Igårkväll anlände vi till El Nido! Bussresan gick superbra från Puerto Princesa, många kisspauser och även lunchpaus!

Precis efter sista kiss stoppet när det återstod ca 30 min så behövde självklart Emelie panik kissa! Så alla i bussen blev engagerade, vi stannade vid vägkanten, fick låna en sarong av en kines. Ut i djungeln går Mathilda och Emelie och Mathilda får hålla upp sarongen som skydd för att ingen skulle se😂

Väl framme i El Nido tar vi en tricycle runt och letar efter boende, vilket var VÄLDIGT svårt då det är kinesiskt nyår! Vi åker runt i typ en timme och föraren går in och frågar på olika boenden men allt är fullbokat. Till slut fick vi fullträff! Ett guesthouse med tre sängar, eget badrum och tillgång till kök för 2000 pesos per natt!

Idag när vi vaknade gick vi ut och åt frukost sen tog vi en tricycle till Las Cabanas beach. Stranden var helt okej men omgivningen var helt otrolig!

Nu är vi hemma mätta och belåtna efter en god mexicansk middag och ska nu sova!

• Asien

Hej, nu har de hänt mycket sen vi sist skrev!

Vi åkte från Gili och det var super tråkigt att lämna då vi började känna oss hemma och började bli igenkända där osv. Båtfärden var inte jätterolig då var otroligt varmt och mycket folk och ingen Ac, jättekul..

När vi väl kom fram till Bali tog vi en taxi till Kuta, då de låg närmst flygplatsen, checkade in på samma ställe som vi bodde på sist.

Dagen efter vaknade vi av att Emelie satte sig upp i sängen och sa hörni klockan är 20 i sju, vi har försovit oss. Vårt flyg skulle gå 08:35 och vi hade tänkt vara där i god tid typ vid klockan sex men den planen sprack. Så alla hoppade upp ur sängarna och vi sprang ut och letade taxi och hittade som tur var en inom kort. Tog oss till flygplatsen och där gick allt jätte smidigt, vi hann till och med köpa frukost som vi tog med.

Landade i Manila, där vi var tvungna att checka in vårt bagage och oss själv igen, där hade vi cirka 4 timmar trots det så satte de upp vårt flygnummer och sa att det var sista utropet så vi fick gå i en annan kö och checka in. Det var väldigt svårt att hitta på Manillas flygplats då de inte hade några digitala skyltar så man kunde veta vart man skulle gå utan de gjorde utrop i högtalarna i stället och det är svårt att höra vad dem säger så helt plötsligt hade dem bytt vår gate, som vi redan hade vart och dubbel checkat för att vara säkra. Vi fick ta en buss då dem hade stressat på oss och nästan fått oss att tro att vi skulle missa planet, men efter de fick vi spendera en halvtimme på bussen och därefter en och en halvtimme på flyget och dessutom var flyget försenat så man kan ju undra vad det var som va så bråttom egentligen 🤔😂

Vi landade i Puerto Princesa jätteliten flygplats, tog en tricycle och han körde oss till en resebyrå, där vi bokade in en natt och även en utflykt till Underground River dagen efter. Efter det lämnade vi våra väskor på resebyrån och gick och åt och letade simkort,vi fick hjälp av en kille som hette Cristian som var jättesnäll och hjälpte oss med det och han körde även en liten tour med oss och visade oss runt i Puerto Princesa .Sen kom vi tillbaka till turistbyrån och trodde vi skulle få åka till hotellet, men där trodde vi fel vi satt där i säkert två timmar innan vi kunde åka, och det komiska var att taxibilen stod där utanför och chauffören satt i samma rum som oss, och där undrade vi vad det var vi väntade på återigen men vi hade roligt och fick höra mycket under tiden så tiden gick fort.

