Hej och godmorgon för er!

Jag och Tova sitter just nu på ett litet café vägg i vägg med en busstation i Phnom Penh som är Kambodjas huvudstad. Vi har tagit oss hit med minibuss, eller ”VIP-buss” som det tydligen kallas här, vilket har tagit oss 5 timmar. Här i Phnom Penh ska vi strax byta buss och sen återstår ytterligare 5 timmar innan vi är framme.

Det här caféet där vi precis käkat lunch har det snabbaste internet hittills så då passar jag på att uppdatera bloggis lite.

Som jag skrev i det förra inlägget så har vi ju haft en hel del otur på sistone och vi stod utan boende igår, men vi tog in på hotell så det löste sig ju, allt löser sig typ alltid i slutändan tror jag.
(peppar peppar)

Gårdagen tillbringade vi på Otres Beach som är en gigantiskt sandstrand. Kilometer efter kilometer kan man spatsera längs stranden innan man kommer in till själva staden Sihanoukville. Skulle tippa på att stranden är ca 50 meter bred också vilket gör att det aldrig känns trångt fast massvis med folk hänger där.

Igårkväll åt vi grillat till middag som var den godaste måltiden på länge. Personalen flyttade ut halva köket och grillade på stranden. Efter middagen promenerade vi hem hand i hand under stjärnorna, romantiskt värre. <3

Jag skriver mer när vi är framme i Siem Reap, hej svejs så länge!

Att resa är inte jobbigt förrän jobbiga grejer börjar hända en. Fram tills nu har allt gått så oerhört enkelt för oss. Det har aldrig varit minsta krångel med någonting. Vi har till och med pratat om det, frågat varandra ”när börjar motgångarna? För allt är FÖR bra nu. Det kan inte vara såhär enkelt!”

Och nu har motgångarna fått nys om vår existens I guess.
Förutom jobbiga grejer som att jag fortfarande är sjuk och att Tova har bränt sig nivå 17 på en egen, påhittad 20-gradig skala som vi betygsätter det mesta här i livet med så har även alla praktiska grejer börjat strula för oss nu.

Vi befinner oss i Sihanoukville i Kambodja. En liten stad man främst besöker för att kunna ta sig ut till paradisöarna Koh Rong och Koh Rong Samloem utanför Kambodjas kust. ”Heja fina öar!”, tänkte vi, men när vi kom fram till Sihanoukville och började leta boende på öarna så insåg vi till en besvikelse på nivå 20/20 att det inte fanns ett enda ledigt hostel på någon av dem.

Jaha :/

Så vi bestämde oss för att skippa Koh Rong-öarna eftersom vi nyss chillat på Phu Quoc som också är definitionen av paradisö. Så vår plan B blev att ta oss till Siem Reap (som är typ nummer ett turistort i Kambodja) lite tidigare än vad vi först tänkt. Sagt och gjort så bokade vi ett boende i Siem Reap. Ute i god tid!

Nästa problem kom inne på en turistbyrå där vi skulle boka buss från Sihanoukville till Siem Reap imorgon. Det fanns inga lediga bussar på hela dagen, och detta verkar vara den stora skillnaden mellan Kambodja och Vietnam. I Vietnam kunde vi i princip boka en buss efter att dess avgångstid passerat. Men nu hade vi alltså ett boende fixat men ingen möjlighet att ta oss dit. Besvikelse 30/20.

Vi gick till vårt hostel där vi bor nu och frågade om vi kunde förlänga vår vistelse med en natt eftersom vi inte kan ta oss till Siem Reap. Det kunde vi inte, det är fullbokat imorgon.

Lite sådär halvt stressade öppnar vi alla appar vi använder oss av för att boka boenden och inser att det finns 0 lediga boenden här i Sihanoukville natten mellan imorgon och fredag. 35/20.

Så nu har vi följande alternativ:
1) Ta in på ett riktigt hotell och överskrida vår budget ganska brutalt mycket

2) Sova utomhus imorgon

Heja Emmy o Tova! 2/20 i optimism just nu!

