Hej! Idag vaknade jag runt halv sju tiden. Steg upp och gjorde mig i ordning för skolan. Två första lektionerna hade vi huslig ekonomi, då gjorde vi köttbullar med pommes frites och Runebergs tårtor. Det var första gången jag smakade på den och tyckte de inte var så goda. Efter det hade vi samhällskunskap, elevhandledning och lunch. Efter det hade vi engelska, matematik och slutade dagen med finska. Hemma har jag bara skrivit på min 1000-ordsuppsats och börjar bli klar med den eller ska fixa lite småsaker och fixa en powerpoint. Resten av kvällen ska jag ta det lugnt, öva på biologi för har prov på fredag i det så ska väl försöka börja läsa ikväll lite smått. Hejdå!

Hej, det var ett tag sedan jag uppdaterade bloggen, men har inte haft orken och så har jag haft sönder min telefon. Klämde den i bildörren när jag skulle stänga dörren så den blev både spräckt och böjd. Men under tiden har jag fått lånat Basses telefon och den är inte den bästa att blogga på hehe. Tänkte berätta lite snabbt vad jag gjort när jag inte bloggat förra veckans måndag hade vi innebandy turnering i Vasa och vi kom trea helt okej. På tisdag 9-orna till Vasa igen på skolbesök, besökte först Åbo Akademi, efter det hade vi fritid och då gick jag och några andra till Rax på lunch. Efter det så gick vi snabbt igen några butiker och efter det gick jag och Laura till iTronic för att lämna in min telefon för att fixa den. Efter det var det meningen att jag skulle åka till Novia men åkte och med Laura och Angi till sjukhuset för att hälsa på Wilma. Hann bara hem innan det var dags att åka till Vasa igen för att hälsa på gammelmormor som har haft en hjärtinfarkt. Onsdag hade vi skola halva dagen innan vi gick till gymnasie för studiebesök. Lyssnade på när rektor pratade och efter gick vi runt där. Torsdag och fredag var det bara vanlig skoldag. Fredags kväll gjorde jag ingenting eftersom jag och Julina var hemma själv. Lördag hade jag först träning och på kvällen var jag på revyn. Tyckte den var helt bra fick ett gott skratt. Söndag gick ut på att jag läste på engelska prov och pratade med Elin. Så det väl det jag gjort medans jag inte bloggat.

Idag vaknade jag kvart över sju, steg upp och gjorde mig iordning för skolan. Kom till skolan till åtta och då kollade jag igen engelska. Dagen började med håltimme, finska och engelska. Tyckte provet gick helt okej hoppas jag, efter det hade vi modersmål och då så började vi renskriva vår 1000-ordsuppsats hann inte med så mycket och vi ska ha det inlämnat på fredag så känner mig lite stressad. Efter det hade vi lunch, matematik, biologi och samhällslära. Slutade tre och då tog jag bussen hem. Hemma kollade jag på tv och sedan åkte jag på drillor. Hemma igen har jag ätit kvällsmål i form av smörgås och gurka. Resten av kvällen ska jag bara ta det lugnt och kolla tv.

På torsdag hoppas jag att jag får tillbaka min telefon eller en ny för den gamla var böjd men då kommer jag förhoppningsvis att blogga mer.

Hejsan! Idag vaknade jag tio över sju. Steg upp och gjorde frukost till mig. Efter det så fixade jag mig till skolan. Skoldagen gick gaska snabbt. Första lektionen hade vi modersmål och vi håller på att skriva 1000-ordsuppsatsen. Efter det hade vi biologi då arbetade vi bara i kompendiet. Tredje lektionen hade vi håltimme och då så kollade jag på youtube och pratade med Milla. Efter det hade vi matte räknade som vanligt framåt. Efter det lunch och sedan hälsokunskap. På hälsokunskap så gjorde vi en tankekarta om oss själva och svarade på några frågor. Två sista hade vi data och fick jätte huvudvärk då så mådde inte så bra. Åkte hem med mamma och hemma har jag bara fixat läxorna och tagit det lugnt. Senare ikväll har jag fotbollsträning, den börjar åtta och slutar halv tio så när jag kommer hem går jag bums och lägger mig.

Igår var jag även till frisören och klippte några centimetrar. Så håret är lite kortare men mycket fräschare.