Vi hamnade på en stor tom anläggning där vi bor helt ensamma och den ligger mitt ute på vishan, vi gick o lade oss för vi skulle skulle upp vid 4 morgonen efter. Vi åkte iväg och hade inte ätit nån frukost, och åkte bil i typ 2 timmar innan vi kom fram. Fick sitta där och vänta i typ en timme ännu en gång vet vi inte varför, innan de var dags att gå 3km i regnskogen för att komma fram till grottan. Det var en jättehäftig upplevelse även fast det var sjukt lerigt och trekkingen var ganska jobbigt. Men det var så värt det när vi kom fram och det var en upplevelse att gå i en regnskog, en väldigt lyckad aktivitet! Undergroundriver var jättehäftig, de var så mäktigt och åka in där och de var som olika rum i den och vattnet och saltet hade format massa olika häftiga skulpturer. Det bodde sjukt mycket fladdermöss därinne, taken var nästan fulla. Så tips fast om nån annan ska göra det ät frukost innan och ta med er mycket vatten då vårt tog slut redan på vägen upp.

När kom tillbaka fick vi en filippinsk buffé med mat och det var så efterlängtat, sen fick vi åka tillbaka till hotellet. Duschade(svinkallt, men vi börjar vänja oss😅) och sen vilade vi en stund innan vi tog en taxi ner till staden för att äta mat, hamnade på McDonalds och tog ut pengar och fyllde på mobilerna innan vi åkte tillbaka och somnade som stockar.

Nu sitter vi och ska snart ta en buss upp till El Nido. Det är väldigt dåligt internet här och har hört att de ska vara ännu värre i El Nido så vi får se hur mycket vi kommer kunna uppdatera, men vi ska göra vårt bästa!

Hej hopp!

Ledsen för dålig update igen! De har varit några fullspäckade dagar nu när Mathilda och Emelie fyllt år så vi tänkte nu berätta lite nu vad vi har gjort!

Mathildas födelsedag 8/2
Jag vaknade av att Lydia och Emelie sjöng för mig, dom kom och satt sig på sängen och så var det paketöppnings dags! Jag fick ett presentkort på massage/manikyr, en STOR öl och ett set med massor med olika cocos produkter! Blev supernöjd verkligen, dom vet vad jag gillar!😅

Sen gick vi och åt frukost och sen var det dykdags! Vi dök med samma dykfirma igen men på nytt ställe. Det var galet strömt i vattnet idag så vår instruktör fick hålla i oss så vi inte skulle försvinna med strömmen.😂

Efter dyket gick vi ner på stranden och njöt av solen. Sedan gick vi och köpte alkohol och satt oss vid vår bungalow. När jag går in på rummet och kommer ut igen så är Emelie och Lydia helt plöttsligt borta. Jag sätter mig och väntar på dom. Jag blir lagom chockad när dom dyker upp sjungandes med en stor morotstårta med ljus i och allt! Blev så jäkla glad! Vi vräker i oss så mycket vi orkar och märker att typ 75% av tårtan är kvar. Så vi bjuder våra host’s och dom blir överlyckliga! De blev en bit över som katten åt upp (när vi inte såg).

Sedan gick vi ut och partade lite på en reggie bar som heter Sama Sama, körde lite beerpong och kvällen avslutades med en öl på stranden!

Emelies födelsedag 9/2
Eftersom jag är den morgonpigga i gruppen så var jag redan uppe innan dem andra. Så jag öppnade kylskåpet tog mig en födelsedagscola ute på vår altan i värmen. Hann bara dricka några klunkar innan jag mötte två slitna kompisar som bjöd på skön sång. Fick öppna presenter där jag b.la. fick bikinitrosor ( då jag märkte att jag måste ha tappat mina gamla bikinitrosor i Koh Samui😂) , cola och pringles, party linne och nasi goreng linne. Super nöjd och tacksam för att mina fina vänner visste vad jag ville ha för något.

Vi gick efter presentöppningen till stranden, stannade längsvägen på ett av våra favorit cafe härnere. Mätta och belåtna gick vi vidare till stranden. Avnjöt en varm och avslappnande dag i solen med mycket bad. På stranden så försvann Lydia och Mathilda för att köpa vatten. När dem kom tillbaka så fick jag höra på deras vackra stämma ännu en gång då dem överraskade med en munk som dem hade stoppat ljus i, den var supergod.

