12k run + mina bästa löptips

Om jag kickade igång den här månaden ordentligt? Svar ja! Speciellt när det kommer till mina tre mål. Eller i alla fall 2 utav 3. I skolan idag drack jag hela två flaskor vatten, till skillnad från min vanligtvis noll. Och efter föreläsningen satt jag kvar i tre timmar och jobbade på både vårat projektarbete och vårat PM. Self-five! Det enda målet jag inte påbörjat än är det med BodyBalance, men det får jag helt enkelt ta en annan dag. Istället åkte jag direkt iväg och hämtade ut en hel hög paket som blivit liggandes då mitt schema och utlämningsställets öppettider helt gått om varandra. Och som ni kunde se på min Instastory (@matildaberlin ) var det ett träningspass i sig. Kombinationen utav ett typ 10 kilos paket från proteinbolaget, 1 kilometer till utlämningsstället och ingen bil = träningsvärk i armarna imorgon. No doubt about it, haha!

Efter det blev det en 11 kilometers runda ute i skogen. Efter alla dessa dagar med BodyJam, både fysiskt och psykiskt (det va MYCKET att ta in under utbildningen), var det så himla skönt att bara få dra ut, springa, andas frisk luft och låta tankarna få vila. Och det var då det slog mig att jag ju faktiskt har lovat er ett inlägg med mina bästa löptips, så här kommer dom:

1. Gå ut och spring!
Att springa på löpband är svintråkigt och kan få vem som helst att ge upp. 2 gånger i mitt liv har jag lyckats ta mig igenom milen på gymmet. That’s it... och tro mig när jag säger att jag fick kämpa för att övertala min hjärna att jag faktiskt orkar och inte behöver hoppa av bara för att det är lite jobbigt.
Nej, drar man ut och springer så 1. är det mycket härligare, 2. får du variation och blir inte alls uttråkad på samma sätt, 3. blir det ett bättre träningspass för kroppen då det varierande underlaget och naturen ger en annan utmaning än att bara springa på ett platt band, och 4. måste du ju faktiskt ta dig hem på något sätt. Man kan inte bara ge upp, hehe!

2. Skor är viktigt!
Tro mig, jag har världens sämsta fötter. Så ta dig till en sportaffär där dom kan hjälpa dig testa ut ett par som är anpassade just för dig.
Visst kostar det lite men lägg dom pengarna på dig själv, det är utan tvekan värt det!

3. Varför springer du? Sätt ett mål innan du ger dig ut!
◾️Är det tiden du ska springa? Exempelvis 45 minuter?
◾️Är det en viss diastans? Exempelvis 5 km?
◾️Är det en viss hastighet? Exempelvis 5:35 minuter/kilometer i fem kilometer?

När det kommer till mig struntar jag helt i tiden eller hastigheten. Allt jag satsar på är att ta mig runt min vända på x antal kilometer. När jag gjort det, då är jag nöjd.
Så bestäm innan vad ditt mål är för att du ska känna dig nöjd och klar =)

4. Lyssna på poddar!
Vissa älskar att lyssna på musik när dom är ute, men jag har upplevt att då springer tankarna allt för lätt iväg och plötsligt är man uttråkad. Om man istället lyssnar på en intressant podd ligger fokus på den istället för på hur jobbigt, alternativt så får man världens inspiration (beroende på vad för podd man lyssnar på) och har tid att låta hjärnan jobba på den bästa idén man någonsin fått


Och glöm inte att njuta utav det du ser!

5. Ladda ned en löpapp
Nej, det är absolut inget måste för att träning ska ”räknas”. Men för min del så blir det betydligt lättare att ha koll på när jag har sprungit min utsatta distans då den aktivt pratar i lurarna varje kilometer jag checkar av, och dessutom är det superkul att se hur och var man har sprungit.
Jag använder mig av Nike Run Club men det finns en hel uppsjö av andra gratisappar att köra på

6. Släpp kontrollen!
När du kommer till en nedförsbacke - släpp allt och bara spring så fort du bara kan! Vi snackar Janne Långben-style!
För ett tag sen kom jag på mig själv att sakta av och bromsa i nedförsbacken. Jag vet inte om det var av rädsla för att ramla eller om jag bara gjorde det av vana. Men så släppte jag på det och wow vilken känsla. Ni vet den där man hade när man va liten och trodde att man nästintill skulle börja flyga om man bara fortsatte i samma fart lite till? Just den får man, vilket bara är magiskt! Plus att det går betydligt snabbare, haha!

Där har ni dom! Mina sex bästa löptips =)

Gillar

Kommentarer

Yasmine
Yasmine,
Så viktiga tips, tack så mycket! Jag har kommit ifrån löpningen lite, men jag känner att jag vill ta tag i den igen, för det är ju så skönt när man har lyckats! Kram <3www.yasmissy.blogg.se
Matildaberlin
Matildaberlin,
Kul att du gillade dom!! Hoppas du kan komma igång nu, för känslan är ju verkligen magisk =) kram <3nouw.com/matildaberlin
JuliaVNMelin
JuliaVNMelin,
Bra tips! Har verkligen varit dålig påatt springa det sista....,Saknar det verkligen,kram <33nouw.com/juliavnmelin
Matildaberlin
Matildaberlin,
Tack fina!! Nej vad tråkigt! Hoppas du komemr igång igen <33nouw.com/matildaberlin
Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229