Wow, så har det gått en vecka igen? Kan inte fatta det.. Men vi har hunnit med en hel del skoj sen jag skrev sist. Vi kom till Phu Quoc den 7:e feb efter en lång resa. Vi visste att det skulle bli vår sista ”paradisö” så vi ville stanna länge och verkligen hinna sola, bada och njuta. Det har vi verkligen gjort. Vi lyckades hitta ett väldigt bra och billigt boende precis nära Long Beach men ändå något utanför Doung Duong. Hotellet hette Hanh Ngoc Bungalows och vi fick två stora rum för lite över 10€/person/natt.

Vi hat hyrt moppar flera dagar och farit till bland annat Starfish Beach och Sao beach, såå fina ställen båda två. Var verkligen häftigt att se så många sjöstjärnor på samma gång, aldrig sett dem sådär precis vid stranden tidigare. Och Sao beach var helt sagolik!!

Annars så har vi varit mycket på stranden, spelat kort och bara hängt. Har verkligen varit så sköna och kravlösa dagar. Det enda tråkiga var i måndags när Filippa och Michaela var tvugna att bege sig till Ho Chi Minh för att hålla sin tidsplan. Jag och Becka ville stanna lite till på Phu Quoc så därför hade vi bokat flyg till Ho Chi Minh igår. Dock insåg vi att det var tråkigt utan varandra så igår återförenades vi igen😍 Idag har vi tagit bussen till Mui Ne som ligger vid kusten, och imorgon väntar nya äventyr!

Hejs!

Måste börja med att skriva att Koh Rong var helt helt fantastiskt. Direkt vi steg av båten fick vi båda såndär ”må bra” känsla i hela kroppen och vi visste direkt att vi skulle trivas där. Vi traskade den korta promenaden längs stranden till vårt boende, en bungalow. Vår första! Den var jättemysig, trots att badrummet var lite sisådär och att det kom in mycket mygg och diverse andra djur så var det mysigt tyckte jag. Och det är ju sånt man får räkna med om man väljer att bo i Bungalow. Vi bodde för övrigt i Bungalow alla våra 6 nätter där, på tre olika ställen. Kommer inte ihåg vad de hette dock, men finns verkligen hur många ställen som helst. När vi checkat in osv gick vi en stund till stranden. På kvällen åt vi middag, sedan köpte vi en flaska vin och drack på balkongen, natten spenderades på någon slags strandfest+efterfest hos oss. Tror vi kom i säng vid 7 haha...

Med tanke på den natten passade det faktiskt rätt bra att det var mulet dagen därpå, så vi passade på att sova länge, käka och läsa.

Resterande dagar gjorde vi massa skoj; solade, gick på pub crawl (så skoj), åkte på en dagsutflykt till Long Beach och simmade med plankton. Blir så glad när jag tänker på allt.

De sista bilderna är mina favoriter, från Long Beach och med Filippa och Michela. Vi träffade dem på pub crawlen och klickade direkt. De skulle också till Phu Quoc (där vi är nu) efter Koh Rong så vi bestämde snabbt att vi skulle fara tillsammans. Vi kommer så bra överens och känns verkligen som jag känt dem mycket längre än bara drygt en vecka!! ❤️

Nu börjar detta bli rätt långt. Men ärligt talat, besök Koh Rong, det är som ett vykort i verkligheten. Long Beach är den finaste stranden jag någonsin sett och vattnet var kristallklart. Själva huvudgatan där vi bodde var så mysig och det fanns hur mycket bra restauranger som helst. Inga stora hotell, bilar, vägar osv. Svårt att förklara men var bara så skön stämning på hela stället. Dit ska jag igen.
Puss & kram

I torsdags kom vi till Siem Reap, gick faktiskt smidigare att få visum och komma till hostelet än jag först trodde. Vi bodde på ett ställe som heter Onederz, 10/10 får det. Fint, bra läge och väldigt socialt. Efter middagen bokade sunrise-turen till Angkor Wat, och sen var vi snabba i säng eftersom vi skulle vara klara att fara redan vid 04.30. Soluppgången var jättefin och templen var verkligen annorlunda från något jag tidigare sett och så stora. Dock var det några väldigt tröga i vår grupp så turen blev typ 2h längre än den skulle vara egentligen och med tanke på att vi sovit max 3-4h och inte ätit/druckit ordentligt så blev vi helt slut innan vi var hemma igen. Var så skönt att eftermiddags-däcka några timmar sen. På kvällen gick vi till bargatan och dansade med några från vårt hostel. Det var skoj.

