Måndag 6.00 anlände vi på Koh Tao. Känns sååå bra att vara tillbaka i värmen! De första två nätterna har vi bott på ett hostel som heter Taco Shack Hostel. Väldigt trevligt och det bästa av allt, Taco Tuesday. Vi checkade ut imorse och checkade in på Ban’s istället där vi ska bo fyra nätter och ta dykcertifikat. Ser verkligen fram emot det men är samtidigt ganska spänd och lite rädd faktiskt, men antagligen kommer allt gå jättebra.

Igår gjorde vi ett besök på Freedom Beach, en liten men mysig strand som tyvärr var ganska full när vi kom, men vi klämde in oss och var där i fem/sex timmar. Idag har vi varit på Mango Bay, en annan strand som också var riktigt mysig med en restaurang uppe på ett berg med en fantastisk utsikt och jättesöta hundar <3 <3

Ikväll startar dykkursen men vi ska bara ha en introduktion och kolla lite filmer vad jag har förstått det som och så börjar det ”på riktigt”, i vattnet, imorgon. /M

Blandade bilder från Freedom Beach och Mango Bay.

Från Hoi An till Hanoi, även denna gången med nattbuss som sammanlagt tog 16 timmar. Hoi An var en väldigt mysig stad, dock mycket kallare än vad vi trodde, men vi stod ut och gjorde mycket roligt ändå. Vi bodde på ett mysigt hostel, gick på en matlagningskurs som var över alla förväntningar, jag och Erica sydde upp var sin klänning, vi hyrde cyklar för en dollar var, drack väldigt mycket kaffe och undersökte staden.

Tisdag 6/2. Imorse vid 6 tiden var bussen framme i Hanoi. Vi alla sov ganska dåligt på bussen och hostlet vi planerat att bo på hade incheckningen klockan 12, men smart som hon är kom Rebecka på att frukost ingick så vi valde att checka in, betala för natten som varit, sova några timmar och käka frukost. Efter det tog vi en tur runt i stan, hostlet erbjöd en gratis guide så vi hängde på det, smakade på äggkaffe (aldrig smakat förr) och fick lite mer koll på stan, men lämnade lite tidigare eftersom vi ville utforska lite på egen hand. Vi sov en natt på hostlet och vaknade tidigt dagen efter.

Torsdag 8/2. Igår åkte vi buss 3,5 timme från Hanoi till Halong Bay. Vi kostade på oss en fyrstjärnig båttur i två dagar, vi sov alltså på båten en natt. Tyvärr blev vi nog aningen blåsta då det inte riktigt var som vi tänkt oss. Visserligen var det fina rum och väldigt fin omgivning, men maten, personalen och aktiviteterna vi blev lovade var inte riktigt som vi tänkt oss.. vädret gjorde inte turen bättre då vi haft det väldigt kallt, eller kallt för att knappt ha med oss några varma kläder alls. Idag kom vi tillbaka till Hanoi vid fem tiden, checkade in på ett nytt hostel och käkade middag. På söndag åker vi till värmen igen, ska bli väldigt härligt! Vi har ett par dagar kvar här men det ser faktiskt ut som som de ska bli iallafall lite varmare, så vi hoppas på det bästa. /M

Bilder från Hoi An

Allt löste sig med visumet, eller snarare med utresan som redan var betald. Vi ringde flygbolaget (Air Aisa) och frågade om vi kunde flytta flyget fyra dagar och för ett inte allt för hög pris gick det hur bra som helst. Så vi stannar två veckor i Vietnam istället för 19 dagar som det var tänkt från början. Efter ett par dagar i Mui Ne anlände vi i Da Lat. Helt fantastik stad uppe i bergen. Jättefin miljö, helt fantastiska hus och byggnader. Vi tog en liten och extremt skakig buss från Mui Ne till Da Lat. Bussen släppte oss någonstans i city och vi tog en taxi till hostlet vi bodde på, Da Lat Family Hostel. När vi kom till hostlet blev vi varmt välkomnade, ställde av oss väskorna, satte oss runt matbordet och blev serverade mat, sååå mycket jättegod mat!

Efter det fick vi vårat rum. Ett väldigt litet rum enbart möblerat med sängar och knappt någon golvyta, men det funkar faktiskt väldigt bra ändå. Fösta dagen hängde vi på hostlet och på kvällen åkte vi till en bar, Maze Bar. En riktigt cool bar som praktiskt taget var som en labyrint med några lite större ytor där barerna var. Dag två åkte vi på en Canyoing tur, vi klättrade ner för och hoppade ut för vattenfall (hoppade faktiskt från 11 meter). Helt fantastiskt, men vissa saker var väldigt läskigt. Efter vi varit vid vattenfallen i ungefär sex timmar åkte vi tillbaka till hostlet, duschade, åt middag och åkte till samma bar som kvällen innan.