​Hej! Vaknade tio över sju i morse steg upp och gjorde mig i ordning för skolan. Kom tio över åtta till skolan och satt och pratade med Milla en stund tills Elin kom. När Elin kom så gick vi till gymnasie eftersom vi hade gympa två första lektionerna. På gympan så hade vi först koddboll till uppvärmning och sedan spelade vi volleyboll. Efter det så fixade vi oss snabbt till nästa lektion. Tredje lektionen hade vi samhällskunskap dock hade vi bara 15 min eftersom Göran hade glömt bort att han skulle vara istället för Johan. Efter det hade vi matematik och då så skrev vi först och sedan räknade vi. Tills lunch fick vi nått pasta. Efter det hade vi engelska och sista hade vi modersmål. Hade håltimme sista och då så gick jag, Milla och Elin in till Näsby. Elin lämnade på hennes mammas jobb men jag och Milla gick till K-hallen. Där köpte jag Nocco Caribbean till Elin för att det var meningen att jag skulle köpa det i Sverige men fick inte köpa ut det då. Men tänkte nu när de hade fått in de på K-hallen så köpte jag en till henne. Påväg tillbaka till skolan gick jag in med Noccon till henne. Åkte hem med mamma och var in på några butiker. Hemma har jag ätit och kollat youtube. Resten av kvällen så ska jag ta det lugnt och åka till mormor och morfar.

Har inga bilder från idag.

Den andra januari så åkte jag, mamma, Julina, Milla, Wilma och Lotta till Sverige

Vi åkte ner till Åbo vid halv fyra tiden med ett stopp vid Puuvilla för att köpa byxor till mig (dock fanns de inte någonstans utan bara på nätet) och kisspaus. Efter det så fortsatte vi ner mot Åbo. Vi kom väldigt tidigt till hamnen så mamma skjutsade oss till Viking Terminalen och efter så åkte hon och hämtade Lotta. Medan vi väntade på att vi skulle få stiga på båten så spelade Pidro och bara pratade. När vi kom in på båten gick vi först till vår hytt och efter det så gick vi och åt mat till Frank. Där åt jag och Milla varsin hamburgare dock tog jag typ bort allt från hamburgaren. Milla fick sin först och då upptäckte hon att den var röd så då gick vi och sa att de skulle göra om den. När Milla fått maten började vi äta och hennes hamburgare inte var röd. När jag hade ätit halva så upptäckte jag att min också var röd så åt inte nå mer av den. Kände verkligen smaken av ostekt malet kött blää. När vi hade ätit så gick vi till taxfree och kollade köpte spelkort så vi kunde spela kort. Efter det gick vi till hytten och sedan till baren. Där beställde vi alkoholfria drinkar, tyckte inte drinken var så god. Samtidigt som vi drack våra drinkar så spelade vi Pidron. När vi hade spelat klart så gick vi till hytten och sov. Innan vi somnade pratade vi bara om allt mellan Himmel och jord. Somnade precis innan vi kom till Åland minns inte riktigt. Dagen därpå så vaknade vi tidigt och fixade oss innan båten kom iland. När vi kom av båten så gick vi till Slussen och fyllde på våra SL-kort så vi kunde köra tunnelbana. Tog tunnelbanan till Odenplan och gick till hotellet. När vi kom till hotellet checkade vi in och vi hade tur och fick våra rum. Efter det gick vi och åt frukost. Var på hotellet tills tio och då tog vi tunnelbanan till T-centralen och började shoppa. Vid halv tolv tiden så ringde Wilma och sa att Julina var sjuk och då gick vi till ett kafé där de satt. Julina åkte till hotellet och vi fortsatte att shoppa som vanligt + att Wilma var med oss. Ett tiden så gick vi och åt mat. Åt mat på tacobar och där tog jag en Nachotallrik som vanligt. Efter det så gick vi in på H&M innan vi tog tunnelbanan till Medborgarplatsen. När vi skulle dit så tog vi fel tåg och hoppade av vid Maria torget och åkte tillbaka till Slussen. Efter det så kom vi fram och då gick vi till Skapan där de har Usa godis och köpte godis som vi sedan testade. Efter det så åkte vi till hotellet till sjuka Julina. När vi kom dit så testade vi Usa godis och fixade oss inför kvällen. Jag hade bokat ett bord till Pinchos, var väldigt mysigt där. Tog plankstek, pommesfrites, vitlöksbröd och kyklingspets. Till efterrätt så tog jag en marrängsviss eller vad det heter. När vi hade ätit klart tog vi tunnelbanan till hotellet. Var in på hemköp påväg till hotellet och köpte vatten. På hotellet så gick jag i duschen och sedan kollade jag youtube innan jag somnade. Vaknade nio dagen efter och då fixade vi oss packade ihop det sista innan vi gick och åt frukost. När vi var fixade så flyttade vi våra saker till Julinas och Wilmas rum innan vi åkte till Mall of Scandinavien. Julina var fortfarande sjuk så Wilma gick med oss. Hittade bara puder och ett par skor. Vid tre tiden så åkte vi tillbaka till hotellet innan vi åkte in till Gallerian. Var in på några butiker och hittade en tröja på Kappahl. Efter det gick vi och åt till Taco bar och tog en nachotallrik idag igen. Efter det så tog vi tunnelbanan tillbaka till hotellet och därifrån tog vi taxin till Silja terminalen. Båten gick vid åtta tiden. När vi kom till båten gick vi till en klädbutik och köpte en huppari från SuperDry därifrån efter det så gick vi till taxfree och köpte godis och chips. Vi kom iland vid sju tiden och då väntade vi på att mamma skulle gå och hämta bilen. Somnade medsamma efter jag satt mig i bilen. Stannade på ABC i Pori och åt frukost. Det hände en liten olycka där så var lite ledsen menmen. Hemma var vi vid tolvtiden. Det var vår Stockholms resa.

