får kjøpt noen freshe treningsklær


Lista kan jeg bare fortsette. Unnskyldningene kan være mange. Og noen ganger helt reelle. Jeg er klar over det. Men som oftest er det ingen god grunn til å vente!

Det kommer aldri et perfekt tidspunkt for å begynne å trene. Eller å begynne å spise bedre. Eller for å snakke pent til seg selv.

Det er bare å hive seg ut i det. En avgjørelse om å endre livsstil er ikke lenger unna enn du bestemmer. Du kan bestemme deg for at nok er nok akkurat nå! Du kan bestemme deg på en tirsdag kveld for at du skal begynne å trene, og endre kostholdet ditt! Du trenger ikke vente til mandag med det! Eller vente til etter ferien, eller noe sånt! Bestem deg for å endre livsstil NÅ!

Selv sto jeg ved en stekepanne, på et kjøkken, i USA, på ferie da jeg bestemte meg for å begynne å trene da jeg kom hjem!

Som tenkt, så gjort! Første dag hjemme i Norge etter ferien dro jeg til Family Sports Club og meldte meg inn -og gikk på min første spinningtime!

Resten er historie!

[caption id="attachment_21" align="alignnone" width="706"] Foto: Privat og Svend Aage Madsen, Se og hør.[/caption]



Likes

Comments

Da har jeg kommet hjem fra dagens treningsøkt. Jeg lovte dere et innblikk i kveldens økt, og det er sånn nå for tiden at mandag betyr skuldre. Det ble både skuldre og mage i dag. Men som Nils sier, så kan man trene mage hver dag. Vi gjorde noen artige par-øvelser som jeg kan vise dere en annen dag.

Så her kommer dagens øvelser. Ikke noe fancy. Ikke noe revolusjonerende. Men effektivt. Dette er virkelig gode øvelser for å bygge fine skuldre! Og som alltid blir det litt ekstra hyggelig når Sussebass er med!

Her kommer øvelsene, med bilder tatt av Reidar.

Skulderpress med stang.





Stående manualpress



Sidehev med høy skråbenk





Sidehev med strikk.



Liggende enarms sidehev



Side hev med lav skråbenk



Ha en strålende uke! Jeg skal fortsette med å ha kontroll på trening og tankegang. Og så skal jeg jobbe hardt med å ta tilbake kontrollen over kostholdet!

Kunne jeg det før - så kan jeg det jo nå også!



Likes

Comments

Søndag betyr cardio trening!

Men denne helgen har jeg jo vært i Oslo med Sussebass for å feire bursdagen min! Det er jo dessverre en sannhet at jeg ikke helt klarer å holde meg til planen når det gjelder kosthold for tiden. Det er ikke krise heller altså, men det går ikke helt som jeg vil. I helgen hadde jeg ingen plan om å holde meg helt til planen heller! Det er tross alt bursdag bare en gang i året! Men igjen et viktig poeng - jeg har ikke gått helt bananas heller. Bare så det er sagt. (Men jeg kommer heller ikke til å veie meg i morgen tidlig...).

Som sagt reiser jeg helst ikke på et hotell uten treningsrom. Det gjorde vi ikke nå heller, hotellet hadde flott treningsrom, men vi tok ikke med treningstøyet en gang vi! Jeg trente jo i går før jeg dro, og søndag er altså cardio-dag.

Så Sussebass og jeg har i dag gått langs Akerselva i Oslo. Jeg vet ikke helt hvor langt man kan gå langs elva fra start til slutt. Men turen vår ble på en drøy mil! Det kjentes godt i kroppen det etter en lang og sein kveld på byen i går! Og det var en utrolig hyggelig cardio-økt! Fint vær. Fine omgivelser. Veldig fint selskap. Veldig fint å ta cardio-økta ute i det fri!

Anbefales!



Et sted langs Akerselva.



Det ble en drikkestopp også et sted på veien. I glasset er det bringebærlimonade altså!



På vei over Aamodt bru.



Likes

Comments

Lørdag! Jeg elsker hverdager, men er ganske glad i lørdager også! Særlig sånne som denne.

Det er ikke mange grunner som er innafor for å sette på alarm på en lørdag morgen - men løpetime på Family er en god grunn! Å få være instruktør for folk som enten elsker å løpe, eller ønsker å lære å elske det - da føler jeg meg heldig da! Jeg føler meg så heldig som får lede så herlige folk gjennom en løpeøkt på en lørdags morgen! For en gjeng! Og for en innsats!

