Träningsmotivation A-O

I samarbete med Svenskt kosttillskott

Jag vet att jag har skrivit om det här förut, men ni är så många som mailar och frågar om hur man kommer igång med träningen och hur man håller träningsmotivationen uppe, så självklart kommer här ett till inlägg =)


1. Gör det du tycker är kul!
Jag förstår dom som trättnar på att gymma - till hundra procent. För vet ni vad? Jag tycker det är skittråkigt! Det skulle aldrig funka för mig!
När folk frågar hur jag kan hålla motivationen uppe så är svaret rätt så väldigt enkelt: För att jag tycker att det är sjukt kul!
Men då har jag hittat min grej. Och det gjorde jag inte på en dag. Nej, nej! Jag har testat typ alla pass vi hade på mitt gamla gym. Allt från boxning till yoga, till dans och högintensiv intervallträning.
Så testa dig fram! Vad gillar du att göra?

2. Variera din träning
Och det leder in till nästa del - variation! Även om du har hittat något du gillar, utmana dig själv och testa något nytt.
Att stå och mata samma sak dag in och dag ut tröttnar vem som helst på! Likaså kommer din kropp vänja sig och du kommer sluta få resultat.
Jag själv är en väldig periodare. Ena stunden kör jag all in på dans, nästa på högintensiva pass, månaden efter står jag klockan 06:30 på yogamattan innan jag sen ligger och sover så dags för att tagga till inför kvällens combat-klass. Och det beror på att när jag hittar något jag älskar, då gör jag det. Så fort jag börjar trötta, då varierar jag mig genom att hitta något annat.
Så nu utmanar jag dig att under Mars testa 2 nya pass/träningsformer du inte kört innan!


3. Gå inte all in!

Att gå från soffpotatis till 6 pass i veckan kommer inte funka! Nej! Don’t do it!
För det första kommer det att vara en total livsomställning att försöka få in passen i vardagen, och att då plocka tid utav annat du älskar att göra 6 dagar i veckan kommer inte vara hållbart.
För det andra kommer din kropp att skrika. Risken är stor för överansträngningar och skulle du sen råka bli sjuk är det betydligt svårare att komma tillbaka till ett 6-dagars träningsschema än ett med färre pass i veckan.

Så planera istället in 2-3 pass i veckan. Det räcker långt och väl, och kommer kännas betydligt mer överkomligt. Känns det sen toppenbra och sjukt kul efter någon månad kan du självklart öka antalet. Hellre lägga in än ta bort pass i början =)

4. Gör det inte så avancerat!

Jag läser överallt och har så många vänner som säger att nu ska jag komma igång med träningen! Så börjar dom med att göra världens träningsscheman med splittar, övningar man aldrig hört talats om och mördar-intervaller. Varenda pass skrivs noggrant ned, rep för rep, set för set och allt jämförs dag för dag.
Jag förstår att dom sen tappar intresset! Det låter ju hur tidskrävande som helst!

Strunta i det och fokusera istället på att göra sånt du tycker är kul! Ta varje pass för vad det är och bara njut utav vad det ger!

Tips på grym övning
Utgå i en plankpositon och dra sen med hjälp av coren upp rumpan till en peak

5. Gå på gruppträningspass
- om du tycker det är kul såklart!
Men som ni vet älskar jag pass, och det finns ju så många. Allt från Barre (typ balett) till yoga och kickboxning. Det finns något som passar ALLA!
Och dom stora fördelarna är att 1. du behöver aldrig planera vilka övningar du ska göra, utan det sköter instruktören åt dig, 2. Du vet exakt hur långt passet kommer bli, 3. Du kan inte fastna i soffan framför Simpson och tänka bara ett avsnitt till, sen åker jag för då har passet börjat, 4. Har man den minsta ådran av att vara tävlingsmänniska så tar man i lite extra, för man kan väl inte va sämre än dom brevid? Hihi!

6. Skaffa en träningskompis
Att ta sig själv till gymmet första gången kan vara superläskigt (I know!). Så hitta en kompis du kan gå dit med tillsammans. Någon som du sen kan planera din träning med och ta hjälp att peppa varandra.
Är man ensam kan det lätt bli så att om man har en dålig dag, känner sig trött och slö eller helt enkelt bara tycker att soffan är lite extra skön, så struntar man i sin träning. Men har du någon du planerat det med så vill du inte svika. På samma sätt som du inte vill bli sviken. Hur bra?
Plus att allt är väl lite roligare när man gör det tillsammans med en kompis? =)

Ni hittar mina nyaste träningstights från Gavelo (som jag äääälskar) HÄR

7. Köp nya träningskläder
Det finns nog inget som kan få en så taggad och göra så att man får till ett så grymt pass som nya träningskläder. Jag vet inte hur jag ska förklara det, men att svepa in på gymmet i ett par nya tights som sitter som en smäck, ett nytt färgglatt linne, nya skor och en skön tröja - det kan vara bland den bästa känslan som finns. Vet ni att det finns dom som tycker att dom är absolut snyggast just på gymmet?
Så ge dig själv den optimala starten och köp en ny träningsoutfit =)

8. Sätt (bra) mål
Som ni vet älskar jag att ha mål! Nu har jag förvisso inga träningsmål eftersom att det är mitt stora intresse och jag "lyckas" hålla motivationen uppe utan det, men har man det inte så behöver man ha mål. Och då räcker det inte med exempelvis Jag ska bli stark för hur vet du att du har nått det?
Nej, se till att sätta upp mål längs med vägen som du kan nå - och kom då ihåg att belöna dig själv!
Exempel på mål:
Jag ska träna 3 ggr / veckan under 3 månaders tid
Jag ska klara 5 armhävningar på tå
Jag ska kunna stå i en snygg solkrigare i 1 minut
Exempel på belöningar:
När jag når det första målet får jag köpa ett par nya träningsskor
När jag når det andra målet får jag ta tid till att testa på ridning
När jag når det tredje målet får jag boka den där träningsresan

Ja, ni fattar! Så - vilka är era mål? =)

Gillar

Kommentarer

jjouline
jjouline,
Super bra tips!❤️ Har just börjat gymma igen efter en lång paus haha, men har grym motivation denna gång så det känns lovande😅nouw.com/jjouline
kovacevic
kovacevic,
Så bra tips som jag verkligen tänker ta åt mig av! <3
nouw.com/kovacevic
Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229