CYPERN GUIDE

Stränder

Nissi Beach
Den första dagen på Cypern spenderade jag och Danne på Nissi Beach som ligger i Ayia Napa. Vattnet var så kristallklart (se bilden till vänster) och stranden var väldigt livlig. De som åker till Cypern för fest brukar oftast hänga på Nissi Beach- därav lite mer livlig än de andra stränderna. Den här stranden var min favorit tills sista dagen då vi åkte dit igen. Då var vattnet helt grumligt och fullt med sjögräs... USCH!

Makronissos Beach
Den här stranden ligger intill Nissi Beach och är snäppet lugnare. Här fanns en supergod lunchresturang som hette "Levels" där det fanns fräscha sallader och goda hamburgare- TIPS!

Fig Tree Bay

Den tredje dagen begav vi oss bort mot Protaras för att hänga på stranden "Fig Tree Bay". Hade hört väldigt gott och den här stranden så hade väldigt höga förväntningar men den såg ut precis som alla andra stränder. Det var kul att ha sätt stranden men vet inte riktigt om det var värt en bussresa på 40 minuter... Men vill man ha lite variation så kan den här stranden absolut vara ett alternativ!

Konnos Bay
Under vår vecka hann vi även med att besöka Konnos Bay som var en supermysig liten strand. Här spelade jag och Danne strandtennis i vattnet och fick ett rekord på hela 126 slag ;-) Värt att veta innan man åker hit är att bussen stannar högst upp på ett berg och stranden ligger längst ner. Så det är ungefär 190 trappsteg (ja jag räknade) att först gå ned för och sedan gå upp för när man ska hem igen. Det finns heller inga restauranger nere vid stranden så om man vill äta lunch måste man dessutom gå upp för alla trappor igen.

Sea Caves
Min favorit! Detta är ingen strand utan mer klippor med kristallklart vatten (se bilden till höger). Här kan man hoppa från en klippa på 12 meters höjd och bada i otroligt klart vatten. Ett måste om man är i Cypern enligt mig!Vi hade bil dit så vet inte riktigt hur det är att ta sig dit med buss. Skulle tro att det är en bit att gå men det är det värt.

Resturanger

När det kommer till restauranger så lyckades jag och Danne nästan bara äta god mat. Innan vi åkte till Cypern så frågade jag om tips på min Instagram och valde att lita på era tips vilket blev succé! Tack för det <3
Alla dessa restauranger ligger i Ayia Napa!

Los Bandidos
Los Bandidos är en Mexikansk resturang som verkar otroligt populär då vi blev tvungna att boka bord flera dagar i förtid. Jag beställde in Fajitas som var helt gudomligt god. Ett hett tips!!

Daltons
Även Daltons är en Mexikansk restaurang som ligger nära hamnen i Ayia Napa. På den här restaurangen var jag och Danne hela två gånger och båda gångerna beställde jag in en tacos med kyckling- SÅ GOTT (se bild till vänster). Det verkar som att de är bra på mexikansk mat på Cypern haha..! Vi tog även in deras "Vulcano cake" till efterrätt som även den smakade så gott. MUMS!

Da Vinci
Även denna resturang blev jag tipsad om av en följare som är en italiensk resturang. Jag tog in en pasta med tomatsås som var supergott (se bild till höger). Ni som följt mig ett tag måste ju förstå vid det här laget att denna maträtt alltid är ett säkert kort när det ska ätas pasta haha.. Det positiva med den här restaurangen var att vi fick in maten på 2 (!!) minuter från det att vi beställde. Jag och Danne blev helt chockade haha.. Det gick även väldigt snabbt att få in maten på Los Bandidos. Tror vårt besök där varade i 23 minuter. Ja ni fattar ju... Snabba puckar!

Sale e pepe
Den här italienska restaurangen visade min vän Matilda för oss vilket jag är så tacksam för. Först och främst är brödet man får innan maten så galet gott på den här restaurangen, haha! Mitt tips är att beställa in tryffelrisotton fast med pasta istället för ris (se bilden i mitten). Åhhhh så god pasta. Skulle lätt kunna åka tillbaka till Cypern bara för att äta pastan igen haha.. Ett måste helt klart!

Att göra

Cape Gkreko
Här var vi två kvällar under vår resa. Cape Gkreko är ett naturreservat dit många kommer för att kolla på solnedgången vilket var så vackert! Matilda hade tidigare tagit med sig sushi och satt sig och ätit tillsammans med en vän och det tror jag skulle vara en sån mysig grej att göra!

Katamaran
Något som jag är så tacksam över att vi gjorde var helt klar katamaranturen. Vi fick det ordnat via Apollo (då Matilda jobbar där) och det blev en sån härlig dag! Personalen var urgulliga och maten som serverades på båten var svin god (jag är rätt kräsen). Under katamaranturen gör man tre stopp (Famagusta, Konnos Bay & Blue Lagoon). Under stoppen finns det tid för att bada & snorkla. Vi hann dessutom paxa platserna på nätet längst fram så vi låg och solade, snackade och hade det super mysigt! Helt klart värt pengarna.