På kvällen så satte jag på mig linnet som det stog nasi goreng på som jag hade fått under dagen. Självklart så skulle jag äta det på min dag så vi gick på jakt efter den rätten och hitta en mysig restaurang vid stranden. När servitören kom och fråga efter vår beställning så pekade jag nöjt på linnet och han förstog direkt vad jag ville ha. Vi satt rätt länge och surrade, drack vodka jiss och åt gott.

Senare under kvällen åkte party toppen på och vi gick ut för att dansa, sjunga och spela beer pong. Så sammanfattningsvis av dagen är jag så nöjd och så kul att få spendera den på Gili T en riktig paradisö.

10/2
Blev en riktig slapp dag, vi sov halva dagen och gick sedan och köpte pizza. Vi pallrade oss ner till stranden iallafall och somnade alla tre. Efter beachen så lämnade vi in lite tvätt och sen gick vi och åt. Sen gick vi hem och bokade flyg från Filippinerna till Vietnam! Därefter somnade vi så gott!

11/2
Idag vaknade vi tidigt, åt frulle och sen gick vi och bokade båten från Gili till Canggu! Vi ska i övermorgon flyga vidare till nästa land som blir Filippinerna så nu måste vi ta oss lite närmare Denpasar. Sedan blev de strandhäng idag igen och vi har ätit världens godaste vego wrap idag!! Kolla bara😍

Godmorgon!

Nu sitter vi och väntar på en fast boat som ska ta oss tillbaka till Gili T då både Mathilda och Emelie fyller år de kommande dagarna. På grund av att de är lite mer drag och göra där så vi tänkte vi att det blir roligare att fira där!

Vi har haft tur med vädret sen vi kom hit så vi har spenderat 2 av dagarna på olika stränder och bara tagit de lugnt. Ätit gott och gått och lagt oss tidigt haha 😁

Vi har alla tre gillat Gili Air väldigt mycket då det har varit lugnt och fint, inte alls mycket folk och väldigt trevliga människor!

Igår bestämde vi dock oss för att boka in oss på en snorkeltur och snorkligen här är så fin! Räcker med att man typ simmar ut 30-50m från stranden och så har man massa med fina fiskar. Vi åkte runt de tre Giliöarna igår och stannade på typ 5 olika ställen innan vi gick iland på Gili Meno för lunch och ett stopp till innan vi åkte tillbaka till Gili Air. Emelie såg massor med sköldpaddor!!

Efter de gick vi till stranden en stund innan vi gick tillbaka till vår bungalow och duschade och packade och gick sen ut för middag, efter middagen hade vi bestämt oss för att gå på en utomhusbio vi hade sett dagen innan, så vi satte oss där och fick en varsin öl och popcorn och kollade på 50 first dates, det var riktigt mysigt. Sen gick vi tillbaka igen för att sova då vi egentligen tänkt att ta en båt som gick 8 imorse men då sov vi så gott så nu sitter vi här två timmar senare och väntar på båten 😁🌴.

Goddag!

Nu ligger vi på en strand på Gili Air en av de tre Gill öarna, vi tog en båt hit vid kl 12 idag. De är den minsta av de tre öarna och de sägs vara lugnare än Gili Trawang där vi var innan. Emelie och Mathilda har byggt en sandslott dom är mycket nöjda med så vi har det bra 😁

Sist vi skrev skulle vi ut och cykla och det var jättemysigt att cykla runt ön, vi stannade på ett ställe för lunch innan vi fortsatte och hittade en såå fin strand som vi låg på ett tag, innan vi åkte tillbaka då Lydia hade väldigt ont i huvudet..

Vilade hemma och Mathilda och Emelie gick och kollade upp dykställen och hittade ett som de gillade så vi bokade in oss på ett dykt dagen efter, efter det skulle vi gå och äta och då stötte vi ihop med en gammal klasskompis till Emelie så sjukt otippat att göra det här

Dag 2, så gick vi upp och Emelie gick iväg till dykstället innan oss för en genomgång och ett provdyk i poolen för att lära sig grunderna innan vi skulle ut i havet. Lydia och Mathilda lämnade in tvätt innan vi också gick dit vi dök med en jättetrevlig kille från Argentina, vi tog en båt ut till ett ställe som hette Sunset och vi fick göra en bakåtvolt ner i vattnet, de kändes jätteläskigt innan men de gick superbra när man väl gjorde de.

