Lägger om min kost

Ni som har läst min blogg de senaste dagarna har fått höra att jag har fått något utav en nytändning när det kommer till kost och hälsa, och jag lovade ju att jag skulle berätta mer. So here goes!
För ett par dagar sedan lyssnade jag på ett pod-avsnitt utav Two of a kind (med Michaela och Janni Déler). Det hette Nutrition for naughty people och har ni inte hört det borde ni verkligen!! Just det avsnittet gästades som utav Maddy Karlsson och pratade om just träning, kost och hälsa. Maddy berättade om sin egna historia som inkluderade både extrem överträning, kost baserat på low cal, low fat och allt möjligt annat, och om hur hon till slut landade i att kunna lyssna på kroppen. Vi snackar verkligen träning och hälsa för hälsans skull. Och just det blev jag SÅ taggad på.

Till viss del kunde jag känna igen mig så mycket i det hon berättade. Jag har länge bott i gymvärlden. Jag jobbade mer än en heltid, jag hade min fritid där, jag hade nästintill alla mina vänner där - jag levde verkligen där. Som ung tjej banades jag in på spåret utav vad "hälsa" är - både rätt och fel. Och en hel del sitter fortfarande kvar.

Som jag har skrivit mycket om här har jag haft ett turbulent år med ups and downs. Jag har gått igenom en separation, tappat apptiten, ätit näringsfattig, gått ned massor i vikt, fått tillbaka apptiten, ätit allt jag kommit över, gått upp massor i vikt = haft en kropp i total obalans.

När Maddy pratade om att äta massor men utan att känna att kroppen får i sig rätt näring, utan att den liksom blir nöjd, kände jag igen mig till tusen. I dagsläget äter jag ofta enoooorma portioner men känner mig ändå inte nöjd. Min kropp saknar något. Så efter att ha lyssnat på det här avsnittet har jag tänkt lägga om min kost och mina vanor. Note: absolut inte för att banta, deffa, gå ned i vikt, whatever. Nej, till hundra procent för att må bra och hitta en kropp i balans.

Så vad ska jag göra?

Dricka vatten! Jag har insett att de senaste månaderna har jag bara druckit drycker proppade med sötningsmedel. Fun light, energidrycker och cola zero. All day every day. Hemma hos Mamma och Pappa dricker jag bara vatten (fullkomligt ÄLSKAR vatten) då dom har kolsyra rakt i kylen. Sjukt nog har jag också en Sodastream men utav någon anledning använder jag den inte. Men det ska det bli ändring på. Bort med sötningsmedel in med bubblat vatten!

Mer kolhydrater! Jag har ärligt varit väldigt dålig på att äta just kolhydrater. Inte för att jag "är rädd för det" utan för att jag helt enkelt tycker att sallad, grönsaker, proteiner och annat är mycket godare. Men jag känner på riktigt hur min kropp behöver det, och emellanåt verkligen skriker efter det. Så mer kolhydrater it is!

Inga godisdagar! Men alltså OJ vad jag kände igen mig på den här punkten när dom pratade om den. Jag äter bara sötsaker på Fredagar och Lördagar. Men det gör också att dom dagarna fullständigt trycker jag allt jag kan komma över, även om jag inte ens är sugen på det. Annars vet jag att det är en heeel vecka tills nästa chans. Och blir jag då sugen på något på Måndagen så går jag och sucktar efter det helt veckan, och ja, då kan ni ju förstå vad som händer på Fredagen. Så mycket bättre att äta en chokladbit på Tisdagen och verkligen njuta utav den ju.

Mer frukt! Jag är grym på att äta grönt. Framför allt sallad, men där finns det nästintill ingen näring. Jag behöver vitaminerna, mineralerna och antioxidanterna som finns i både frukt och bär. An apple a day you know.

Mindre portioner! Men mer mat utspritt över dagen. I dagsläget äter jag 3 jätteportioner. Frukost, lunch och middag. Ibland till och med bara 2 för att dom andra portionerna är så pass stora. Ni kan ju förstå hur min blodsockerkurva ser ut under dagen... Så mycket hellre frukost, mellis, lunch, mellis, middag.

Mer plant-based! Inte som i att jag ska bli vegan. Nej jag tänker med att plat-based food brukar vara fulla på näring. Ta då det som bas och släng sen i det proteinet jag är sugen på så måste jag ju ha en fullständigt grym måltid näringsmässigt.

Lyssna på kroppen! Jag måste lära mig att verkligen lyssna på kroppen och inte kämpa emot mig själv. Människokroppen är så sjukt smart, så är man bara lite uppmärksam så får man alla signaler på hur man ska göra för att den ska må så bra som möjligt. Så det är vad jag ska göra - lyssna på mig själv, lita på mig själv!

MÅ BRA!

Gillar

Kommentarer

Arianne
Arianne,
Intressant och så aktuellt inlägg! Du kommer att klara det där galant! 😊 Kan också få den känslan stundvis, att man inte blir riktigt nöjd efter måltider, trots att man ätit.. Kolhydrater älskar jag, har snöat in mig på just ugnsrostad potatis och rotfrukter i ugnen som är sååå goda just nu 😊 Ha en fortsatt fin torsdagskväll!tralllle.blogg.se
Yasmine
Yasmine,
Nu har jag också lyssnat på det avsnittet. Blev väldigt inspirerad 😃 Kram yasmissy.blogg.se
Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229