4 nyttiga alternativ till Lördagsgodiset

Vissa kvällar vill man bara sjunka ned i soffan med en stor påse lördagsgodis, och självklart ska man också göra det nu och då. Men ibland uppstår suget lite för ofta, så jag har listat 3 lite nyttigare, men fortfarande fantastiskt goda, recept som kan stilla sötsuget.


1. Frukt- och bärfat

En självklarhet och för vissa kanske lite väl uppenbart när man nämner ordet nyttigt. Men variationerna är oändliga, smakerna fräscha och man slipper (oftast) den där degiga känslan i magen som uppstår efter en sockerbomb.




Och bara se hur gott det ser ut! :)



2. Gino

Om inte fruktfatet dög i sin enkelhet kan man alltid göra en gino. Beroende på hur pass nyttig man vill vara finns det 4 alternativ. Nummer et tär att bara värma på frukt och bär i ugnen, alternativt micron om man är lat och bekväm av sig. Nummer 2, en smula mer åt det onyttiga hållet, är att riva på lite vit choklad (så som en gino verkligen skall vara). Nummer 3 är att lägga till ett par klickar kvarg eller motsvarande. Och vill man gå all in på steg nummer 4, ja då tar man fram vaniljglassen.




Jag rekommenderar steg 4 ;)




3. Questpuffs


Hur enkelt som helst - hur gott som helst. Ta en Questbar och skär i små bitar (cirka 20-30 stycken). Rulla ihop dom lite och lägg ut på en plåt med bakplåtspapper på. Grädda i ugnen på 200 grader i 4-6 minuter. Ju längre tid, desto knaprigare. Låt svalna och njuuuut!








4. Liten äpplekaka


Något jag själv hittade på i köket en förmiddag.

Receptet finns HÄR



Gillar

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229