Vi gick ner utan rep vilket var första gången men de gick superbra och vi såg så mycket häftigt! Vi såg blandannat 4-5 sköldpaddor och massa häftiga fiskar 😍. Det var skillnad att dyka här jämfört med på Koh Tao då de var klarare vatten och de var lite strömt i vattnet så man låg och gungade, men de var inte så att man drogs iväg. Vi dök i ca 45min och var max nere på 12meters djup men låg mest runt 9meter. Det var även häftigt att göra sitt första dyk efter kursen då de kändes lite mer fritt och man kunde simma runt lite som man ville vilket var kul! 😁

Efter dyket så gick vi och åt innan vi gick tillbaka till rummet för att byta om men då började det att spöregna så vi la oss och sov en stund istället då man blir lite dåsig av att dyka. Efter det gjorde vi oss iordning och gick ut för att äta middag och efter det gick vi till en bar där de hade livemusik så där tog vi en varsin öl och satt och lyssnade, mycket mysigt!

Halloj!

Båtturen till Giliöarna gick jättebra, vi satt ute i solen och lyssnade på musik och hade de gött! Vi blev lite blöta för de stänkte massor med vatten på oss men vad gjorde de när solen sken!

När vi börjar närma oss och ser de fina stränderna vet vi på en gång att vi hamnat rätt!

Vi går av båten och möts av massor med säljare som säljer boenden, vi tackar nej då vi hört att dom tar högre pris. Vi går en liten bit på gångvägen och möter massor med cyklar och häst med vagn! Det är de enda transportmedlet här på ön, det finns inga bilar eller moppar.

Vi möter en man ute på gatan som säger att han har lediga bungalows, vi går in och kollar och de ser jättefint ut så vi tog det! 50kr per person, tre sängar, AC, hängmatta, WIFI och gratis frukost.

Sen gick vi till stranden och solade och badade, här är stranden kritvit, vattnet turkost och inte speciellt många strandförsäljare!

Dagen efter så åt vi frukost och sen gick vi till Jiggys som anordnar party boats här på ön. Så vi hade en heldag igår på en party boat där vi hade en rolig dag fylld med skratt, bad och alkohol! Vi var dom enda svenskarna ombord vilket var härligt då vi fick träffa en massa olika personer från olika nationaliteter!

På kvällen var det blood full moon party på andra sidan ön! De hade vi bestämt att vi skulle gå på men tyvärr så var inte vädergudarna med oss så vi fick vända när vi hade gått 1/4 av vägen..

Vi kom hem helt dyngblöta och sov istället och vaknade några gånger under natten pga att de åskade och blixtrade som aldrig förr!

Idag är det inte jättebra väder så vi har tänkt hyra en varsin cykel och cykla runt ön!😁

Vi har planer att dyka här vilket verkar vara en stor attraktion här på ön!

Godmorgon!

Förlåt för dålig uppdatering!

Klockan är 7 och vi sitter i en minibuss som ska ta oss till en båt som ska ta oss till Giliöarna 😁

Vi har som vi skrev sist spenderat våra sista dagar i Canggu, dom vi gillade mycket bättre än Kuta, det var nästan som vi alla kände en lättnad när vi kom dit från Kuta. Vi har bott på ett jättefräsht och fint homestay där vi betalat 50kr per person och natt. Familjen som ägde det var världens gulligaste och dom hade 2st supersöta hundar som vi har gosat med väldigt mycket! Vi har verkligen trivts där!

Canggu var en mysigt stad med massa surfare och värmen där har vart helt sjuk, vi har verkligen uppskattat AC:n kan jag tala om. 😝

Vi kom till Canggu vid kanske två på eftermiddagen, gick och letade boende vilket vi hittade på kanske 5min, så att hitta boende hittills har verkligen inte vart ett problem. Efter det lämnade vi sakerna på rummet och gick mot stranden, som sagt massa surfare och riktiga vågor jämfört vad vi är vana vid haha. Efter det gick vi och åt. Maten i Canggu har vart riktigt bra och de har funnits mycket typ ”Health food” ställen osv.