Imorse vaknade vi, käkade frukost och tog oss in till city. Kvällen innan hade vi fått en rekommendation om ett bra café med bra kaffe så vi åkte dit och det var faktiskt väldigt trevligt ställe, god mat och gott kaffe! Efter det gick vi vidare i staden, kollade in Crazy House och en marknad. Nu har vi precis satt oss på bussen som ska ta oss vidare till Hoi An. /M

Idag vaknade vi av att väckarklockan ringde 4. Klockan 4.30 stod en jeep utanför hotellet (Mui Ne Hotel) och väntade på oss. Vi tog en 30 minuters bilfärd till White Sand Dunes där vi startade vår dag med att åka fyrhjuling upp på en utan alla sandkullar där vi skulle spana in soluppgången. Tyvärr hade vi inte turen på vår sida denna gång heller då det var ganska molnigt, men också denna gång var det ändå väldigt fint. Att se sandlandskapet växa fram i ljuset med en väldigt fin utsikt över Moi Ne. Vi väntade där en stund och åkte sen ner för ett sandstup med fyrhjulingen igen. Önskade att vi hade fått åka längre eftersom det var så fruktansvärt roligt, men är väldigt glad för den stunden vi fick åka.

Efter det gick vi tillbaka till jeepen som körde oss vidare till Red Sand Dunes. Där hyrde vi ett par plattor som man hade för att åka pulka på sanden, också det fruktansvärt roligt. Egentligen var väl inte själva pulkåkningen det roligaste där utan en kvinna som försökte lära oss hur vi skulle åka, tror inte vi har skrattat så mycket som vi gjorde då på länge! Efter det körde vi vidare mot fiskehamnen, väldigt fint och coolt att se hur de arbetade. Sist åkte vi till Fairy Stream där vi lunkade fram i vatten mellan fina klippor och palmer.

När klockan närmade sig 9 åkte vi tillbaka till hotellet och käkade frukost, packade ihop lite saker och tog en taxi en liten bit till stranden och låg där resten av dagen. Perfekt väder för en stranddag, solen stekte och svala vindar som gjorde att det inte blev för varmt att ligga på stranden. Dock brände jag i princip hela framsidan kroppen, men det har redan lagt sig ganska mycket och kommer säkert ha lagt sig helt till imorgon. /M

Framme i Vietnam! Efter två långa bussresor är vi nu framme i Ho Chi Minh. Tyvärr uppstod vårt första, lite större problem, under första bussresan. Vi trodde att vi kunde ansöka ett längre visum när vi väl kommit fram och var inne i Vietnam, men tyvärr verkar det inte som att det går.. (Man har två veckors gratis visum, men vill man ansöka om längre måste man göra det innan man kommer in i landet). Tanken var att vi skulle stanna här i 19 dagar då vi bokat ett flyg då, men eftersom det inte verkar gå att fixa på något vis får vi ta den smällen och boka nytt, oooom det inte är så att flygbolaget är riktigt snälla och vill hjälpa oss genom att boka om det gamla vi redan betalt för. Antagligen kommer inte det gå, men vi hoppas på det bästa.

När vi kom fram var alla väldigt hungriga och lite trötta så vi checkade in och lämnade våra ryggsäckar. Sen gick vi för att växla våra dollar till Vietnamesiska Dong, gick och käkade väldigt god mat som antagligen blev ännu lite godare för att vi var så hungriga och efter det tillbaka till hostel för att duscha. Redan när vi satt på bussen såg vi att alla gick runt med flaggor och tutor, vi antog att de firade något historiskt eller liknande men fick senare reda på att det var fotboll allt ståhej berodde på. Vart vi än gick var alla extremt glada, dansade, sjöng och viftade med sina flaggor. Roligt att uppleva men också väldigt mycket människor precis överallt. På kvällen drack vi först kaffe och diskuterade hur vi skulle försöka lösa vårat visum problem, men sa att vi tar det imorgon, gick till en rooftop bar och drack fruktshakes. Väldigt mysigt!

Imorgon ska vi till Cu Chi Tunnels som ligger två timmars bussresa från där vi bor. Vi bor på Kohi Hostel i ett rum för åtta personer, än så länge känns allt väldigt bra, lite konstigt känns det att bo med tre personer vi inte känner, men roligt också och det är säkert något som kommer kännas mer naturligt efter tiden som går. /M

Idag var sista dagen i Siem Reap och nu åker vi mot Vietnam. Igår efter vi kommit tillbaka till vårt hostel, sovit några timmar och fixat oss drog vi ut och käkade. Efter middagen drog vi vidare till en rooftop bar och tog varsin drink. Eftersom det var sista kvällen kände vi för att testa på nattlivet och drog senare vidare till Pub Street. Det var inte jättemycket människor ute, vet inte om det berodde på att det inte var helg eller för att vi hade missat om de var något evenemang, men vi hade riktigt roligt iallafall! Dansade tills vi var helt genomblöta, hamnade i någon folkmassa ute på gatan där alla dansade någon inlärd koreografi och hade roligt tills klockan blev mycket och vi beslöt oss för att dra hemåt.