På lördagen sov vi ut och sen gick vi ut och la oss i solen några timmar, var längesen nu så njöt verkligen. Becka hade oturen att vara bakis hela hela dagen så hon orkade inte komma med ut då. Hade i vilket fall en väldigt rolig kväll/natt. Mådde dock iiinte i söndags haha, så blev en väldigt oproduktiv dag. Och igår var det dags för oss att börja dra söderut. Gillade verkligen Siem Reap, det var mysigt och vi fick liksom en bra feeling direkt vi hoppade ur taxin från flygplatsen.
Vi är nu i Pnom Penh och vår buss mot Sihanoukville går om 1h, vi kommer måsta stanna en natt även där för att imorgon förhoppningsvis kunna ta båten ut till Koh Rong.

Sedan får vi se när vi hörs igen, kan hända att vi blir utan uppkoppling stora delar av vår vistelse där då det är en väldigt enkel ö (de har inte ens en bankautomat där) 😎 hej hej!

Halli hallå! Just nu befinner vi oss i Siem Reap, Kambodja och ska väl börja dra oss ut för att käka någon slags middag. Men tänkte ändå försöka slänga ihop ett litet inlägg från Singapore innan vi går.
Det var verkligen en kontrast att komma från ställena vi varit innan dit tyckte jag. Det var verkligen så välorganiserat som jag läst/hört. Vi bodde på två olika hostels, två nätter på vardera. Det första hette Bunc Hostel vilket helt bra på alla sätt, förutom människorna vi delade rum med.. Ursäkta men undrar verkligen över varför vissa väljer att bo i delade sovsalar när de uppenbarligen inte vet hur man visar lite respekt för de man bor med? Haha, nåja sånt som händer. Vi bokade iallafall våra två sista nätter på Meadows hostel där stämningen helt klart var bättre. Dock vann Bunc om man ska jämföra faciliteterna.
Första kvällen gick mest åt till att hitta någon stans att äta, slutade med Donken. Vi har en tendens att vänta för länge innan vi äter middag så sen blir vi båda så hungriga att vi typ äter upp varandra, så där hamnade vi hehe. Dagen efter gick vi först och åt frukost på ett litet fik och sedan letade vi upp närmsta Metrostation och köpte varsitt 3-dagars kort. Rekommenderar verkligen det, lätt bästa metrosystemet jag varit med om. Gick så snabbt och smidigt att ta sig till olika ställen. Vi tog oss till Botanic Gardens och vandrade igenom där, fint men så jäkla varmt. Gissa om vi njöt av vinddraget från city-tour bussen vi tog därifrån? Vi åkte ett varv runt stan på den, väldigt fin stad måste jag säga. Därefter tog vi metron hem och sov en stund. På kvällen åkte vi ner till Marinan och tog varsin Singapore Sling uppe i en skybar (Lantern) och bara njöt av utsikten.

De två sista dagarna så åkte vi bland annat till Sentosa Island, Gardens by the Bay, åt livets pasta och kollade in Clarke Quay området. Vi hade tänkt fara upp i Marina Bay Sands sista kvällen men såklart ösregnade det utan avbrott så det var lite synd. Är iallafall väldigt nöjd med vår lilla vistelse där och det känns som vi hann med mycket.

Resan från Cameron var betydligt smidigare än resan dit. Bussen gick snabbt och när vi steg av den nappade vi åt oss närmaste taxin och åkte till vårt hostel, Reggae Mansion. Jag säger bara en sak, BO DÄR OM DU/NI FÅR CHANSEN. Så billigt för ett fantastiskt boende.

När vi kom fram gick vi ut på stan för att se oss runt, äta något och turista lite. Vi gick bl.a till Petronas, finfina torn. På kvällen åt vi tapas på Pinchos, alltssååå det var så gott! Först tog vi en drink till maten, men när vi sedan insåg att vi hamnat på bargatan utan att veta det så blev det snabbt några till hehe... Slutade såklart med rullade vi hemåt typ vid 4, ingen förvånad. Dagen efter rörde vi väl oss totalt 500 m, till Burger King :-))

I fredags var vi piggare och då passade vi på att gå i massa butiker och leta upp sånt vi faktiskt behövde. På kvällen åt vi middag och åkte upp till en skybar (Luna bar tror jag den hette) och tog ett glas vin där, tröttnar aldrig på utsikten från såna platser.

På lördagen sov vi först rätt länge och sen åkte vi till IKEA för att gå lös i restaurangavdelningen, mmm! Maten hemma är typ det enda jag kan sakna ibland, så det satt verkligen fint. Sedan gick vi lite i köpcentrumet brevid innan vi for hem och gjorde oss färdiga för middag. Sushi blev det, gott som vanligt. Sedan gick vi till Petronas, som var ännu finare kvällstid. Vid 23 bestämde vi att det var dags för hemfärd eftersom vi skulle upp tidigt dagen efter.