Våra två första dagar i Kambodja har börjat ganska uselt. Jag har förkylning/feber och Tova mår illa. Igår låg jag inne på rummet hela dagen och det var typ ändå ansträngande att gå ut äta middag på kvällen.

Idag är det lite bättre med mig och lite sämre med Tova. Några i vårt rum skulle åka till ett vattenland och det hade ju varit kul men vi stannar i skuggan idag.

Det är såklart tråkigt att bli sjuk här borta eftersom man känner sig så sjukt begränsad, men det måste väl vara så ibland också.

Nu ska jag gå och leta min nässpray för tionde gången idag, vi hörs!

Just nu sitter vi på en båt som ska ta oss från ön Phu Quoc in till fastlandet där vi ska byta både boende och land, vi ska till staden Kampot i Kambodja.

Jag inser att jag måste börja skriva här på bloggen lite oftare eftersom inläggen annars blir flera mil långa.. men här kommer iallafall en liten sammanfattning av vad vi gjorde på Phu Quoc.

I jämförelse med Ho Chi Minh City var ön lugnet själv, men trots det hamnade vi vilse fler gånger här än någon annanstans.

I onsdags hängde vi med fyra tjejer från vårt hostel. Vi hyrde moppe och begav oss mot ”den finaste stranden på ön” som två av tjejerna hade blivit tipsade om. Enligt Google Maps skulle det ta ca 30 minuter att ta sig dit men efter 2,5 timmars letande på moppen gav vi upp och åkte till en annan strand som var ok men där det var väldigt skräpigt både i vattnet och längs stranden. Vi spenderade eftermiddagen där och på kvällen tog vi oss till nattmarknaden och åt middag. En bra dag!

I torsdags var det min 20-årsdag och vi började dagen med att äta nice frukost och sen spenderades dagen ute på havet på en båt, ibland i havet och ibland på en gunga på stranden med en pinacolada i ena handen. Båtturen var riktigt grym! Det enda som var synd var att vi inte såg så många fiskar när vi snorklade.. förhoppningsvis snorkeln vi nån mer gång när vi kommer till Thailand.

När vi kom tillbaka till vårt hostel bytte vi om och firade min födelsedag på Rory’s beach bar som är en populär bar på ön. Vi hängde med några från vårt hostel och allt var jättebra! En annan rolig grej var att min familj ringde när jag befann mig ute på havet och täckningen på mobilen iprincip var obefintlig vilket gjorde att dom knappt hörde mig. Under några minuter trodde dom att min mobil blivit stulen och att det var nån annan som pratade (hahahah) så pappa började prata engelska mitt i allt men till slut förstod dom att det inte var lite dålig timing för att prata. Hur som helst så var födelsedagen bra!

I fredags ville vi åka till Ong Lang beach och vi åkte med två killar som också skulle dit. Dom hade köpt mopeder och det är deras enda färdmedel på resan så jag och Tova åkte bakom varsin kille, det blev dock ganska dramatiskt då och då (inte jätte men aa)

Först och främst så kom vi återigen vilse, vi fattar inte hur för vi hade, precis som i onsdags, kartan på mobilen. Vi måste åkt åt fel håll från början... efter typ 2 timmars åkande började jag och Tova känna igen byggnader vi passerade och insåg att vi åkte söderut istället för norr som vi skulle. Så vi vände och inom 10 minuter hände två rätt sjuka grejer. Först körde en kille ut mitt framför Tova och killen hon åkte med, vilket resulterade i att mopparna stötte in i varandra så att delar av han som körde ut i vägens moppe lossnade. Vi stannade längs vägkanten men den andra killen verkade knappt bry sig, han typ körde åt andra hållet. Men ingen blev skadad!