Dag 2 tog vi sovmorgon innan vi gick och åt frukost och gick ner till stranden, vi var tvugna att hyra ett parasoll då det var stekhett man brände fötterna bara man gick i sanden typ 5m. Ändå var det inte klarblå himmel så undra hur de vart om de varit så🙄

Dag 3 hade vi bestämt oss för att utforska så vi tog en liten sovmorgon, åt sen frukost på ett mysigt ställe och sen gick vi runt i Canggu och kollade vad som fanns, riktigt mysigt. Vädret var väldigt blåsigt och de var inte lika varmt som föregående dag och det tyckte vi var skönt. Vi tog med middag från ett hamburgare ställe och åt de ”hemma” samtidigt som vi spelade kort vilket är något vi har gjort väldigt mycket på sistone, tycker det är jättekul! 😁

Vi tycker inte att Bali har varit som vi föreställt oss att de skulle vara; sämre stränder, läskigt att bada, skräpigt mm. Så vi hoppas verkligen Giliöarna har mer att erbjuda.

Vi alla fasar just nu lite för båtfärden (iallafall Lydia) vi ska ta då de har vart mycket vågor och blåst, men det går förhoppningsvis bra och vi är så taggade på att se Giliöarna. 👏🏼

Hörs därifrån nästa gång!

Godkväll,

Nu ligger vi på rummet igen efter en dag på stranden. Vi tog sovmorgon imorse och det var så skönt. Dock vaknade Emelie utav att de stog en byggarbetare precis utanför fönstret och kollade in så dem fick ögonkontakt ,vi bor på andra våningen så det var inget vi väntade oss. Vi var fortfarande lite tveksamma till Kuta men vi valde ändå att gå ner till stranden då det var fint väder, dom hade räfflat upp skräpet så stranden så det såg trevligare ut idag, vi lade oss mellan sophögarna och njöt av värmen.

En jobbig grej som drar ner Kuta är alla jobbiga försäljare och då pratar vi om typ minst 30 stycket och det var konstant säkert 2-3 stycken runt oss. Vissa kan inte ta ett nej, en kvinna satt vid vår filt i säkert tio minuter idag och tjatade trots att vi upprepade gånger sa nej och såg ointresserad ut. Tillslut valde vi att låtsas sova och knappt då fick vi vara ifred. Vi har pratat om detta och om vi hade vart en grupp på tre killar tror vi det hade vart jättestor skillnad då det inte verkar som dom är lika på män alls..

Vi fick en väldigt bra uppfattning av folket i Ubud men här har det ändrats, alla är väldigt trevliga men det blir alldeles för mycket..

En väldigt oklar grej som hände idag var att två killar kom fram och frågade om de fick ta kort med Emelie, Emelie uppfattade det som att hon skulle ta kort på dom men så var inte fallet. Men dem va så nöjda och glada efteråt.

Efter stranden gick vi upp och duschade. vilket var så skönt efter vårt lilla strandbesök sedan har vi vilat då Mathilda har fått solsting, så vi hoppas verkligen att hon mår bättre imorgon.

Imorgon bär det förmodligen av till Canngu som vi hoppas vi får ett bättre intryck av ☺️

Hello,

Nu ligger vi i sängarna på vårt nya boende efter en väldigt lång dag. Vi har vart uppe sen kl 1 inatt och nu är kl 9 här. Vi packade och klädde på oss imorse innan en taxi kom och plockade upp oss och körde oss till ett ställe där vi fick frukost, innan bilfärden fortsatte.

Vi åkte bil i kanske 1 och en halv timme innan vi var framme vid ställe där vi började gå ifrån de var kallt när vi kom fram så vi var glada att vi hade med oss en tjocktröjja och vi hade även alla långbyxor på oss vilket var skönt. Vi gick och gick och gick och gick och det var stenigt, ojämnt och diken som de var typ som rullgrus i så de var jäkligt kämpigt och vi alla var dyngsura av svett när vi kom fram till det vi trodde var toppen tills det visade sig att det inte alls var toppen och de var ytterligare 25 min kvar att gå.

