BILTUR: NORGE-SPANIA

Da skal jeg endelig fortelle dere om reisen vår ned til Spania. Planen var egentlig å fly, men mamma fikk et prolaps i ryggen rett før. Etter det første sjokket over at ferien ikke kunne starte, fikk jeg den ideén om å kjøre ned til Spania for jeg fikk så vondt av mamma.. Var så redd at hun ikke skulle få noe ferie. Så da bestemte vi oss at det var enklere å kjøre ned slik at vi kunne stoppe underveis å ta pauser. Mamma var veldig skeptisk, men lot seg overtale. Til sammen skal det bare ta 37 timer fra huset i Bergen og til huset i Spania om man kjører non stop. Vi ville gjøre stopp innom og oppleve litt. Vi satt av fire dager til dette. Men alt gikk ikke helt etter planen, kan man si...

NORGE- SVERIGE

DAG 1: BERGEN - STAVANGER - ARENDAL, 8 timer

Første bilturen vår var fra Bergen - Stavanger. Dette tok 4,5 timer med litt forsinkelser med fergen. Her var jeg inne hos Audun i 2,5 t før vi kjørte videre til svigers i Arendal. Vi hadde kvelden og natten i Arendal før vi kjørte videre tidlig neste dag.

Utgifter: bompenger + ferge + lefse

DAG 2: ARENDAL - STRØMSTAD, SVERIGE - MALMØ, SVERIGE - KOLDING, DANMARK 12 timer

Fra Arendal dro vi videre til Sverige. Vi stoppet på Nordbysenteret og snopet for 100 kr. Videre kjørte vi nedover til Malmø og gjorde et lite stopp der. Men det skulle vi ikke ha gjort, for det var ingen folk på gatene. Så lite liv, og så kjedelig! Så vi stoppet for å gå litt også kjørte vi en time senere videre til København. Her spiste vi en hamburger før vi kjørte videre til et hotell i Kolding som vi hadde bestilt noen timer før.

Utgifter: bompenger, snop, snus, bompenger til broen, Burger King, full bensintank, hotell + parkering (20kr)

Malmø

Broen mellom Sverige og Danmark.

DANMARK

I Kolding bodde vi på et fint hotell som heter .Milling Hotel Saxildhus og det kostet 860 kr for 2 personer.. Her hadde vi frokost inkludert. Rett etterpå var vi på veien igjen og neste stopp var da Flensburg. Vi fylte også en tank der, 579 kr.

FLENSBURG, TYSKLAND

DAG 3: KOLDING, DANMARK - FLENSBURG, TYSKLAND - HAMBURG, TYSKLAND - LUXEMBURG - NANCY, FRANKRIKE, 10 timer

Første stoppet etter Kolding var en veldig kort kjøretur unna. Tror vi brukte 2 timer til Flensburg og her stoppet vi på et kjøpesenter som heter Citti Center. Vi kjøpte en liten lunch til senere og shoppet litt småting.

Utgifter: lunch, bensin, thaimat (20) og parkering (6) i Hamburg, is, hotell i Nancy.

HAMBURG, TYSKLAND

Etter Flensburg dro vi innom Hamburg. En stor by som man må dra innom. Vi gikk litt rundt og spiste en middag her. Jeg ble ikke sånn kjempe imponert, men tror jeg må være her litt lenger neste gang - for det skal visst være en ganske kul by. Det var masse folk og mye liv!

LUXEMBURG

Vi kom frem til Luxemburg veldig sent. Det var litt synd for jeg ville oppleve Luxemburg. Men vi fikk fylt jææækli billig bensin. Den lå på ca 10 kr per liter. Det var tydelig at folk kom hit for å fylle! Og det lå veldig til rette for det også. Med stasjoner på rekke og rad. Fylte for 550 kr.

Midt på natten kom vi frem til Nancy, nord i Frankrike. Her lå vårt hotell som vi skulle sove på; Ariane Hotel (73€ for 2p).. Et veldig enkelt og billig hotell med parkering. Ligger rett med hovedveien!

LYON, FRANKRIKE

DAG 4: NANCY - LYON - MONTPELLIER, FRANKRIKE 7 timer

Neste morgen var det rett på bilveien igjen. Fra Nancy kjørte vi til Lyon. En storby i Frankrike. Denne byen elsket jeg og her var vi i maaaange timer.

Men vi måtte ut med 32€ i bompenger før vi kom til Lyon.

Utgifter: pizza (20) + iskrem (8), bompenger inn til Montpellier (27,4 ), hotell i Montpellier (88)

Vi spiste is.

