mina all-time favorit styrkeövningar

Detta är ett peerfekt inlägg till er som gillar att träna (eller inte gillar att träna också för den delen)! Fööör det är allt dags för mig att dela med mig av mina favorit träningsövningar nånsin!! Hatar när man är taggad på ett riktigt köttarpass på gymmet och så ba känns alla övningar svintråkiga, tänker att jag tar något från nästan alla muskelgrupper så man kan följa detta och köra ett sviinbra helkroppspass! (obs dessa övningar varierar heela tiden, men dessa är mina favvos just nu)

NOTERA att jag inte är något proffs eller liknande, så ta inte detta på dödligt allvar, det är bara lite tips & mina åsikter! :-)

First of all, jag är ingen squat til' u drop människa. Jag hatar squats, jätteöverskattad övning om ni frågar mig (om man söker just rumpkontakt), finns lixom tusen andra övningar som tränar rumpan miljoner gånger bättre. Ex: cable kickbacks eller rumplyft. Cable kickbacks är som det låter - bakåtsparkar i kabelmaskin (no shit), och en beskrivning av rumplyft hittar ni HÄR! Båda dessa övningar får jag jättebra kontakt i + att det KÄNNS!

För magen då, som säkert de flesta av er är mest intresserade av, här ryker även den klassiska plankan för min del, men bara för att jag haatar den, haha. Här är mina favoriter cable crunches och TRX crunches. Cable crunches förklaring HÄR & TRX crunches HÄR. Det som är bra med TRX crunches är att man tränar balansen och sådant också eftersom det är lite ostabilt, och jag tycker det är svingött att köra ut sig totalt i cable crunches.

Rygg är också en muskelgrupp som jag tycker om att köra, här är mina favoriter marklyft, rygglyft och sittande rodd. Nu tränar ju marklyft hela kroppen, främst rygg & ben, men jag brukar köra de på back-day, men vissa väljer att köra de på legday. Smaksak. Aja, nu syftar jag på romanian deadlift (haha... jag kan verkligen inga namn på svenska...) vilket är med böjda ben. Alltid lika gött att öka sitt PB! nu var det dock ett tag sedan jag körde det, men det ska köras igång med snarast! Rygglyften brukar jag köra i sån "rygglyftställning" (?) som finns på de flesta gym. Men går ju att köra liggande på golvet med. Sittande rodd är också en maskin som finns på alla gym.

Armar tycker jag är rätt enformigt (eller så är det jag som är tråkig) så här är favoriterna rätt basic, men bicep curls med hantlar föredrar jag före kabel, vet dock inte varför, känns inte som jag fuskar lika mycket med höger när jag har hantlar eftersom jag är svagare i vänster, det är ju lätt hänt annars att man drar lite mer med högern, hehe. Sedan till triceps är det tricep pushdowns över huvudet, länk HÄR.

Detta var lite nytt inläggs-typ för mig, tycker ni sånthär är kul? isånfall fortsätter jag gärna med mer träningsinlägg. Kramis <3

Gillar

Kommentarer