Bild 1: Fördröjning i bilen på väg till båten

Bild 2: Drinkarna vi köpte på båten, som inte ens var goda

Bild 3: Vi var in på DM Retro och då provade vi deras kända pälsjackor

Bild 4: Milla efter att hon köpt ett par byxor från DM Retro

Bild 5: En bild på mig och Milla innan vi skulle och äta till Pinchos

Bild 6: En bild från Pinchos, har dock inga bilder på maten...

Bild 7: Milla skulle ta en goals/tumblr bild på mig haha.

Bild 8: Slutligen en bild av mig och Milla på Silja Line terminalen

Hej! Första inlägget i tvåtusenarton. Har inte uppdaterad sedan förra året eftersom jag åkte till Stockholm med mamma, Lotta, Julina, Wilma och Milla med tänkte skriva ett skilt inlägg om Stockholms resan, hade iallafall det bra där. Resten av lovet har jag bara tagit det lugnt. Dagen jag kom hem från Stockholm så tog jag det bara lugnt och sov middag eftersom jag var så trött. I lördags så vaknade jag 10?!, då så kollade jag Gilmore Girl. Gjorde en sen frukost och städade rummet. Klockan tre hade jag fotbollsträning, mormor kom efter mig och då åkte vi till eepee och köpte ingredienser till tacos. När jag kom hem så började jag göra tacos och sen åt jag och Julina det. Efter det kom farmor och farfar hit och de satt och pratade med Julina en stund innan vi åkte till Tjöck. När vi kom dit så gick jag till Liam, där så hade vi typ fem-kamp. Efter det så kom några dit, då spelade vi några spel och tittade på Gladiatorerna. När det åkte så började vi kolla på en film. Efter det så gick jag och Liam upp till farmor och farfar och sov. Dagen efter så vaknade jag nio och väntade på att Liam skulle vakna. Han vaknade typ tio och då åt vi frukost innan vi gick ner och var barnvakt till Peik. Farmor ringde vid ett tiden och sa att maten var klar så då gick vi upp och åt mat. Hon hade gjort köttbullar och potatis. Efter det åkte vi ut och körde med mönkki. Jag och Liam satt på en pulka bakom mönkki och vi föll av många gånger med det var kul iallafall enda negativa var att jag fick jättemycket snö innan för kläderna och att jag skrapade upp benet när jag föll av. Pappa kom och hämtade mig halv fyra tiden. När jag kom hem åkte jag ut och körde mönkki själv. Resten av kvällen så gick jag i duschen, dammsög rummet och gjorde mig i ordning för skolan.