Men eftersom vi tagit oss såpass långt så var det klart att vi skulle upp på toppen så det var bara att fortsätta gå, och väl uppe på toppen så var det så värt promenaden utsikten var magisk och det var så häftigt och sitta däruppe och se hur det blev ljusare och ljusare, det var lite molnigt men vi fick ändå se soluppgången så det var riktigt häftigt!

Men eftersom vi var såpass svettiga så vart de svinkallt såfort vi slutade röra oss så då åkte tjocktröjan på igen och benen var ganska ömma så det var så skönt att sätta sig. Vi beställde in en varsin varmchoklad och det var så gott! Vi var uppe på toppen i kanske en timme och bara kollade och tog massor med foton innan det var dags att gå ner igen, vägen ner var tung då våra ben var alldeles möra och skakade men ner kom vi. Självklart vart vi också väldigt kissnödig ungefär halvvägs ner så vi gick före alla andra för att komma så fort som möjligt till toan.

Vi hoppade in i bilen och tror att alla i bilen somnade efter max 10 minuters körning, framme på hotellet beställde vi frukost, duschade, bokade taxi och packade det sista innan vi begav oss mot Kuta där vi är nu. Vi alla somnade även i bilen mot Kuta så den färden gick ganska snabbt, framme här letade vi rätt på hotellet vi bor väldigt fint för en billig peng och det ligger mitt i smeten samt har nära till stranden 👍🏼.

Vi vilade ett tag innan vi begav oss ut på upptäcksfärd den första anhalten blev stranden och den såg inte alls ut som vi tänkt oss det var skräp längs hela strandkanten efter en tidigare storm för några veckor sen och då vi är typ de enda vita turisterna gjorde de att alla försäljare var på oss som hökar. Så vårt första intryck av Kuta vart en totalt besvikelse då alla ställen vi besökt tidigare vart så mycket mysigare och finare samt lugnare. Men vi traskade vidare gick och kollade runt innan vi satte oss på en restaurang för att äta då våra ben inte ville gå längre, vid middagen träffade vi tre äldre svenska män som var här på semester en av dem hade vart sen 80 talet och aldrig vart med om såhär dåligt väder vilket säger en del om hur vädret är nu..

Imorgon hoppas vi på sol annars drar vi nog vidare.

Godnatt! 🌄🌋😴👨🏽‍🌾

Hej Hopp. Idag har varit en fullspäckad dag då vi hade mycket skojsigheter på schemat.

Vi började med att avnjuta en riktigt god frukost ute på vår altan som bestog av en fruktallrik, pannkaka, toast,te och kaffe. Medans vi gottade i oss vår mat så diskuterade vi vad vi ville hitta på för något under dagen. Vi kom fram till att vi ville besöka monkeyforest som var endast 10min vandrande från vårt hotell. En plats som erbjöd riktigt mysig natur och hade urgulliga apor som b.la. gillade att klättra på oss människor. Fanns mycket att se och uppleva så vi vandrade runt där ett bra tag i värmen.

Efter en svettig tur med aporna så bestämde vi oss för att hyra en taxi som tog oss till en kaffeodling. Där fick man information om hur dem gör kaffe på Bali och vi fick även se kaffe träd. Mycket intressant fakta togs upp b.la. fick vi se djuren som åt kaffebönorna vilket gjorde att dem utvecklade en process i magen som visades i deras avföring och det tillverkades kaffet på. Vi fick även smakprova olika kaffe och te sorter.

Vårt sista stopp under dagen besökte vi en risodling vilket var otroligt uppskattat. Då vi fick uppleva en enastående miljö med en häftig natur.

Vi åkte sedan hem för att göra oss i ordning så vi kunde avnjuta en efterlängtad god middag. Påväg till restaurangen så går vi förbi en resebyrå med olika upplevelser och äventyr. Då bestämmer vi oss för att boka in oss på en vulkan vandring för att uppleva soluppgången. Äventyret börjar för oss 02:00 då vi blir upp plockade på hotellet, så nu blir det att försöka ladda om batterierna och försöka få lite sömn.