Jag bidrar till träningshets - Svar på tal

fin blogg! bara en fråga (ingen kritik mot dig!!), hur ställer du dig till huruvida ansvar man har som bloggare/influensers osv när man officiellt publicerar inlägg om träning/vikt/utseende? (haha ja du är ju träningsgalen deluuxeee 😂🙈).

Som sagt ingen kritik, bara en intressant fråga hur du som bloggare resonerar kring inlägg som dessa o om man någon gång känner rädsla över att uppmuntringen fattas fel.

kram 😊

Hej fina du! Tar det absolut inte som kritik, utan som något väldigt bra att reflektera över (därför lyfter jag det, och svarar här) =)

Jag ska förklara varför.
Orkar du inte läsa hela det långa inlägg det blev så finns en sammanfattning längst ned.

För er som inte vet det så började jag jobba som barndansinstruktör när jag var 15, som sen utvecklades till att jag blev gruppträningsinstruktör i X antal andra koncept. Vidare ledde det till att jag under mitt tredje år på gymnasiet jobbade en halvtid i receptionen på gymmet samtidigt som jag pluggade, som sen blev till en heltidstjänst (och lite till).
När jag var som ”värst” jobbade jag cirka 220 timmar i månaden varav jag hade ungefär 13 pass i veckan. (Idag har jag ”bara” klasser - that’s it när det kommer till jobb inom gymvärlden).

Jag jobbade på ett väldigt seriöst gym där vi hade allt från barndans från 2 år, till Itrim (viktminskning) till seniorgympa och gruppass för strokepatienter. Det betyder att jag kom dagligen i kontakt med allt från 2åriga Ida till Agda 98.

För mig blev, och är, träning och kropp väldigt faktabaserat (bortsett från den delen som handlar om hur bra träningen får Mig att må, hur lycklig den gör mig och hur mycket jag älskar den). Efter att ha levt i gymvärlden ser jag kroppen mer som ett fantastisk verktyg som tar dig genom livet. Om någon säger Jag har en stor rumpa till mig, så är det ett fakta. Ja, du har en stor rumpa. Eller Jag har blivit så sjukt stark. Fakta. Så enkelt är det (i min värld).
Men därför har jag svårt att förstå vad ”vanliga tjejer i dagens samhälle” vill när dom säger så. Att svara Neeeej! Vad snackar du om? Du som har en sån liten, perfekt rumpa! faller sig inte alls naturligt för mig. Och just därför tycker jag att din fråga är så viktig att lyfta, just för att för mig faller det sig inte naturligt.
När det kommer till att skriva saker offentligt här på bloggen så hade jag tidigare skrivit precis vad jag vill, tänker och känner. Men efter hand som jag läser mer och mer om folks tankar kring ämnet har jag börjat tänka efter. Inte på så sätt att jag någonsin kommer sluta skriva om träning och hälsa, för det ligger mig så enormt varmt om hjärtat och är en sån pass stor del utav min vardag, utan jag tänker mer på syftet om varför jag skriver något. Varför skriver jag det här? Vad vill jag förmedla?
Vissa gånger är det för att jag vill lyfta en hjärtefråga som att få folk att träna (bland annat har jag skrivit om det HÄR), vissa gånger för att jag faktiskt är stolt över något jag presterat, vissa för att det helt enkelt är en del av min vardag och jag skriver ett vardagsinlägg, och vissa för att det bara var så fantastiskt kul.
Men, som jag hoppas att ni har märkt, är jag aldrig ute efter att hetsa någon. Jag skriver aldrig ut något schema med veckans träning dag för dag. Jag använder aldrig ord som magrutor, gå ned i vikt eller något om vad jag själv eller andra väger. Istället lägger jag fokus på att träningen är till för att stärka, både fysiskt och psykiskt. Exempelvis om jag skriver om magträning så är det inte övningar som får magrutorna att poppa utan övningar som stärker inifrån och ut, ger en bättre stabilitet och medför en minskad skaderisk i vardagen

Självklart (så sorgligt att det är just självklart) har jag dagar när jag ser mig själv i spegeln och känner fy f*n vad tjock jag är trots att jag verkligen inte är det (så jag är inte ute efter att fiska kommentarer här), precis som jag också har dagar där jag känner att jag blivit alldeles för smal. Och det är något som kan skifta från en dag till en annan, ibland sker det till och med under en och samma dag. Då gäller det att, hur svårt det än är, kontrollera sina hjärnspöken och gå tillbaka till faktan: Det är inte möjligt att bli tjock över en dag.

