Efter många om och men så är vi nu tre personer kvar i gruppen som kommer jobba stenhårt för att få vår vision framställd åt vår kund, Kimitoön. Didrik, Max och Jessica har under kursens gång jobbat med målgruppen idrottsälskare och har nu en ganska så klar vision om hur vi vill rebranda ön.

Vi har bestämt oss att fokusera på ett idrottscentrum. En plats på Kimitoön där olika aktiviteter kommer samman och skapar ett centrum för idrottsälskare. Fotboll, ishockey, löpning, övernattningsställen och restaurang tänker vi oss och ser detta byggas upp inom en bestämd tidsperiod och som har början i en kanske lite mindre plan att bygga upp isrinken och sen expandera för att så småningom skapa ett centrum.

På mässan kommer vi presentera vår vision, visa bild på ett färdigt centrum och även kunna föra fram våra samt lokalbefolkningens åsikter om vår plan.

- MARKETEERS

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - Click here

Likes

Comments

Denna vecka har vi sysslat mycket med kommunikation och även försökt få reda på mer sätt hur vi ska använda våra målgrupper samt kommunicera med kunderna och just våra specifika målgrupper. Vi har jobbat med kommunikationsmodellen och även fått lyssna på Rare Bastards grundare . samt öva på att skapa kommunikations sätt till ett företag.

Idag har Kimitoön enligt vårt tycke ganska lite idrottsverksamhet. Mycket är fokuserat på fotboll som vi fick veta vid vårt besök dit då vi pratade med en fotbollstränare. Han sade även att mer sport verkligen skulle uppskattas och vi tror att vår ide om ett idrottscentrum skulle bidra till att just aktiviteten bland både invånarna samt gäster skulle öka kraftigt. Vi tror att man genom att Kimitoön skulle satsa på sportcentrumet och sen ordna olika läger och evenemang engagera folk att ta sig dit. Via olika radioprogram eller tidningsartiklar skulle man sprida ordet om det nya centrumet och skulle även det bidra till mer spridning och engagemang.

- MARKETEERS

Likes

Comments

Under denna vecka 20-24.11 har fokusen varit på Mikro- och Makromiljö. Under föreläsningen vi hade så fick vi sätta oss in lite mer i själva projektet och analysera vår målgrupp i bl.a. en SWOT analys, där vi fick ta reda på våra styrkor, svagheter, möjligheter och hot i ramen för den målgrupp vi fått, alltså idrottsintresserade. Hot vi då kom på är bl.a. Solvalla och Kisakallio som båda har lite samma målsättning som vi har, att göra landet aktivare.

Under fredagen blev det besökt Kimito där vi fick mer insyn i själva staden och hur de som bäst förhåller sig till sin stad. Vi besökte dagis, Söderlångvikgård och även gå på kund safari. Vi hann endast diskutera med en person men konstaterade alla att vi fick mycket ut av honom. Han var fotbollstränare och jobbade på ett gym i staden och att det finns möjlighet till idrott, men ändå brist på det i stor utsträckning. Is plan som är nerkylt, fotbollshall inne, löpbanor och simhall var några förslag han gav och dessa kommer vi definitivt tänka på under vårt projekt. Även möjligheter till boende för stans ”gäster” borde bli bättre, så folk faktiskt blir här.

Vi talade även med ett gäng barn i tio års åldern om sport och aktiviteter ur deras perspektiv och enligt dem fanns det ganska bra möjligheter till idrott, men lite förvrängd bild hade det nog och de såg inte på den stora bilden utan tyckte allt var bra som de är nu. Dock kom saker som go-cart bana, spelhall och inne konstgräshall för fotboll året om.

-Marketeers

Likes

Comments

Under denna vecka så har vi fått gå in lite djupare på vårt projekt och under tisdagen fick vi mer information om våra uppdragsgivare då de var på plats för att berätta lite mer så vi kan vara mer förberedda inför nästa veckas besök till själva Kimitoön. Fick med oss en massa olika broschyrer och kan nu sätta oss in i stället för att få en bättre bild av vad det är vi kommer syssla med under kursen.

Vi fick även på torsdagens workshop gå in djupare på begreppen Kund, Målgrupp och Segmentering. Vi fick diskutera kring orden och även se orden ur olika synvinklar. Vi försökte hitta olika målgrupper till Kimitoön och fick även en egen målgrupp som vi kommer fokusera på under kursen, Idrottsälskare. Vi tror alla att det kan vara ett roligt tema och det ska bli riktigt intressant att få fokusera på den aktiva befolkningen då vi gör upp planer för re-brandingen!