Har inte några bilder så får bli en bild från när jag blev konfirmerad​

Hej och Gott nytt År!! Firade in det nya året med Milla och Elin. Vi var hos mig och bjöd på tre rättersmiddag. Till förrätt så hade jag gjort skagentoast med tonfisk istället för räkor. Varmrätt bestod av stekt kött, pommesfrits och mustapekka såsen och till efterrätt åt vi kladdkaka. Efter det så spelade vi spel till tolvslaget. När klockan blev 00:00 så gick vi ut och tände tomtebloss och kollade på raketerna. Efter det så tittade vi på roliga youtubes klipp innan vi började kolla film. Somnade vi halv fyra tiden och vaknade klockan tio. Idag så har jag inte gjort nått. Varit i duschen, ätit mat och packat eftersom imorgon åker jag och Milla till Sverige. Nu så håller jag på att kolla Pitch Perfect 2 och ska snart gå och sova. Gonatt <3

Hej Väckaren ringde halv sju men somnade om och vaknade tre timmar senare. Kollade på Gilmore Girl tills pappa kom och frågade om jag ville komma och jobba i växthuset. Gav inget klart svar till pappa eftersom jag var så trött men en kvart efter stod jag i växthuset och jobbade för fullt. Bladade tre gångar tills pappa kom och sa att vi skulle åka och äta. Åkte hem och duschade av mig grönskan innan vi åkte till Teboil. På teboil åt jag en lövbiff mums. Efter det var vi på några ärenden, åkte sedan till växthuset och packade gurkor och körsbärstomater. Medan jag väntade på att pappa skulle bli klar så gick jag ut på en promenad med favorit hunden <3. Tröttnade till sist på pappa eftersom han aldrig blev klar så gick hem i snön. När jag kom hem var jag väldigt vått eftersom jag hade på mig mina adidas och det var jättemycket snö där jag gick eftersom de inte hade plogat där ännu. Kvart före sju åkte jag in till Näsby, eftersom vi hade träff med damlaget. Vi bjöds på tacogratäng och vatten, åt dock inget eftersom jag inte tyckte det var något gått. Hemma igen så har jag bara tittat på youtube. Ska snart börja gå och sova så jag orkar upp till växthuset imorgon. Gonatt!!

Har inga bilder så kommer istället en bild av mig och Julina när vi var små.

Julafton

Jag vaknade runt sex tiden. Kollade sista avsnittet av julkalendern innan jag gick i en snabb men vaarm dusch. Efter städade jag mitt och Julinas rum, torkade damm och dammsög. När jag var klar med det så var klockan tio och då började jag med att locka håret. Tog ganska länge att locka håret eftersom jag tittade på Gilmore Girl samtidigt. Halv ett tiden så åkte vi efter Julina till Kåtnäs, åkte in via Näsby för att handla grädde till mamma. Tills vi kom hem hade mamma gjort julgröt tills oss, så vi åt det till jullimpa. Efter det var klockan väldigt mycket så sminkade mig och klädde på mig fin kläder. Runt tre tiden åkte vi till farmor och farfar, där kusinerna och faster var. Där åt vi julmat och tittade på Kalle Ankas jul. Nästan meddetsamma när Kalle Ankas jul var slut så kom tomten. Fick jättefina presenter, kollade in allas julklappar innan vi åkte hem till oss. Vi hann bara vara hemma en stund innan mammas släkt kom. Pratade lite innan tomten kom, fick här också väldigt fina julklappar. När alla hade öppnat sina julklappar så drack vi "kaffe" och åt julstjärnor och en jättegod tårta som mamma hade bakat. Efter alla hade åkt så gick jag i duschen och fortsatte jag att titta på Gilmore girl.

Juldagen

Jag vaknade runt sju tiden tittade ett avsnitt av Gilmore Girl innan jag gick i duschen. Efter att ha duschat så fortsatte jag att titta på Gilmore Girl. Till frukost åt jag gårdagens gröt och väntade på att de andra väntade på att de andra skulle vakna. När det andra vaknat så satt jag och pratade med dem en stund. Ett tiden så åkte vi till mormor och morfar där var också morfar syskon. Hos mormor och morfar så åt vi julmat eller köttbullar, potatis och gröt för min del men. Efter det så kollade jag på Home Alone 2 en stund innan det var dags för "kaffe". Mormor bjöd på samma tårta som vi åt igår. När vi skulle åka hem hade det börjat snöa så nu är det vitt där ute. Kom iallafall hem ungefär fyra tiden och då kollade jag på Gilmore Girl (beroende hehe). Senare på kvällen så spelade jag pidron med mamma, Julina och Basse. Julina och Basse hade den tur att vinna båda gångerna. När vi var klara var klockan så mycket så jag borstade tänderna och gick och sov