Middag. Vi delte en pizza som var middels god.

Det var helt utrolig mange fine bygninger! Arkitekturen var helt amazing!

Sightseeing langs elven.

Mamsen <3

Det eneste jeg har å utsette på, er at denne byen er veldig skitten. Haha. Men det var en skikkelig fin by som jeg definitivt skal besøke igjen!

MONTPELLIER, FRANKRIKE

På kvelden dro vi til Montpellier. Og det er her det ikke går bra. Vi booket et hotell fra bilen som både hadde parkering og som var i vårt budsjett; KYRIAD HOTELL (88 €). Men det var så vanskelig å finne det. Så vi plottet den inn på GPS-en. Og den tok oss inn i en landsby i Montpellier. Der var det så mye liv og hyggelige restauranter. Men gatene var supertrange! Sånne gater som man helst kun kjører med moped. GPS-en ba oss om å svinge til venstre og der sa det BOM! Noen veisperringer i stål, sånne tjukke svære, kom opp fra bakken. Og vi kræsjet inn i den og fikk det under bilen. Etterpå lærte vi at man må ha en brikke i bilen for å kjøre i visse gater. For en bil kjørte foran oss og kom seg inn i gaten og vi trodde vi bare kunne kjøre etter siden både GPS-en ga klart signal og vi så ikke de metalldingsene som kom opp. Hele bilen kunne blitt ødelagt!

Etter smellen kjørte vi inn en smal gate til, fulgte GPS-en og nedover mot oss, i en bakke, kom det en syklist i full fart. En ung fyr på sykkel. Han kastet seg av sykkelen i det han så oss for ellers hadde han havnet oppå bilen. Han reiste seg opp og skreik!!!! Han skreik så høyt og var rasende. Han tok opp sykkelen sin og kastet den inn i veggen. Han var så rasende. Ahh. Var var vi redde. Vi låste dørene for han kom mot oss. Men heldigvis gikk han forbi oss med sykkelen i hånden. Fy søren. Jeg var dritredd for at han skulle kaste sykkelen på bilen vår. Men vi kom oss vekk og fant til slutt hotellet vårt. Bilen lagde en voldsom lyd, men vi måtte bare kjøre på. Når vi kom frem til hotellet var jeg så lettet. Men fortvilet over hva som kom til å skje med bilen, for vi var fortsatt i Frankrike og to "smell" hadde skjedd. Først den ekte smellen med veisperringen også syklisten som klikket. Og for å finne hotellet rotet vi noe voldsomt. På et tidspunkt kjørte vi i trikkesporene for det var så dårlig skiltet og GPS-en forvirret oss.

Men ja, vi hadde kvelden i Montpellier og det var en utrolig fin by sånn alt i alt. Vil fortsatt tilbake dit, men ikke med bil kanskje. For å komme tilbake til den landsbyen til fots måtte man gå gjennom en tunnel. Det var et veldig rart system, for jeg følte vi måtte inn i en annen verden, for å komme til restaurantene og der alt skjedde.

BARCELONA

DAG 5: MONTPELLIER, FRANKRIKE - BARCELONA, SPANIA, 4 timer

Neste morgen våknet jeg opp og kom på dette med bilen og alt vi hadde opplevd. Ahh. Det kjentes ut som en murstein i magen. Vi var så bekymret for hva som feilet bilen. Men vi sjekket ut av hotellet og kjørte mot Barcelona. Vi hadde et håp om at vi skulle klare å komme oss hjem til huset i Denia.

Utgifter: SPA (260 €), bompenger ut av Frankrike (18,20 €), frokost på veien (7€),bensin (15€) , feriegaver 10 €, baguett i Barcelona (20 €), is (6€), parkering i Barcelona (5,90 €)

I Barcelona tok vi inn på et SPA som heter Aire. Dette er et helt fantastisk spa i sentrum av Barcelona. Ikke langt fra Las Ramblas. Her har vi vært ett par ganger med mamma og det er helt fantastisk. Hun bestilte 1.times massasje til oss + rundtur i spaet. Her fikk vi slappes av og tid til å glemme vekk bilen.

Vi gikk også litt rundt i butikker og spiste en baguett her. Jeg elsker Barcelona <3 Sist jeg var her bodde jeg her i 3 uker hos søsteren min som hadde leilighet her i noen mnd mens hun tok et spanskkurs. Siden hun kun var 2 år når vi flyttet fra Spania, kan hun litt mindre spansk enn meg. Men det er en annen historie.