Efter Langkawi var det dags att lämna havet och stranden för ett tag. Morgonen började lite tidigt för att ögonen skulle hållas öppna men det var bara att hoppa i transfern och åka till båtterminalen. Båten följdes av en lååång och skumpig/kurvig/kissnödig bussresa x2 och en kort promenad till vårt hostel. Typ aldrig varit så trött och hungrig som när vi kom fram, rätt osmidig resa men måste säga att jag är stolt över oss som lyckades ta oss ända dit genom att bara resa lokalt. Där bodde vi på ett hostel som heter Map Travellodge, helt bra var det där tyckte jag. Dåligt wi-fi om man får klaga på något så löjligt egentligen. Anyway, när vi fått våra sängar osv gick vi och slängde i oss lite mat+ bokade en utflykt till dagen därpå.

Utflykten började rätt tidigt, och vi var lagom sega när vi skulle upp men ooojj den var värd varenda liten gäsp!! Vi åkte först till en stor teodling, vilken vi huvudsakligen kommit dit för- och den var verkligen som tagen ur en saga. Så fint. Därefter åkte vi till fabriken där teet tas tillvara och förpackas samt en shop och ett café som fanns där. Gissa vad vi drack till fikat? Utflyktens nästa stopp blev djungeln. För att komma upp till en bergstopp klättrade vi genom skogen flera hundra meter, svettigt men roligt och spännande. Lite mindre roligt när vi skulle ner samma väg sen dock... var inte bara en och två som drog en vurpa i leran haha. Sist och slutligen åkte vi till en av många jordgubbsplantager som finns där. Vi köpte lite jordgubbar med oss såklart, gottis. Stor eloge till vår guide, härlig människa som verkligen kunde sin grej.
Nöjda och glada kom vi tillbaka till hostelet, där nappade vi, bokade resa till KL och åt middag.

Har man chansen så är detta ställe värt ett besök, men ta med en långärmad, ett par byxor och ordentliga skor 😇 Där uppe på 1500 meters höjd sjunker tempen ganska rejält och det känns verkligen mer som man är i Schweiz snarare än i Malaysia, häftig plats.

Haade!

Hej!! Känner att jag ligger väldigt efter med uppdateringen här, så slänger upp några inlägg nu. Från Koh Lipe hoppade vi på färjan till Langkawi. Allt gick smidigt och bra och vi hade lyxat till det med ett eget rum som väntade på oss. Boendet hette Langgura Baron Resort och vi äskande det- centralt, precis vid stranden och fräscha rum med livets sängar.

Langkawi var väldigt fint och jag trivdes bra där. Tråkigt att vi inte hann upptäcka ön så mycket vi ville på grund av vädret (förutom en dag då himlen var blå hela dagen men då lyckades vi såklart dra på oss en matförgiftning så ingen av såg dagsljuset över huvudtaget haha)... Men men, ingen idé att sura över det eftersom vi inte kan göra något åt saken! Vi hann ändå med att fara till SkyBridge vilket var så fränt, rekommenderar!! En kväll mötte vi upp två svenska killar och tog några drinkar med dem, sedan åkte vi och dansade på en mysig liten bar/klubb och kom såklart hem allt för sent. Kommer aldrig vilja festa hemma igen känns det som, har alltid så jäkla skoj här 😍

Här kommer lite bilder!

Märker nu att jag har varit så dålig på att fota därifrån? Aja, hörs just igen!

Efter Phangan började vi resan mot Koh Lipe, en lång en. Första etappen blev att ta sig till Krabi, där sov vi några timmar för att sen ta transfer+ speedboat ut till Lipe. Det var verkligen en skumpig båtresa, rätt kul ändå och sååå värt när vi steg i land. Så jäkla fin ö alltså. Lata som vi är tog vi taxi den knappa kilometern till vårt Hotell/Hostel (A plus hotel) som Amanda hade tipsat om. Det var fint och låg väldigt bra beläget. Vi kastade in våra väskor och gick sen mer eller mindre runt hela ön för att få någon slags grepp om stället. På kvällen käkade vi ganska sent och sen var vi båda så trötta.

Dagen därpå åt vi så god frukost på ett café jag läst om, Elephant. Ät där om ni far till Lipe! Sedan gick vi till stranden och badade och solade lite. Vid 2-tiden vaknade vi båda av att vi somnat på stranden, gissa om vi var sega? Vi tog oss iallafall i kragen och gick och köpte varsin fruit shake och snorkelgrejer. Sedan lämnade vi mobiler och pengar och tog istället med oss GoPron för att testa filma lite i vattnet. Vi tyckte det var så fint bara vid stranden så vi bestämde oss rätt snabbt för att fara på en snorklingsutflykt dagen därpå.

