Få in träning i vardagen

Tights HÄR // Linne HÄR // Jacka HÄR // Solglasögon HÄR

Som väldigt många andra är jag en allt eller inget människa. Antingen kan jag inte sitta stilla en endaste sekund (detta är den mer vanliga sidan utav mig. En sida som emellanåt gör Richard smått galen, haha!) eller så kan jag sitta och dega på exakt samma plats hela dagen.
Däremot har jag alltid haft min kärlek till träningen och har sällan en dag utan ett besök på gymmet. Denna kärlek vet jag att många saknar och jag har därför ofta fått frågor om hur jag håller motivationen uppe. Det är inget jag kommer att skriva om idag, utan jag tänker istället tipsa om hur man ska göra för att få in naturlig träning i vardagen. För det här är något som slagit mig ordentligt sen jag flyttade upp till Stockholm då det skiljer sig enormt mot min vardag hemma på ön.

So here we go - 5 tips på hur du naturligt får in rörelse i vardagen

1. Ta trappen istället för hissen
En total klassiker (vem har inte hört den??). Men den är egentligen så enkel och så bra. Varje dag reser jag kollektivt med buss och tunnelbana och kliver av på stationer under marken. Statistiskt är vi nog 1/10 som väljer att gå i rulltrappan eller ta den traditionella trappan när valet finns.
Så ta chansen! Bortsett från att det du får motionen brukar det också vara betydligt mindre folk att trängas med och du kommer fram före dom andra =)

2. Lämna bilen hemma
Okej, det hände VÄLDIGT sällan hemma på Gotland när jag bokstavligt talat var tvungen att gå förbi bilen för att ta mig någon stans. Men i och med att jag inte har någon bil längre tar jag mina 10 000 steg utan att ens reflektera över den, och tänk vad mycket extra det gör i min vardag.
Så gör en deal med dig själv och gå (alternativt ta cykeln) i alla fall 2 gånger i veckan (om möjligt)

3. Skaffa en aktivitetsklocka
Fitbit, Jawbone, Ica basica version - ja, you name it. Är ni sugna skulle jag rekommendera en Polar A370, vilket är vad jag har. Bortsett från att den mäter puls, aktivitetsnivåer, visar tiden (ja, det är en vanlig klocka med) så är den riktigt snygg. Bäst av allt för er som liksom jag älskar Les Mills, är att man kan välja vilket träningspass exempelvis BodyJam, BodyPump, vanlig cykling, löpning osv, man går på för att sen mäta statistik på det. Och det jag använt den mest till under mina långa pluggperioder är att få en påminnelse om att nu är det dags att röra på sig.
Så sammanfattningsvis är det en superbra pepp som taggar en till att minst nå sina 100% och gärna ännu mer och dessutom en grym påminnelse om den vardagliga rörelsen. Så bra!

4. Lek med dina barn
... eller dina kompisar! Jag tror nog inte att någon utav oss från stund till stund häpnas över barns energi. Det springs, det hoppas, det jagas, det görs kullerbyttor - ja man blir ju nästan trött utav att bara titta på dom. Så häng på! Dom älskar att du leker med dom, du älskar att få leka med dom och att du får träning på köpet är ju bara ett stort plus.
Och för oss som inte har några barn, ja varför inte bli barnen själva. Som jag saknar att leka Burken, 15 eller spela dodgeball. Dra ihop gänget och kör en kväll. Tro mig - det är betydligt jobbigare än man kommer ihåg. Men det är sååå kul!

5. Skaffa en träningskompis!
Bästa tipset som finns! Nej, det handlar inte att ni måste puscha varandra till 11 HIT-pass i veckan utan mer om att ta tid till varandra, gå ut och gå en promenad eller ta en egen runda i skogen under tiden som du pratar med denna person i telefon. Inge motiverar så bra som närhet. Och vem vill man vara nära? Jo, sin vän!
Så hugg tag i den du tycker om och se till att ni är hälsosamma nog att få ett långt liv tillsammans!

Gillar

Kommentarer

josefinnorlen
josefinnorlen,
Behövde läsa detta! Vill så gärna ha en aktivitetaklucka, måste nog unna mig en sån snarast 😉❤️KRAMnouw.com/josefinnorlen
Matildaberlin
Matildaberlin,
You should! Äe så grymt =) kram <3nouw.com/matildaberlin
4foodies
4foodies,
Såå bra tips!nouw.com/4foodies
Matildaberlin
Matildaberlin,
Men åh! Tack fina <3nouw.com/matildaberlin
Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229