Ett par minuter därpå stannade vi för rött ljus, vilket alla turister gör men nästan inga av dom som bor här gör. Plötsligt kände jag hur nåt slog in i min axel och när jag kollar åt höger står en lastbil typ 1 cm från mitt ansikte. Jag vart chockad och väntade på att det skulle börja göra ont i min arm, men det gjorde det aldrig så allt var lugnare än det låter för er som läser detta.

Till slut kom vi fram till stranden (tror inte det var den stranden vi först skulle till men) där vi chillade några timmar. En man som jobbade på en resort sa att vi kunde se solnedgången om vi åkte ”två minuter” norrut så vi bestämde oss för att göra det. Behöver jag ens skriva att vi åkte vilse?

Vi missade solnedgången preciiiis men det var väldigt fint ändå med den rosa himlen och vi såg solen gå ned medan vi åkte så vi var inte så himla ledsna över det.

När vi kom tillbaka till hostlet gick vi och åt på en restaurang på andra sidan gatan och tydligen hade killarna vi umgåtts med under dagen gått dit i förväg och fixat en föedelsdagstårta till mig (naaaaaw) med ett ljus och allt, väldigt snällt! Vi åt middag och sen gick vi tillbaka och spelade lite biljard och sen gick vi och lade oss. Imorse sa jag och Tova hejdå till dom och nu är vi som sagt påväg till Kambodja!

Det blir spännande då ingen av oss vet särskilt mycket om Kambodja så vi har egentligen inga förväntningar. En applåd till er som orkade läsa hela detta inlägg! Nu ska jag bli bättre på att skriva här regelbundet! (Hoppas jag!)

Nu befinner vi oss återigen i Ho Chi Minh efter vårt mini-äventyr på Mekong delta. Här kommer ett långt inlägg om vad vi fick uppleva. Hela turen varade i 36 timmar och ganska många av dom timmarna spenderades på en buss vilket vi inte riktigt var förberedda på. Rätt dålig research från vår sida gjorde att vi först trodde att Mekong deltat låg ett stenkast från city, men i själva verket behövde vi först åka buss i 2 timmar innan vi kom fram till en hamn där vi bytte buss mot båt.

Första stoppet längs floden blev på en mysig restaurang bland pomeloträd där vi käkade lunch:

Därefter rörde vi oss vidare längs floden och stopp nummer två var en ”fabrik” där lokalbefolkningen tillverkade godis av kokosnötter. Vi fick se processen från hel kokosnöt till färdig kokoskola paketerade i papper. Tova höll i en orm (kass bild jag veet) och sen fick vi åka en liten båt längs med en av alla hundratals flodarmar som är det som utgör själva deltat. Det var både spännande och avkopplande att kryssa genom djungeln i floden som rinner som i en labyrint.

Den mysiga båtturen var dock rätt kort, kanske 20 minuter, och när vi kom i land igen fick vi se en liten biodling och dricka te med honung därifrån. Efteråt hoppade vi på bussen once again och åkte ytterligare 3 timmar tills vi kom fram till Can Tho (vilket visade sig vara den femte största staden i Vietnam vilket vi också hade 0 aning om) och checkade in på vårt hotell för natten. Tova kände sig febrig så vi gick till en restaurang i närheten och åt middag och sen gick vi och lade oss.

Imorse checkade vi ut kl 6.30 för att vi skulle och se den flytande marknaden. Det var nog min favoritdel av den här trippen. I takt med att solen gick upp fylldes floden av båtar i olika storlekar som sålde allt från vattenmelon till potatis mellan varandra. När vi sett marknaden gick vi i land för att se hur nudlar tillverkas. På detta stopp höll jag och Tova på att bli kvarglömda. Vi trodde att vår guide (som inte kunde engelska så bra) sa att vi kunde stanna i 30 minuter men så var det nog inte för plötsligt ropade han på oss och vi insåg att alla andra redan satt i båten och väntade på oss....:)

Sista stoppet var i hamnen i Can Tho där vi åt lunch och sen åkte vi buss tillbaka till Ho Chi Minh. Nu ska vi sova och imorgon flyger vi inrikes till ön Phu Quoc som vi fått många tips om. Jag har verkligen gillat Ho Chi Minh City! Trots den helt galna trafiken. Det känns verkligen att staden lever då det kryllar av människor i alla åldrar på gatorna. Jag gillar storstäder överlag så jag kommer nog återvända hit nån gång, men en paradisö med blått hav och allt sånt känns inte helt fel det heller. Vi hörs!