De två sista dagarna där var verkligen som tagna ur en dröm. Snorklingen var helt otrolig, våra brända hårbottnar och ryggar gjorde ingenting, det var det värt. Och vår båtchaffis + de andra som åkte med var världens gulligaste människor. När vi steg i land var vi så trötta men i extas. Det är verkligen häftigt hur mycket fint det gömmer sig under ytan.
Dagen efter var det dags för oss att för första gången på resan byta land och klockan fyra väntade vår båt till Langkawi. Det var så fint på förmiddagen så då solade och badade vi, kändes lite vemodigt att fara därifrån sen måste jag erkänna. Åk till Koh Lipe om ni får chansen, så fint och mysigt.

Hej, nu var det ett litet tag sen så det är dags att catcha upp lite. Efter en kort och smidig båttur klev vi i land på Koh Phangan för nyår, full moon party och annat skoj. Vi bodde på ett väldigt festinriktat hostel (Wanderlust) som ändå låg några kilometer från Haad Rin som är själva partystället, vilket var rätt skönt. Det var inte det finaste vi bott på men våra roomies och hela atmosfären var så trevlig tyckte jag. Dessutom bodde det två vovvar och tre kattungar där!!

Första kvällen åkte vi in till Haad Rin och käkade middag plus provade nattlivet tillsammans med de svenska tjejerna som vi träffade på Ko Samui. Sedan följde en rejäl bakisdag haha. Dagen därpå var det dags att fira in det nya året och det gjordes med dunder och brak. Har nog aldrig sett så många människor på en strand tror jag, häftigt var det iallafall! Angående 2017 så är jag lite ledsen för att jag inte gjorde en årsresumé med tanke på att det var kanske det bästa året i mitt liv. Karonkan + kryssningen, Abi-sitzen i Helsingfors, PRO1 resan, STUDENTEN, summerburst, studentresan, den fantastiska sommaren och hösten med diverse äventyr och så även vår resa som vi hann påbörja. Fy tusan vad kul jag har haft. Hoppas på ett 2018 i samma stil hihi.

Nåja, efter nyår följde ännu en bakisdag haha... och den 2:a hyrde vi moppar på dagen och det var så jäkla skoj och skönt att kunna ta sig fram själv och stanna så länge man ville på olika platser. Me like! Efter att vi lämnat mopparna gjorde vi oss klara för full moon party, med lite diverse målningar osv. Det var också en kul kväll, gillar verkligen att vara utomhus och festa har jag kommit fram till. Den 3:e kan ni ju säkert gissa vad vi gjorde och den fjärde påbörjade vi den långa resan söderut mot Koh Lipe. Tar den vistelsen i ett annat inlägg för detta har redan blivit så långt, as usual 😬

Nu lite bilder!!

Hej igen!! Ligger för tillfället i min säng här på Ko Samui, är helt mör i kroppen efter kvällens helkroppsmassage. Vi har haft helt bra dagar här på ön, det enda som varit dåligt är egentligen vädret de senaste dagarna. Tyfonen som tidigare dragit över Filippinerna kom även hit i form av en del blåst och massa regn. Planen var att vi skulle fara en sväng till Koh Tao innan Koh Phangan dit vi ska imorgon, men vi valde att skippa det just på grund av vädret. Istället har vi tagit det vääldigt lugnt och gjort diverse behandlingar, ätit och gått lite inne i centrum. Dagarna har ändå flugit förbi så snabbt!

Våra första dagar här var lite mer händelserika än de senare. Bland annat var det julafton, som för övrigt var en så skön och bra dag. Det var jättevackert väder så vi solade och badade hela dagen och åt efter lite om och men italienskt på kvällen. Gott! Dagen efter solade vi ett tag igen och på kvällen gick vi och åt middag med ett gäng svenska tjejer vi träffade här. Middagen följdes av en riktigt lyckad utgång!

Sist men inte minst måste jag bara hylla vårt boende här, Sirin Samui Hostel heter det. Vilket jäkla hostel säger jag bara!! Om det är någon som tänker backpacka och styr mot Ko Samui är det här verkligen att rekommendera. Inte nog med att själva hostelet är väldigt fint och fräscht så är alla i personalen jättegulliga och hjälpsamma.

Imorgon far vi som sagt vidare mot Koh Phangan för nyårsfirande och fullmoon party, hoppas det blir skoj och att vädret reder upp sig lite. Hej hej!