Tänker vi på inlägget där jag skrev om varför alla ska träna så funderade jag absolut på hur det skulle tas emot, och läste därför igenom det både en och två gånger innan jag publicerade det. Slutsatsen: Det här är något jag står för!
Jag tror utan tvekan på att alla ska träna. Men som jag skrev där så handlar det inte om träning i form utav att springa milen 7 dagar i veckan eller köttiga pass som ger spysmak i munnen. Nej, det handlar om träning med resultat för att stärka ditt hjärta, stärka ditt skelett, stärka din core, öka nervsignalernas hastighet - allt sånt som medför en minskad skaderisk.

(Note: det behöver verkligen inte ske på gymmet! Julia skrev i en kommentar en gång att hon älskar att klättra - och det är en GRYM träningsform. Det ger styrka att orka lyfta sig själv, motorik, balans, kroppskontroll och så mycket mer)

Ska alla träna? Ja!
Oavsett om du är ung, gammal, överviktig, underviktig, stillasittande, aktiv. Alla.
Små barn behöver springa av sig och bana in de grundläggande motoriska reflexerna. Gamla behöver hålla sig aktiva. Överviktiga har ett stort behov av det för att undvika följdsjukdomar. Men underviktiga? Jo, även om man har en ätstörning. Jag säger absolut inte (!) att man ska göra det just idag, för beroende på situationen kan det vara så att kroppen har så lite energi att det rent ut sagt är dödligt. Däremot kommer man behöva träna upp kroppen inifrån och ut när man väl kommit tillbaka till en nivå där kroppen orkar med. Ett sådant energiunderskott som en ätstörning i form utav anorexi eller liknande, medför tyvärr en följd skador på kroppen. Benskörhet för att nämna en. Därför behöver personen i fråga (obs! när tiden är inne) börja belasta kroppen för att bygga upp skelettet så gott det går, stärka upp coren och få tillbaka nervsignalernas hastighet, för att minska den ökade skaderisken kroppen fått.

Jag tror också stenhårt på att kunskap är nyckeln! Atta hålla tyst om träningslära kommer inte ge någonting, utan det är mycket bättre att förmedla, få personer att lära sig, förstå och inse.

Nu blev det ett VÄÄÄÄLDIGT långt svar på din fråga, men för att sammanfatta:
Eftersom att jag själv ser på träning, hälsa och kroppen ur ett faktaperspektiv och jag vet om att jag inte riktigt har koll på de ”sociala koderna” när det kommer till just det, tänker jag absolut efter. Men jag kommer aldrig någonsin sluta skriva om det både för att det är en sån stor del av mitt liv och för att jag är i fullständig tro om att alla faktiskt behöver träna (på ett eller annat sätt). Vet man med sig att man blir hetsad utav det, har man helt ärligt ett eget ansvar och kan då välja att inte klicka in hit.
Däremot kommer jag inte skriva om hur du ska göra för att gå ned i vikt, vilka övningar som är grymma för sexpacket eller ger dig smalare lår. Jag skriver om träning och hälsa utifrån ett perspektiv där det ska vara roligt, något som stärker kroppen och förhoppningsvis motverkar de folksjukdomar som blir allt mer och mer vanliga i takt med den ökade inaktiviteten.
Det är i alla fall vad som är mitt mål, mitt syfte =)

Stor kram vännen <3

Gillar

Kommentarer

Netti Starby
Netti Starby,
Du har verkligen en sund syn på träning och jag brukar också tänka till innan jag publicerar något. Bra att du lyfte ämnet och jättebra skrivet! <3 Kramisstarbys.se
mollysvedin
mollysvedin,
Såååå bra skrivet! 💗nouw.com/mollysvedin
Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229