På plats i Ho Chi Minh City!

Hittills har vi:

* Checkat in på vårt hostel (och bott här två nätter) som ligger vägg i vägg med burger king och det är alltid fest på takterrassen så man somnar in av att sängen gungar i takt till musiken

* Gått på en typisk marknad för turister som var gigantisk och köpt onödiga saker vi inte ens har plats för

* Besökt War Remnants Museum som jag tänkte skriva ett separat inlägg om vid tillfälle för att det var så känslosamt

* Svettats

* Käkat middag på den hittills mysigaste restaurangen vi hittat

* Suttit på the rooftop och lyssnat på en kille som måste varit Gavin Degraws dubbelgångare

* Åkt på city tour med världens bästa guide som var en tjej i vår ålder vilket ledde till många intressanta diskussioner

*Bränt oss på sätet på moppen för att det är 30 grader här. ”We almost got barbecued” som vår guide uttryckte det

*Jag beställde vietnamesiskt kaffe och det var inte jättegott

*Bokat en tvådagars-utflykt på Mekong delta som vi åker på imorgon

* Besökt lokalmarknaden som var annorlunda mot för turistmarknaden och som verkligen gav en känsla av hur det är att bo här

Jag bloggar just nu från en solstol på en strand 50 meter från vårt boende här i Mui Ne. Snart hoppar vi på bussen mot Ho Chi Minh som är Vietnams största stad.

Jag har verkligen gillat Mui Ne. Även fast vi bara varit här ca ett dygn känns det som om jag/vi trivts väldigt bra.
Det är en liten stad med få turister och på den här stranden är vi nästan helt ensamma.

Igår åkte vi på en utflykt till en öken bara ungefär 20 minuter från stan. Vi åkte först jeep och därefter fyrhjuling upp på sanddynerna som var mycket större än vi trodde. Det kändes som att vara på platsen där bakgrunden på en öken som fanns på typ alla datorer i skolan när man gick i mellanstadiet togs (vet inte hur många som relaterar till detta hahaa)
Det var dock helt sjukt varmt där uppe. Dels temperaturen i luften som var 28+ men i synnerhet sanden i sig, ibland funderade vi på om det kanske är farligt att utsätta sina fötter för sån hög värme.

Nu ska jag njuta av den sista kvarten här på stranden.

Hej igen!
Sitter just nu på en restaurang i staden Mui Ne och väntar på lunch. Vi tog buss från Da Lat tidigt imorse och kom precis fram till Mui Ne och nu tänkte jag skriva lite om våra äventyr i Da Lat.
I måndags hyrde vi återigen en moppe och körde till Elephant Falls som är ett ca 20 meter högt vattenfall. Man fick klättra ner så att man hamnade ”bakom” vattenfallet vilket vi gjorde, det var dock som att få en gratis dusch eftersom trycket från vattenfallet är så starkt. Det var rätt häftigt att se och vi var stolta över att vi hittade dit helt på egen hand. Dessutom körde vi förbi en stor solrosodling(?) på vägen så vi stannade och tog lite bilder. Det var jättefint!

Igår testade vi canyoing för första gången, det var heeelt crazy. Aktiviteten går ut på att man klättrar/hoppar/simmar nedför klippor och forsar. Det var väldigt roligt men lite läskigt eftersom ens egen säkerhet hängde på att man använde rätt tekniker. Om man t.ex inte lutade sig tillräckligt mycket bakåt när man gick nedför berget kunde man tappa fotfästet och åka rakt in i klipporna😓 Men vi klarade oss bra, jag fick nåt skrubbsår pga fail en gång när jag klättrade ner men annars så gick allt bra.

