Mina träningsmål

Godmorgon finingar! Hoppas ni sovit gott och vaknar utvilade! Själv har jag sovit supergott, dock är jag inte helt säker på om jag vaknar som den 23-åring jag är eller som närmre 85. Träningsvärken är ett totalt faktum och jag har ont typ överallt. Men det vet vi ju alla att jag älskar, så inga ledsna miner här inte =)

På tal om träning har jag på sistone stött på en del grejer som fått mig att reflektera över min egna träning. När jag jobbade på gym stötte man aldrig på frågor som Hur går det med din träning? Man levde liksom i en träningsvärld där man sprang in och ut ur gruppträningssalen utan att direkt reflektera över det. Jag gjorde det jag älskade, och så enkelt var det.
Men nu är det annorlunda. Jag lever i en vuxenvärld där träning inte är en självklarhet, utan något där man antigen är duktig för att man lyckas ta sig till gymmet eller satsar stenhårt på träningen och då får frågan Hur går det med din träning?

Note: Orkar ni inte läsa allt här emellan är det bara att hoppa ned lite så kommer ni till mina träningsmål =)

Så Matilda, hur går det med din träning?
Ärligt talat - vet jag inte riktigt. Jag går till gymmet, jag rör lite på mig, jag är glad. Men jag gör det helt utan plan. Och eftersom att jag i grund och botten är en väldigt lat och bekväm person resulterar det i tappade resultat, vilket jag verkligen märkt av nu i höst, efter sommaren som var där jag var tillbaka på Gotland och hade full tillgång på alla mina favorit pass. Jag var i bra form då! Jag var stark, orkade och kunde pusha. Försöker jag göra samma sak nu som då så går det inte, vilket känns jättemärkligt. Min kropp skall helt enkelt bara kunna det den alltid kunnat, men det gör den inte. Så nu är det dags för förändring!

Så här kommer mina träningsmål:

1. Jag ska bli stark i min core!
Core-träning har alltid varit min grej! Ett tag hade jag definitivt starkast bålmuskulatur på gymmet. Jag har alltid kört minst 3 coreklasser i veckan och när jag var som "värst" instruerade jag ett core-pass om dagen. Jag var helt ärligt sjukt stark. Jag behövde aldrig tänka på att spänna magen i olika övningar eller tunga lyft i vardagen utan gjorde det naturligt.
Idag kör jag inte en enda klass... Under förra året när det var som värst hade jag tappat cirka 95% av min corestyrka (vilket kom som en total chock). Det kämpade jag sen hela vintern och våren för att bygga upp till en okej nivå igen. På något magiskt höger har jag lyckats behålla den, men nu är det dags att lägga krut på att faktiskt träna mer mage igen!

2. Jag ska bli vigare, rörligare och smidigare!
Som gammal dansare hade jag med mig rörligheten utav x hundra timmar kvar i kroppen. Även om inte aktivt stretchade själv behöll jag rörligheten genom att röra mig på dansklasser, BodyCombat, BodyBalance och allt annat jag gick på. Men ett halvår utan pass och en del styrketräning på egen hand har fått mig att stelna till. Rörelser som jag alltid kunnat utföra utan att ens behövt tänka efter säger min kropp nej till. Det tar liksom stopp. Och jag gillar det INTE!
Så nu är det dags igen att bli rörligare!

3. Jag ska bli spänstigare!
Som ni vet vid det här laget är jag en riktig periodare. Ena stunden kör jag bara danspass, nästa står jag på yogamattan varje morgon klockan 07.00 och i somras var det mycket HIT-klasser. Framför allt BodyAttack och GRIT (dumma SATS som inte har dom). Det innebär väldigt mycket hopp, rörelser upp och ned på marken, och explosiva övningar. Och jag var bra på dom!
Klipp till förra helgen när jag var hemma, gick på Attacken och knappt kunde få upp knäna i något som ens liknar tuck-jumps. Illa!
Jag vill känna mig lätt, smidig, explosiv, spänstig - ja, you name it! Så nu gäller det bara att motivera mig själv och lägga in det i mina träningspass

4. Jag ska prioritera träning igen!
Nu kanske ni, framför allt ni som känner mig i verkligheten, ser väldigt frågande ut. Framför allt Richard som säkerligen kommer bli galen, hehe. För faktum är att jag redan prioriterar min träning väldigt högt och är på gymmet i stort sett varje dag.
Men nu handlar det om att ta tiden till att faktiskt gå på pass! Jag är en gruppträningsmänniska! Det är där jag finner min lycka! För 100% ärligt är gymträning sjukt tråkigt, haha!
Men att ta mig till dom passen jag vill gå på tar så mycket tid. Exempelvis igår: föreläsningen slutade 17 och då åkte jag direkt till gymmet som hade passet, GRIT Strenghten började 18, slutade 18:30, men ändå var jag hemma först 19:45...
Jämför det med om jag hade tagit mig direkt till Täby centrum, gymmat själv och sen gått hem. Då hade jag varit hemma minst en timme tidigare.
Men hade mitt ”gympass” gett mig vare sig samma resultat eller glädje som GRITen gav? Nope, det tror jag då inte!
Så nu ska jag prioritera tid till att ta mig till passen jag verkligen vill gå på =)

Pic by @photosbyjorgen på insta

Mål man sätter upp ska egentligen alltid vara mätbara, för hur vet man annars när man har klarat dom. Exempelvis är Jag ska bli stark inget bra mål, medan Jag ska orka 10 armhävningar på tå är ett jättebra. Men i mitt fall är mitt övergripande mål Att jag ska älska att träna och göra sånt jag tycker är kul, och det har det alltid varit. Jag har så många gånger hört att man ska ha ett mål med sin träning, men jag har ALDRIG behövt något. Jag har tränat för att jag tycker det är fantastiskt roligt, för att jag blir lycklig, för att jag mår bra utav det och aldrig skulle vilja göra något annat.
Så i och med att jag inte har kunnat gjort det har min kropp "förfallit" (okej, nu överdriver jag ordentligt) och jag behöver mål för att komma tillbaka dit. Jag vet när jag är där, för det är en helhetskänsla i kroppen. En känsla JAG VET att jag kommer att komma tillbaka till igen =)

Låter det rimligt? Vilka är era träningsmål?
Berätta jättegärna, för jag vill veta!
Kram <3

Gillar

Kommentarer

Linnéa
Linnéa,
Sååå himla härligt & peppande inlägg <3 kramlinnealiebig.blogg.se
Matildaberlin
Matildaberlin,
Tusen tack fining <3nouw.com/matildaberlin
JuliaVNMelin
JuliaVNMelin,
Härligt och klokt med mål. Kanoninlägg och fina bilder! har flera olika mål, mång av dina är lika som mina 😊 nouw.com/juliavnmelin
Matildaberlin
Matildaberlin,
Men åh! TACK finaste <3nouw.com/matildaberlin
Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229