-Marketeers

Likes

Comments

Under tisdag och torsdag hade vi föreläsningar där Johan Storgård och Kati Palmberg kom och talade om både skrivande och presenterande som undermedvetet främjar vår försäljningsförmåga. Improvisation, gott samarbete och vikten av att verkligen veta allt om ens produkt var ämnen vi tog upp under den första föreläsningen som Johan Storgård drog om presentation och alla konstaterade vi att föreläsningen kom till nytta då man ska sälja och att de även drog upp ens mod för att våga stå inför publik. Man ska kunna allt om sin produkt för att både vara övertygande och få det man kan erbjuda, sålt.

Under andra föreläsningen som Kati Palmberg drog om skrivande så var fokus mer på just de, själva skrivandet. Vi lärde oss om att få till den perfekta texten och fick även tips på vägen som vi alla tror kommer komma till nytta då vi skriver rapporter och skolarbeten i framtiden. Vikten av att skriva korrekt och med rätt refererings teknik var även saker vi uppskattade att Kati tog upp då vi alla vet hur viktigt det är att kunna sammanställa texter på rätt sätt.

-Marketeers

Likes

Comments

Vi har nog endast positivt att säga om marknadsföring. Det är ett bra sätt för företag, privatpersoner och varför inte kommuner eller länder att fånga uppmärksamhet hos andra och sen sprida vidare sina budskap och information om sina produkter eller tjänster via reklam, bild och ljud. Finns många olika former av marknadsföring så alla borde komma i kontakt med dem dagligen och även se dem som möjlighet att sprida vidare olika budskap.

Hemma då TV:n sätts på så dyker reklam efter reklam upp och man får intryck av dussintals olika företag, både i tidningar man läser eller på surfplattor man använder så finns det reklam på olika produkter samt företag och privatpersoner som använder dessa ”plattformer” för att få marknadsfört sina varor eller tjänster på olika sätt. Företag vill skapa ett bra image för sina kunder och kan genom olik uppläggning av reklam skapa ett eget brand och med det fånga kundernas intresse.

Vi kommer i vårt team jobba för att uppnå en så bra marknadsförings strategi som möjligt i vårt arbete med kunder och ser fram emot att få rebranda och sprida vidare budskap om olika verksamheter till omvärlden.

- Marketeers

Likes

Comments

1. Hej jag heter Jessica Tuominen, är 20 år gammal och kommer ursprungligen från Borgå. Jag hade ett mellanår innan studierna då jag jobbade på ett lågstadium och studerar nu som bäst på Ekonomilinjen vid Åbo Akademi. På min fritid så gillar jag att fota.

2. Hej, Petter Sumelius heter jag och är 20 år gammal. Jag kommer ursprungligen från Pargas och studerar som bäst Ekonomi vid Åbo Akademi och var gulis (första års studerande) förra året, men tackvare militären så gick jag bara en period då. För mig är musik väldigt viktigt.

3. Hej jag heter Didrik Thodèn, är 20 år gammal och kommer från Kyrkklätt där jag gått vid Gymnasiet Lärkan. Jag har haft 2 mellanår efter gymnasiet med både militär samt jobb och som bäst studerar jag ekonomi vid Åbo Akademi!

4. Hej mitt namn är Sofia Åberg och jag är 21 år gammal. Jag kommer från Sibbo och studerar franska på Åbo Akademi för andra året som huvudämne och har företagsekonomi som kort biämne men kommer ta det som långt då jag är på utbyte. Jag hade också ett mellanår och då var jag i Frankrike i 6 månader och jag älskar även att resa!

5. Hej mitt namn är Max Tanninen och jag kommer från Esbo och har gått i Mattlidens Gymnasium. Jag är 21 år gammal och studerar som bäst första året Ekonomi på Åbo Akademi. Har jobbat under ett mellanår och de andra var jag i militären.

Likes

Comments

MEDLEMMAR: Jessica Tuominen, Didrik Thodèn, Sofia Åberg, Max Tanninen och Petter Sumelius.

GEMENSAMMA MÅL: 1. Vinna Kimito ön tävlingen och fördela arbete jämt, alla gör sitt bästa.

HUR FÖRDELAR VI ANSVAR/ARBETET?: Vi delar upp ansvaret bland alla medlemmar i gruppen och håller troligtvis samma grupp genom hela kursen.

HUR HANTERAR VI PROBLEM: Genom att diskutera och debattera med varandra samt hjälpas åt!

NÄR TRÄFFAS VI NÄSTA GÅNG: Vid överenskommelse


Likes

Comments