Organisera Mera vecka 8: Pappershögar ska få sig en omgång

Idag ska vi fokusera på ett nytt område i min kategori: Organisera Mera.. Idag ska vi fokusera på alla pappershögar som vi samlar på oss här och var i huset..

Hur har du det med anslagstavlor?? Plats för viktiga papper?? Kom-ihåg lappar?? Fungerar Kylskåpet som en anslagstavla? Hur hanterar du räkningar och annan post??

Detta är frågor vi ska behandla i veckans utmaning.

I mitt hus har vi en anslagstavla och den finns i barnens lekrum. Där samlas kalasinbjudningar, teckningar och andra minnessaker. Den är ganska rörig och behöver få sig en liten omgång.. Den ska tömmas, rensas och sättas upp i mer organiserad tappning.

Vi har en postsamlare i köket där vi lägger alla räkningar och viktiga papper som vi måste spara.. Så långt är det lugnt men sen när räkningarna väl är behandlade och innan de ska in i pärmen är det en lite längre transportsträcka. Jag brukar lägga alla papper i en hög i ett skåp för att en dag bestiga berget och sätta in pappren i sina rätta papper..

Hur är det egentligen med räkningar.. Måste alla sparas?? Nä egentligen inte. Du har den mesta informationen du behöver på din internetbank. Vissa räkningar kan dock vara bra att spara om du vill se över dina kostnader. Ett riktmärke kan vara att spara alla räkningar i 12 månader men inget måste.

Jag brukar spara räkningar som är återkommande och som är främst hus och bilrelaterade för att kunna få en överblick av vad man har för kostnader. Men tillfälliga räkningar som bara kommer en gång i samband med ett köp exempelvis brukar jag inte spara efter att jag har betalt dem.

Hur gör du med dina räkningar?? Hur länge sparar du dem?

Veckans checklista

  • Har du en anslagstavla eller annan plats där du förvarar papper så är det nu du tömmer hela tavlan. Rensa ut papper som inte längre är aktuella. Sätt upp de papper du vill behålla och organisera dessa så de sitter strukturerat.
  • Om du använder nålar så försök organisera att de har samma färg för ett lugnare intryck.
  • Lägg in viktiga datum och kom-ihåg i mobilens kalender så slipper du papperslappar.
  • Bestäm en plats där du förvarar posten när den kommer och ha som vana att gå igenom och rensa. Släng kuverten direkt.

Har du andra pappershögar som du behöver ta itu med så kör hårt denna vecka!

Lycka till!

Gillar

Kommentarer

HanTu,
Vilken fin blogg du har 😊 och vilka smarta tips, om man vill få ordning bland alla papper, särskilt det där med räkningarna verkade smart
bagerielever.blogg.se
maxarna
maxarna,
Kul att du gillar det..
nouw.com/maxarna
Christer Holm,

För mig är det jätte viktigt att det är organiserat hemma 😊 Gillar dessa tips 😊

www.christerholm.nu
maxarna
maxarna,
Kul att du gillar det..
nouw.com/maxarna
Martina,
Jätte bra tips och det är så skönt att ha det organiserat hemma 😊
nouw.com/brodenmartina
maxarna
maxarna,
Visst är det..
nouw.com/maxarna
Miss Jennifer,

Jätte bra tips 😃 Vi hänger saker på kylen som är extra viktiga samt har en liten whiteboard tavla i köket där vi skriver ner arbetstider m.m 😊

missjennifer.se
maxarna
maxarna,
Ja kylen är vra plats då man ofta påminns..
nouw.com/maxarna
Netti Starby,
Jag sparar mina räkningar alldeles för länge och borde verkligen rensa hemma 😃 Kramis
starbys.se
maxarna
maxarna,
Det blir lätt så..👌
nouw.com/maxarna
Sanna,

Rensade ur ibland alla mina pärmar under förra året, där resande jag bort räkningar och gamla papper sedan 2007 (samma år som dottern föddes). Det var med andra ord en rejäl utrensning som gjordes och det var något som var riktigt välbehövligt.

Innan min utrensning var alla papper sorterade utefter årtal, ett system som inte alls var något vidare. Det var nämligen inte en, och inte två gånger utan en hel del tillfällen som jag fick bläddra loss i pärmarna rejält för att leta efter ett specifikt papper som behövdes. För även om jag visste vilken pärm de skulle ligga i, så var det svårt att hitta rätt papper, ibland alla papper när det inte låg i ordning.

I dag har jag därför valt att sortera efter ett annat system, där jag har möjlighet att lägga alla räkningar som kommer från samma företag intill varandra och i datumsordning. Det gör det möjligt för mig att snabbt och enkelt hitta rätt faktura när jag behöver den. Räkningar sparas i 3 år innan det rensas ur vilket även är de antal år som brukar rekommenderas.

I dag finns även egna specifika pärmar/plastfickor med utrymme för anställningsavtal, diplom, intyg och annat viktigt som måste sparas samlade på ett och samma ställe. Tidigare låg även alla dessa i olika pärmar utefter årtal, vilket gjorde att jag var tvungen att bläddra i 10 olika pärmar för att samla alla intyg som behövdes i fall dessa skulle tas fram. I dag behöver jag bara en enda pärm vilket är bra mycket smidigare.

Vad har du för system när du förvarar dina papper? Kram Sanna

mammasvardag.se
maxarna
maxarna,

Å va jag uppskattar din kommentar!!! Härligt att höra om hur du organiserar dina papper.. Jag har nästan samma system som du.. En pärm till viktiga papper som berör mig (alla har en egen pärm för personliga papper) Sen har huset och bilen varsin pärm. Där samlar jag alla räkningar under sina respektive flikar så alla räkningar är samlade efter datum. Lätt att rensa och lätt överblicka.. Sen en pärm för övriga räkningar men numera sparar jag inte alla utan bara de jag känner har värde att spara.

nouw.com/maxarna

Liknande inlägg