Utbildningsresa till Åre dag 1 & 2

Allmänt, Resor

Resan började med ett chartrat tåg upp till Åre på torsdags eftermiddag. Vi var 6 stycken tjejer som bodde i en sovkupé, det var väldigt trångt men det funkade. Jag kunde inte sova någonting på tåget! Jag bara låg där blundandes och så tittade jag runt i kupén på alla som sov och tänkte "Hur fasiken lyckas de sova?". Menmen vi kom fram, jag var ganska sliten men efter att jag fått syn på den vackra byn Åre så glömdes allt som hade med trötthet och sömn att göra. Vilken fantastiskt vacker by!! Helt otroligt!!

Vi bodde på ett hotell som heter Copperhill Mountain Lodge och som ägs av den norska investeraren och hotellmagnaten Petter Stordalen. Hotellet låg högst upp på den här toppen av hus och precis nedanför och inte långt från hotellet ligger Zlatans hus.

Det första vi gjorde när vi kom fram var att checka in på hotellet och sedan käkade vi lite frukost. Vi gjorde därefter oss i ordning, hade lite konferens och åt lunch. Sedan så tog vi på oss lite varma kläder för vi skulle nämligen ut på en vandring upp till Fröå gruva.

Väl framme vid Fårö koppargruva så hade vi en föreläsning om arbetsmiljö. Därefter så var det dags för tävling i varje grupp! Tävlingen gick ut på att gå till olika stationer runtomkring och få poäng för diverse stationer, både fysiska uppgifter och quizar via appen Actiontrack. Det var hur roligt som helst!

Utomhuskåtor som vi hade föreläsning i.

Efter tävlingen så passade bra med mat i magen. Det här var nog en av de fantastiska upplevelserna här i Åre. Vi blev tilldelade varsin låda med mat, vin och öl. Till förrätt så fick vi hembakade bröd som de bakade här och till det så var det någon röra, till huvudrätt så åt vi rökt renkött, potatis, kantareller och gräddstuvning som vi själva fick tillaga utomhus tillsammans i grupperna. Solen sken på oss och med ett glas vin i handen. Det var en njutning på hög nivå! Till efterrätt sen fick vi hemmabakad rabarberpaj, vaniljsås och kaffe.

Mums säger jag bara!

Sedan var det dags att ta bussen hem till hotellet! Jag och Sofie var helt slut så det vi gjorde sedan var att ta varsin dusch, sätta på sig morgonrocken och tv:n och käka lite kanelgifflar i sängen. Inte helt fel heller att blicka ut genom vårt fönster som vätte ut mot den fina utsikten.