DENIA (TARRAGONA)

DAG 6: TARRAGONA, SPANIA - DENIA, 4 timer

Etter noen timer Barcelona prøvde vi lykken igjen. Da var vi begynt på vår siste etappe; Barcelona - Denia. Men vi kom oss ikke mer enn én time fra Barcelona før bilen ble veldig varm. Så vi stoppet midt på motorveien og måtte ringe NAF... Ahhh. Så nedtur når vi hadde håpet om å klare å komme oss til Denia. Men men.

Vår skjebne ble da å vente mange timer før bilbergerne kom og tok med både oss og bilen til en by som heter Tarragona. Det er sør for Barcelona og i retning huset. Her ble vi plassert på et verksted for å vente på taxi som skulle ta oss med til hotellet som NAF hadde bestilt. Verkstedet lå ved siden av Estel Club. Søk det opp. Men om dere ikke gidder, så er det rett og slett en horeklubb. Så vi måtte stå i timesvis på kvelden, ved siden av en horeklubb. Og NAF sa at taxien var på vei i hele 3 timer!! Dette var jo løgn selvfølgelig. Det ble mørkt og det var så ekkelt å se de kundene komme inn og ut av den klubben. Æsj. Så jævlig dårlig oppfølging og så dårlig samarbeid de har med selskapet i Spania. Taxien kom rett ved midnatt og vi ble kjørt til et ok hotell.

Vår plan var jo å komme frem til Denia denne dagen, men det ble da altså en ekstra natt på oss i Tarragona. Neste morgen var det opp tidlig for å hente leiebil og kjøre nedover til huset. Vår bil er fortsatt i Tarragona og vi har fått levert leiebilen tilbake til Hertz, siden vi har en bil på Alicante flyplass som vi disponerer om somrene. Så ja.. Slik er ståa. Og det var vårt lille eventyr. Verkstedet i Tarragona skal ha 50 000 kr for å fikse bilen, men vi håper å få den nedover til Denia slik at et lokalt verksted kan se på bilen. Vi får se hvor dyrt det blir.... Og om vi får noe hjelp fra NAF til å få bilen sendt ned.

Utgifter: Hotellskatt (2€), snacks på veien (8€), bompenger (3€)

tips til Norge - Spania

- Beregn ca 800 kr for 2 personer per natt. Det er hotellskatt på 2-3 euro i Frankrike og i noen hotell i Spania. Du trenger ikke å bestille hotell før du reiser fra Norge. Bestill på veien. Slik at du ikke låser deg til ett sted. Se heller an humør og formen hvor langt du vil kjøre.

- Vi hadde en frysebag med oss der vi fylte med pålegg, yoghurt, frukt, melk og juice. I dette kjøleskapet hadde vi flasker som vi hadde hatt i frysen. De fylte vi på hvert hotell over natten, slik at maten holdt hele veien frem til Spania.

- I tillegg hadde vi en bag med tørrvarer. Feks energibarer, chips, knekkebrød, blåbærsyltetøy, leverpostei, makrell i tomat, osv. Tror vi sparte mye på både frysebaggen og tørrvarerbaggen vår. På den måten hadde vi alltid mat tilgjengelig når vi var sulten. Også brukte vi heller penger når vi ville unne oss noe ekstra, som et restaurantbesøk eller is.

- Beregn ca 800 kr på bompenger gjennom Frankrike. Tyskland har ingen.

- Ha med ett par puter slik at den som ikke kjører, kan sove litt.

- Regn med at man må opp i fart på turen. Spesielt i Tyskland. Når jeg kjørte var jeg oppe i 160 km/t. Føltes som 80.

- Skriv dagbok for hva dere bruker og hvor dere bor. Kjekt å se tilbake på. Det har vi gjort. Skrevet alle tips/triks, hvor vi har stoppet, hva vi har brukt av penger, navn på hoteller, steder vi vil besøke igjen +++.

- Undersøk gjerne på forhånd steder dere vil besøke og oppleve. Det er så kjekt å bruke tid på byer man gjerne vil se! Neste gang jeg drar med Audun vil jeg gjerne oppleve steder jeg ikke fikk sett denne gangen. Man rekker ikke alt - om man skal ha ferie i Spania også. Men på vei opp igjen kan man besøke andre byer/land. Jeg vil feks innom Belgia neste gang. For det er en liten omvei, men likevel, man får oppleve ett nytt land om man legger inn en dag ekstra.

- SØRG FOR Å HA REISEFORSIKRING + NAF + full kasko, FØR DERE DRAR!!