Vår grupp bestod av 9 personer plus 3 guider som var väldigt roliga och bra på att förklara så man visste hur man skulle göra. Vi blev fotade också så bilderna jag lägger in är tagna av guiderna:

Sååå sist jag skrev nåt här var vi fortfarande i Hoi An. Nu har vi tagit oss till Da Lat, via Ninh Van.

Vi åkte som sagt nattbuss från Hoi An till Ninh Van. 12 timmar tog det men det var inte så jobbigt som det kanske låter. Sätena var som våningssängar som man nästan kunde ligga i, jag som är 1.60 kunde precis sträcka ut mig helt✌🏼

Ninh Van är en liten by som ligger nere i en dal. Det var fint med bergen runt om byn på alla sidor förutom en (den mot havet) men vi tyckte att det var synd att byn låg så avlägset från en stad eftersom vi blev väldigt låsta till vårt hostel då det inte fanns några andra restauranger/barer/affärer/aktiviter osv på ca 7 mils avstånd...

Vårt hostel låg dock på stranden vilket vi utnyttjade. Vi fick låna kanoter gratis så båda dagarna paddlade vi ut på havet och hoppade från klippor, det var verkligen roligt!

Vi kände att två dagar i Ninh Van var tillräckligt så imorse tog vi bussen till staden Da Lat som ligger lite mer inåt i landet. Den bussresan var helt galen. Vi åkte ”över” ett berg; först bara uppför, sen bara nedför, alltid väldigt nära kanten och i slalomsvängar. En gång fastnade vi nånstans uppe på berget för att det var dimma och väldigt lerigt på vägen. Men till slut kom vi fram och har nu checkat in på vårt boende som är rätt tråkigt tyvärr. Det finns ingen restaurang = ingen frukost och inga sällskapsrum så vi kanske byter imorgon, vi får se!

Hej igen!
Som jag skrev i slutet av förra inlägget (tror jag) har jag varit lite sjuk. Mått sådär i några dagar men idag kändes det äntligen bättre.

Imorgon 17:00 åker vi från Hoi An till staden Nha Trang, eller ja vi kommer vara ca 1 timme från stadskärnan men det är ju den närmsta staden.
Vi ska åka nattbuss, 12 timmar. Det har vi hört både bra och dåligt om så det blir verkligen spännande.

Igår hyrde vi cyklar nere i receptionen på vårt hostel och tog oss till stranden, det tog 10-15 minuter att cykla. Stranden var fin men ganska skräpig (det syns dock inte på bilden) vi låg där i en timme eller två och jag som fortfarande kände mig lite sjuk somnade fast vi bara hade varit vakna några timmar.

Imorse bestämde vi oss tydligen för att uppgradera oss (både i snabbhet och trafikfara) och hyra moppe istället för cykel, något mamma typ förbjudit mig att göra här.Trafiken i Vietnam är helt galen och det känns som att det finns fler mopeder än människor här. Så heeeej mamma eftersom du med största sannolikhet läser detta😊

Jag körde och Tova satt bakom och det gick faktiskt grymt bra! Det blev lättare art hänga med i trafiken när man var en del av den. Det enda som var lite synd var att vi fick bensinstopp en gång... lång historia kort så blev vi lurade av en kvinna som skulle hjälpa oss att tanka men som tydligen aldrig fyllde nån bensin i tanken. Så vi trodde att bensinmätaren var trasig, men den funkade ju som den skulle märkte vi lite senare. Vi fick hjälp snabbt när det hände så det var inga problem ändå.

Vi körde in till centrum av stan, parkerade och shoppade lite. Jag köpte en fjällräven ryggsäck för 88(?!?) svenska kronor. Har säkra källor hemifrån som bekräftat att den är äkta. Tydligen görs fjällräven här i Vietnam så inte så konstigt att de säljs här, men blev nästan chokad av priset.

Nu har vi ätit middag på hostlet och ska sova då klockan här är 00:10, nattinatti