Hur hittar man träningsmotivationen?

Just nu är inte min träningsmotivation på topp :( Kan inte du göra hitta ett inlägg på hur man hittar motivation osv? <3

Hej fning! Självklart kan jag göra det!
Varning för ett lite längre inlägg. När jag väl började skriva flög orden bara fram, haha

- Gå inte ut för hårt! Det största misstaget folk gör är att vara övertaggade och startar med att köra 5 pass i veckan, vilket oftast chockar kroppen och medför sjukdom eller skada, och sen är det kört.
Ta det istället lugnt och börja med 1 eller kanske 2 pass per vecka. Därefter kan man successivt öka antalet om man vill det

- Köp nya träningskläder! Alla pass blir mycket bättre i en ny outfit =)

- Gör det du tycker är kul! Och strunta i allt vad internet säger att du borde göra för att få resultat! Jag lovar att du kommer att få ut så mycket mer utav den träningen du tycker är rolig och därför gör, än den träningen som tar emot och tillslut resulterar i att man sitter i soffan istället.
I mitt fall är det roliga gruppträning! För vissa är det att maxa vikter i gymmet och för andra att dra ut och springa. Hitta det som du kan sitta och längta efter hela dagen, det som kan vara dagens höjdpunkt

- Gå på gruppträningspass! (Om du tycker att det är roligt, såklart!) Många gym har idag ett riktigt brett utbud av olika pass, så testa dig fram till vad du gillar. Du behöver aldrig tänka ut vilka övningar du ska köra under dagens pass och kommer aldrig att bli ståendes utan att vet vad du ska göra härnäst, utan allt du behöver göra är att åka dit. Dessutom så får du en tid att passa. Det går inte at säga “bara ett avsnitt av Simpsons till, gymmet står ändå kvar”, för då har passet redan börjat

- Köp kosttillskott! Det här är absolut inget måste, för jag tror att med en tillräckligt varierad kost får man i sig precis allt man behöver. Men det är något i känslan utav att ta en shaker med BCAA eller en proteinshake efter ett pass. Man känner sig lite mer träningsinspo och taggad på något sätt, haha! Någon som förstår vad jag menar?

Jag är personligen ett mycket större fan av bcaa än proteinshakes, då jag helt ärligt inte tycker att den senare är särskilt god. Men för er som undrar har jag den HÄR till bland annat proteinpannkakor eller i proatsen.
BCAA däremot är riktigt gott! Just nu har jag den HÄR men kommer när den är slut att köpa den HÄR i hallonsmak - sååå god!

- Fastna inte i samma mönster! Håll din träning väldigt varierad. Att gå till gymmet 5 dagar i veckan, 4 veckor i månaden, 365 dagar om året och göra precis samma sak om och om igen kommer göra att man tröttnar. Det säger sig självt. Jag själv älskar att variera mellan dansklasser, Body Balance på yogamatten, konditionsträning, grisiga styrkeklasser som GRIT och emellan åt en trip ut i gymmet. Variation är nyckeln!

- Sätt upp mål! Det behöver absolut inte vara några stora mål, tvärt om. Ju minde och rimligare dom är desto troligare är det att man lyckas med dom och desto mer framsteg känner man att man gör. Kanske är det att göra 8 armhävningar på tå (mitt nyårslöfte 2014), kanske att lyckas springa 5 kilometer eller till och med milen, kanske lyckas stå på händer (mitt mål nu) eller helt enkelt att ta sig upp ur soffan och till gymmet 3 gånger i veckan. Målet är ditt och vilket det är har ingen annan med att göra - så våga satsa!

- Skaffa en träningskompis! Antingen någon kompis som också behöver den där lilla motivationskicken eller möjligtvis någon du träffat genom träningen. Håll kontakten, motivera varandra och boka in träningsdater. Att själv ta sig från soffan till gymmet kan vara svårt men har du någon du skall träffa så vill man inte svika personen och man pallrar sig iväg. Dessutom är det mesta mycket roligare att göra tillsammans med någon man tycker om =)

Eller varför inte ett par stycken?

- Ta bilder på dig själv, jämför och se resultaten! Även om det känns jättetöntigt så fota dig själv så du kan se vad träningen gör med din kropp. När man ser sig själv varje dag har man väldigt svårt att se när det sker någon skillnad. Oavsett om det är kroppsliga resultat där du fotar dig själv för att se magrutorna (eller vad målet nu är) växa fram eller att fota när man står på huvud för att se skillnaden på hur rak och stark man plötsligt blivit, så gör det! Känn dig töntig när du gör det, men gör det för motivationskicken utav att se resultaten!

Hoppas du nu är riktigt taggad på att dra igång! Jag har faktiskt en utmaning till er alla inför nästa vecka, så håll ögonen öppna =)

Gillar

Kommentarer

Matilda Berlin
Matilda Berlin,
Tusen tack vad glad jag blir! <3matildaberlin.se
Matilda Berlin
Matilda Berlin,
Men NEJ! Hoppas det släpper snart så du får komma igång! Kram <33matildaberlin.se
Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229