Imorse vaknade vi någon timme innan vi skulle checka ut. Vi lämnade våra väskor i receptionen och har gått runt på stan, ätit mat, druckit kaffe, bokat flygbiljetter, gjort pedikyr och gått på marknader för att fördriva tiden. För bara en liten stund sedan var vi och hämtade våra väskor på vårt hostel, käkade lite mat (som dessvärre var ganska äcklig), och fick i aning panik hitta två Tuk Tuks som körde oss till bussen. Nu har vi landat på bussen som först ska ta oss till Phnom Pen, göra ett stopp där och sen byta buss vidare till Ho Chi Minh. /M

Inne på Design Restaurant // Gårkvällens måltid

Torsdag 25/1. Idag gick vi upp vid fyra för att ta en Tuk Tuk 40 minuter senare i hopp om att få se Ankor Vat i soluppgången. Vi alla hade t-shirts och saronger lindade runt benen (det visade sig dock senare att sarong inte räckte som täckande plagg för att få gå in överallt, men det gjorde oss inte så mycket). Först åkte vi för att köpa inträdet, en endagsbiljett, som låg på 37 dollar, efter det åkte vi vidare mot Angkor Vat.

Vi hade samma Tuk Tuk hela dagen, han släppte oss vid de olika templen och körde vidare oss när vi var nöjda. Vi var framme vid Angkor Vat 6, tyvärr var det för molnighet för att se solen gå upp bakom templet, men det var häftigt att se ändå. Vi åkte runt bland olika tempel i ungefär sex, sju timmar. Vi önskade att vi hade orkar åka några timmar till men alla var extremt trötta så vi valde att åka tillbaka till vårt hostel. /M

... och anländer till storstaden. Efter att ha käkat frukost, tagit samma skakiga biltur till samma ställe vi blev upphämtade (fast denna gång fick vi se en apa passera vägen), tagit båten tillbaka till Sihanoukville och väntat där i några timmar satte vi oss på en nattbuss i 10 timmar till Siem Reap. Lyckligtvis lyckades jag sova mer än halva tiden.

När vi kom fram möttes vi av massa Tuk Tuks och taxibilar. Eftersom vi är fem personer tog vi en taxi till vårt hostel som låg fem minuter bilfärd från där vi stannade med bussen. Vi pratade lite med vår taxichaufför som också ska ta oss runt i Angkor Vat imorgon, lämnade våra väskor och sitter nu på Temple Design Restaurant. Vi har precis käkat frukost, som var väldigt god, och sitter nu och diskuterar hur vi ska spendera resten av dagen. /M

Söndag 21/1. Idag tog vi en båttur till en annan del av ön, Koh Touch. Vad vi hade hört skulle detta vara öns mer livliga del, mer backpackers, restauranger och fest. Vi åkte från vår strand vid 11, var där ca 11.30 och när vi kom dit märktes det direkt att ryktena verkade stämma. Vi gick först runt och kikade vid stranden. Där fanns mest boenden, restauranger och människor, fler människor än vad vi har mött på under hela vår vecka här. Vi satte oss på ett av caféerna, Rising Sun, och tog varsin fruktdrink.

Vi gick senare lite längre in i den lilla staden, men det fanns inte jättemycket att kolla på så vi fortsatte längst stranden. Vi hittade efter en stund ett till mysigt ställe, Monkey Island Pub, där vi satte oss för att käka lunch. Maten var väldigt god och vår servitris var allt annat än tråkig. Vid 16.45 gick vi tillbaka mot hamnen för att hitta båten som skulle köra oss tillbaka till vårt boende. /M

Torsdag 18/1. Vi bestämde oss idag för att åka på en arrangerad båttur. Innan vi gick bort till båten käkade vi frukost på samma ställe som vi bor, väldigt mysig utsikt till kaffet på morgonen. Vid 12.45 gick vi bort mot båten vi skulle åka ut med, köpte med oss vatten på vägen och båten gick 13. Det första vi gjorde var att lägga båten vid ett rev för att snorkla, tyvärr var inte snorklingen det vi förväntade oss så det slutade med att vi la oss på båten och solade. Efter det åkte vi ut med båten en bit och fiskade. Tydligen har vi en mästerfiskare bland oss, ingen av oss fick några fiskar utan Erica som fick upp tre stycken.

Förutom vi var det 10 andra personer på båten. Efter vi fiskat åkte vi in till en strand där vi fick frukt (som vi fem käkade två tredjedelar av) och grillade fisken vi fick upp. Vi kollade på solnedgången och begav oss hemåt, men gjorde ett stop på vägen för att bada med plankton. Tyvärr levde inte heller det riktigt upp till våra förväntningar.. men det var ändå coolt att se när det glittrade till lite grann när man rörde sig i vattnet. /M