Jul annandag

Jag vaknade runt sju tiden tittade några avsnitt av Gilmore Girl innan jag steg upp. Åt gröt till frukost idag igen efter det gick jag i en snabb dusch. Fortsatte att titta Gilmore Girl tills Julina sa att jag skulle komma och hjälpa henne att platta hennes hår. När mamma och pappa kom hem från växthuset så väntade jag på att de skulle bli klara så vi kunde åka till pappas faster och hennes man. Kom dit till ungefär två tiden och där var också farmor, farfar och Lotta. Pratade med dem en stund innan vi drack "kaffe". Satt och diskuterade om skolan och allt möjligt. Åkte hem vid fyra tiden. Hemma så var vi bara en snabb vända innan pappa och jag åkte till K-stad för att köpa mat. Plockade upp mamma påväg hem som hade gått till K-stad. Hemma kollade jag Gilmore Girl och åt min mat. Nu så håller jag på att prata med Elin medans jag skriver detta blogginlägg.

Hade iallafall en mysig jul med nära och kära!!

Godnatt <3

Juni
Fjärde juni fick vi sommarlov och det firade vi på Emilias villa med vänner. Första veckan av sommarlovet så spenderades på konfirmations läger. Efter att ha kommit hem från konfirmationslägret så började jag jobba. Jobbade väldigt hårt eftersom i slutet av veckan ha råd med en ny telefon. Spelade fotboll, var mycket med Mandy. Färgade mitt eller gjorde typ ombré. Firade midsommarn med Mandy eftersom vi ställde till inför min konfirmation. Dagen efter blev jag konfirmerad och det firade vi med att nära och kära kom till mig och på kvällen åkte jag för första gången åkte jag till Fagerö. Tyckte det var rätt så kul , åkte sen och sova till Elin. Dagen efter åkte jag, Elin, mamma och pappa till Tuuri hittade en hel del. I mitten började vi också bo på villan så var med Mike och Mandy varje dag typ hehe.

Juli
Var till Yyteri med Mike och Mandy en dag. Ella var i Pjelax i några dagar och då var jag mycket med henne, vi simmade och åkte väldigt mycket båt. Hade många sleepovers med Mandy. Tomatkarnevalen var ju också och då så var jag med vänner, åkte sen och sov till Milla. Dagen efter var det ju också tomatkarneval och då så var vi på Kraft matchen. Senare på kvällen åkte vi till parken, vespade hem typ 12 tiden eller satt på med Elin. Åkte till villan och när vi kom dit pratade vi bara och gick och sov. Elin for hem tidigt nästa dag. Var till duudsonit park med Mandy för att fira hennes födelsedag i eefterskoott. Mandy skaffade en till katt så var med och hämtade den också. Några dagar senare åkte vi igen till duudsonit park med Mandy + några andra. Var också till Liams villa en helg. Simmade, lekte, spelade badminton och dyngnade. Sen så var vi på marknad i Stadin med Linnea och Maja. Var mycket med Mandy och då simmade vi och åkte båt. I slutet av Juli åkte vi till Sverige med hela familjen + Basse. Julina och Basse lämnade i Sthlm men resten av familjen åkte till Ullared. Hittade väldigt mycket och blev väldigt pank... Firade också pappa som fyllde medan vi var i Ullared, åt en tre rätters middag på Harrys. Sen var jag också mycket med Mandy innan de åkte till Sverige.

