JAMBO, KENYA!!

Da har vi akkurat vært et døgn i Kenya! Det føles så rart at vi endelig er her. Denne turen har vi sett frem til i ett år. Det har vært mye planlegging i form av møter på skolen, bestilling av visum og billetter og ikke minst; vaksiner. En del vaksiner. Jeg slapp unna med en del siden jeg har reist til Afrika før, men det er likevel en stor utgiftspost og tidkrevende.

Nå er vi altså fremme og til nå har vi hatt det veldig bra og vært heldige. Jeg slet litt noen dager før avreise med en blanding av dårlig samvittighet ovenfor Audun og en frykt for å savne han for mye. Men han unner meg denne turen og jeg er mye roligere nå. Det er lenge jeg skal være borte. Hele 5 uker fra Norge og hele 6 uker fra han. Jeg tror jeg kommer til å savne han mer enn han savner meg. Haha. Jeg skulle så gjerne fått oppleve Kenya med han. Heldigvis reiser jeg med morsomme Sara og opplegget her virket veldig bra. Vi skal gjøre SÅ mye gøy! Safari, besøke mediehus, møte journalister som jobber i Afrika, dra til kysten, jobbe på en skole i slummen +++. Vi kommer til å lære så mye!

Turen vår til Afrika startet på tirsdag da vi dro fra Kristiansand og kom frem til Oslo sent på kveld. Siste pakking og veien av koffert gjorde vi her før vi la oss og fikk 3 timers søvn. Halv fire på natten stod vi opp for å rekke flytoget. Da vi ankom Gardemoen hadde vi 1 t og 15 min på å sjekke inn. Vi var litt nervøse for å ikke å rekke det, men det gikk bra. Første flyet vårt gikk til Paris og her var vi i 2 timer før vi fløy til Nairobi. Vi kom frem i 21-tiden og allerede en time senere var vi på plass på hotellrommet. Det gikk så fort og alt gikk på skinner. På hotellet slappet vi av og gikk ned i baren for å drikke litt vin og spise pizza. Vi dro også en liten tur ut og fant et kult utested. En skikkelig behagelig dag. Må også legge til at jeg sov nesten hele den lange turen. Haha. Det var smart å ikke sove for mye før avreise.

Folk her i Kenya er veldig vennlig og høflig. Vi har enda ikke møtt noen sure kenyanere. Det er hyggelig. Kan ikke si det samme om Sør-Afrika. Haha :-)

Vi bodde på Crown Placa hotell som ligger i flyplassområdet. Denne natten måtte vi ha et sted å sove siden de andre i gruppen vår kommer en dag etter oss. Hotellet var skikkelig fint og ordentlig. Og servicen var fantastisk. Men som dere ser er det høy sikkerhet. Vi ble hentet på flyplassen i en skikkelig fin bil og da vi ankom porten måtte tre hotellvakter gå gjennom bilen med lommelykt og detektor. Før vi gikk inn i hotellet måtte vi gjennom en sikkerhetskontroll. Man kom seg heller ikke noen sted på hotellet uten et kort. Det er veldig bra at det er så høy sikkerhet, men samtidig blir jeg ekstra på vakt og tenker at det må være en god grunn for all denne sikkerheten - og det gjør meg redd.

Her er på taket til hotellet. De hadde en bar og et basseng. Skikkelig fint. Men utsikten er jo som dere ser, veldig flyplass-området-aktig. Vi kjørte forresten forbi en nasjonalpark og fikk sett struts, zebraer, antiloper og bøffel. Det gir en skikkelig følelse av å være i Afrika! Veldig stas! Dette var på motorveien så jeg rakk ikke bilder. Men det var et veldig lavt gjerde som skilte oss og dyrene. Sjåføren sa at løver har klart å hoppe over og kommet seg inn på veien.

Til lunch i dag ble vi også invitert av en gjest på hotellet som bor her 10 dager hver mnd. Vi fikk vårt første kenyanske måltid. Ris, kylling, lefser og masse forskjellige sauser. Det var godt, men alt for mye koriander i maten her. Håper ikke det blir et problem fremover.

Og nå er vi på plass her. Det er et misjonssenter som vi skal ha som hovedbase. Vi skal jo reise rundt og bo mange steder men det er her vi kommer til å tilbringe flest netter. Rommet er veldig enkelt, men det er fint rundt oss. Vi har fått installert oss, sovet og spist kveldsmat. I morgen venter det forelesning og lett info om det vi har i vente. Gleder meg skikkelig til å stå opp. Nå ligger jeg innpakket i myggnetting og Sara sover, så jeg skal legge fra meg pcen hvert øyeblikk.

Om noen vil følge turen vår kan dere følge meg på instagram der jeg daglig oppdaterer: martaalise <3 blogges igjen snart!