I dag hadde jeg ikke noen særlig andre enn meg selv å tenke på så da var det bare å kjøre på med egentrening da. Musikk på øra og kjempemotivasjon på innsiden! Jeg sier det igjen - treninga har jeg kontroll på, og ikke noe gir meg mer glede og energi enn en vellykket styrke økt (jo da, selvfølgelig er det andre ting som gir enorm glede også...).



Lørdag betyr altså armer og mage! Jeg trente både biceps og triceps, og så dukket denne karen her opp.



Dette er Daniel som jeg jobber sammen med på senteret. Ung, kjekk og sterk! Og superhyggelig! Han ville gjerne trene mage sammen med meg - og det kjenner jeg nå for å si det sånn! Det blir alltid litt nye og andreledes øvelser når man trener sammen med andre. Så jeg fikk meg en skikkelig bra mageøkt også. Takk, Daniel.

Hvis du går inn på Snapchatten min, eller instagram kontoen min kan du se en video av en øvelse vi gjorde i dag! Trenger du en øvelse for den øverste delen av magen så har du en der! Anbefales!



Her får du et bilde til av dagens treningspartner. Bildet er tatt på Family sin sommerfest sist helg. Privilegert som får ha sånne flotte folk som kollegaer - og venner!

Jeg er heldig som får være treningsintruktør. Jeg er lykkelig etter hver eneste treningsøkt jeg gjennomfører. Jeg er privilegert  som har så utrolig mye bra folk rundt meg!

Og akkurat nå sitter jeg og venter på den beste av alle! Sussebass skal ta meg med til Oslo for å feire bursdagen min! Sammen med han føler jeg meg både heldig, lykkelig og privilegert!!



Likes

Comments

Da har jeg trukket vinneren av bursdagsgaven min!

Vinneren ble en dame jeg har æren av å trene med. Hun er en av de kundene som faktisk ønsker å bli større! Og hun har allerede oppnådd så mye, det er lett å se at hun har fått mer muskler!!

Jeg er så stolt av deg - Nina Skjeppe!



Gaven er en goodie-bag fra Bodypower!



Likes

Comments

Hovedfokuset mitt om dagen er trening!

Og det er det fordi jeg lykkes med treninga. Jeg har ikke så stort fokus på kostholdet om dagen. Og det er fordi jeg ikke helt har kontrollen på det. (Jeg har en plan på gang, men enn så lenge er ikke den på plass. Men det kommer. Snart har jeg kontroll på kostholdet igjen. Snart!).

Fredag er legday. Sammen med den beste! Så i dag får du se bilder av et utvalg av dagens øvelser. Jeg vet ikke en gang hva alle øvelsene heter. Når Nils pusher meg har jeg ikke energi igjen til å få med meg hva han kaller øvelsene. Bildene har Nils selv tatt.





Her er det en variant av markløft, med stanga rett foran kroppen.



Denne øvelsen vet jeg i alle fall hva heter; bulgarske utfall!! Disse har jeg gjort en million av.



Leg extensions.  Jeg har ikke så mye vekt på her, men jeg skal love deg det brant i låra!! Tror Nils tok igjen med antall repetisjoner for å si det sånn!





Denne her er faktisk ny for meg! Etter litt kløning med teknikken kjente jeg denne godt for å si det sånn. Kanskje nesten en ny favoritt?!



Her er det boksesekken som får gjennomgå. Dette er det lenge siden jeg har gjort! Men i dag la Nils til et lite luretriks - en stang å holde i for å holde balansen.



Dette er bare et utvalg av hva vi gjorde i dag! Jeg var så sliten under dagens økt at jeg så på klokka for å sjekke om vi snart var ferdige... Det tror jeg aldri at jeg har gjort før. Men to minutter etter at vi faktisk var ferdige kjente jeg bare på den vanvittige mestringsfølelsen jeg pleier å kjenne på. Jeg kjente meg glad, sterk og bittelitt uovervinnelig faktisk!

Og jeg sier det igjen; kan jeg så kan du!

Ha en super helg! Det skal jeg!



Likes

Comments

I dag har jeg bursdag! Jeg pleier å feire meg selv med en Oslotur med Sussebass! Sånn blir det i år også. (Det får du høre mer om senere).

Jeg har fått fine gaver. Men nå vil jeg gi deg en gave! Alt du trenger å gjøre er å gratulere meg med dagen - så er du med i trekningen av en overraskelse fra meg!!



Likes

Comments