Augusti
Mandy åkte till Sverige och då så var jag kattvakt åt Max och Milou. Åkte till Vasa för att fira Jimmy som fyllde år. Lämnade i Vasa och sov i husbilen med Ella och Willy. Vaknade sent dagen efter därför att vi somnade sent. Hade också en myskväll med Elin och Emilia. Mandy var fortfarande borta så var med katterna. Åkte till Powerpark en dag med Elin åkte i alla läskiga saker. Mandy kom hem från Sverige och då var jag med henne. Helgen innan skolan började hade vi typ poolparty hos Eb. Simmade och firade henne i förskott. Dagen efter var det Fagerö. Förfestande hos Elin före vi åkte till Fagerö. Kvällen var väl sådär ganska tråkig. Skolan började 14 augusti wihoo not. Första dagen så åkte vi till Högåsen med alla 9-or delade in oss i grupper och gick tipsrunda. I slutet av augusti åkte vi med skolmusikkåren till Sthlm över helgen. Uppträdde för kungafamiljen och presidenten. Medan vi var i Sthlm var vi också till Gröna lund en kväll, lyssnade på Magnus Uggla som hade konsert. Hade det supermysigt iallafall. Spelade ju också fotboll.

September
Mormor och morfar åkte till Rhodos en vecka så var hundvakt åt Sigge. Sålde på gammeldagsmarknaden med mamma och tjänade in en slant. Firade villaavslutning i efterskott på villan med grannarna eftersom jag var i Sthlm när det var villaavslutning. Simmade dagen efter i det iskalla vattnet. Var bollkalle på en Kraft match. Var såklart i skolan. Uppträdde på slättens mystik med drillorna. Var till Fagerö, tror det var sämsta faggen jag varit på. Dagen efter åkte jag med Elin och hennes mamma till Vasa. På kvällen hade vi klassträff lekte lekar och åt mat. Sov hos Elin en kväll inne i skolveckan. Firade pappas faster som fyllde 90 år. Visade Mandy runt i Tjöck en kväll haha. Började på moppekurs. Julina fyllde 17 så firade henne med Marräng tårta. Var på sista faggen som var den bästa också.

Oktober
Zeona och Zeana fyllde år så firade dem. Var på prao till Pjelax skola och det var jättekul. Bakade bullar på kanelbullensdag. Klarade teoriprovet till moppekortet. Hade många prov i skolan. Firade mig och Julina med släkten eftersom hon hade fyllt och jag skulle fylla år. På höstlovet åkte la familja till Spanien i fem dagar. Var jättefint där men lite mycket berg. Fyllde år och det firade jag på Arlanda flygfält jättekuul. Kom hem klockan elva på kvällen och då sjöng familjen för mig och fick presenter. Dagen där på var det dags för skola igen. Var med Milla och Adam en kväll, hade snöbollskrig. Dagen därpå kom Mandy till mig. Åt tacos och hade det bara mysigt. Uppträde också i Jakobstads med drillorna.

November
I början klarade jag mopedkortet och blev sjuk. Firade mig i efterskott hos Elin med mina kompisar. Dagen därpå var jag på kalas hos Minna. Hade såklart skola blä. Var med Mandy en kväll och då färgade vi Sofias och Mikes hår. Var på många kalas eftersom Willy, Robert och mormor fyllde år. Var även farsdag och det firade vi hos oss med farmor&farfar och mormor&morfar. Serverade en dag på lågstadies 100 års fest var väldigt kul men stressigt. Var i Tjöck en kväll och hade fotbollsavslutning med alla juniorer. Mormor och morfar åkte till Vietnam så var hundvakt åt Sigge. Den veckan så var även Mills,ES och Emilia till mig och vi bakade pepparkakor. Var även till Tjöck igen på något jompa.

December
Kommer uppdatera vad jag gör tills nyår.
Var fortfarande hundvakt åt Sigge. Lilla jul firade jag i Tjöck med kusinerna, kollade film och bakade pepparkakor. Milla var hos mig en kväll och vi åt tacos och fixade gelnaglar. Finlands 100-årsdag så jobbade jag i växthuset och på kvällen hade jag ostbricka med mamma och pappa. Hade bal i skolan så fixade mycket till balen den veckan. Åkte till Vasa med Elin och shoppade julklappar. Luciadagen så tittade vi först på lucia i skolan och sedan gick vi på vanliga lektioner. På kvällen var jag till kyrkan och tittade på lucia där. Fixade upp bollhallen tidigt en morgon och senare på dagen så var jag på hockey. Julina och Basse var och letade efter en julgran så på kvällen klädde vi den. Fick jullov den 21 december åkte till Emilia efterskolan med Mills och Es. Delade ut våra julklappar och fixade varandras hår. Dagen efter så hade julstädade mamma och jag var även till Näsby tre gånger.