Så överlever du tentaperioden

Det är den tiden på året igen, och jag är långt ifrån ensam där - tentaperiod. Alla som någonsin pluggat på Högskola, Universitet eller liknande vet precis vilket helvete det kan vara. Dagar, möjligtvis veckor, fyllda med press och stress. På något sätt måste man försöka klara av vardagen samtidigt som man vet att varje minut man inte pluggar är en stor risk till ett sänkt betyg eller till och med en omtenta. Oavsett vad man gör känns det som att man halkar efter på någon del av livet. Så hur gör man för att inte gå under? För att inte må sämre än sämst? Här kommer mina bästa tips!

1. Plugga tillsammans!
Hela mina två första år satt jag till 99% hemma själv. Jag trodde att det var vad som passade mig bäst. Och även om det gick bra så var det aldrig kul. Numera gör vi det till en hel grej. Gänget möts upp i skolan, vi bokar grupprum, tar med fika, äter tillsammans - gör det tillsammans. Och tro mig, det gör allt mycket roligare!

2. Bortprioritera INTE träningen
Det största misstaget man kan göra är att i den stressen som är säga Jag har inte tid. Antalet studier som påvisar de positiva fördelarna och aspekterna mellan träning och inlärning är nästintill oändliga. Så att bortprioritera det under dessa perioder är det absolut sämsta man kan göra. Så ta ett break, fyll kroppen med rörelse och ny energi, töm hjärnan och släpp lös endorfinerna. You’ll thank me!

3. Ät bra mat
Precis som med träningen är det så enkelt att bortprioritera maten. Inte så att man inte äter, utan mer det att det går så mycket snabbare att värma på en Billys Pizza, öppna en påse chips eller beställa hem från Mc Donalds.Energin går in snabbt - och sen går den ut snabbt. Vet ni att hjärnan behöver mer energi när man tänker? Så att plugga bränner faktiskt kalorier. Din kropp behöver faktiskt mer energi under tentaperioden. Bra energi. Så ta dig tiden, laga bra mat, ät bra mat!

4. Chilla!
Sätt upp vilka tider du ska plugga och släpp det sen! Att plugga halvdant mellan 08-22? Nej nej! Plugga istället med 100% fokus fram till säg 18 och släpp det sen. Se på Netflix, spela TV-spel, häng med kompis-gänget eller vad som helst annat som du vill.

5. Gå upp och gör dig i ordning
För väldigt många är tentaperiod = osminkat och mjukiskläder. Det är bara att ta sig in på Campus så ser man det på en gång. Och sitter man hemma hela dagen är det ett rätt så självklart faktum. Men jag tror stenhårt på principen att man ska klä sig som man vill känna sig. Att vara osminkad och gå i mjukiskläder gör automatiskt att man blir slö. I alla fall blir jag det. Man blir liksom mysig. Så ett stort tips är istället att sätta larm, kliva upp och göra sig i ordning som vilken dag som helst. Kanske till och med lite extra för att känna sig fräsig och in power.

(Note: självklart får man vara osminkad och klädd i mjukisar! Oavsett tentaperiod eller helt vanlig vardag. Alla får såklart göra precis som man vill! Men ni fattar grejen =) )

6. Rör på dig
Inte som i gymträning, utan bara att sträcka på sig. Gå ut och ta en 10 minuters promenad. Eller som jag brukade göra, sätt en timer varje timme och spring upp och ned i trapphuset. Det var ju det där med rörelse och inlärning, och det är så lätt att bli sittande timme efter timme.

7. Ha en morot!
Boka in något direkt efter sista tentan! Något du verkligen har att se fram emot! Jag ser exempelvis alltid till att ha en utlandsresa bokad och klar (Nya Zeeland here I come!). Nu behöver det verkligen inte vara så extremt, utan det kan vara en natt på hotell, en spa-dag, tenta-pubben, laserdome med klassen, bubbelkväll med tjejerna eller vad som helst egentligen. Bara något som du verkligen ser fram emot och som firar att tenta p äntligen är över.

#bestofnouw #nouwoutfit

Gillar

Kommentarer

sarahlinnsliv
sarahlinnsliv,
så bra tips för att motovera sig även till annat också,grymt inlägg som alltid! <3nouw.com/sarahlinnsliv
Annie
Annie,
Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229