Spanar in Varberg

Utflykten till Varberg blev precis som jag hade hoppats. Maken och dottern gjorde en kul grej av att de varken visste vart vi skulle eller hur vi skulle bo och jag smålurade dem lite längst resvägen, med mer och mindre luriga ledtrådar. Överraskningar är kul!! När vi kom fram blev dottern glad över att få leva lite campingliv. Och maken blev glad över att vi skulle bo i stuga, istället för i vårt tvåmannatält.

Det är ju rätt typiskt ändå att sommaren valde att ta en paus just de två dagarna jag bokat badsemester i Sverige. Men vi redde oss fint ändå. Stugan var mysig och campingen erbjöd en rad typiska campingaktiviteter och en hel massa kul i folkväg att titta på. Poolen utnyttjades, liksom golfbanor och flipperspel. En förmiddag gick vi det fint ordnade strandpromenadstråket som gick förbi campingen. Destinationen var Varbergs fästning. Längst promenaden hittade vi Kärlekens park och ett urmysig hälsocafé där vi tog en fika och spelade spel. På fästningen fick vi en dos kultur i teaterform samt en alldeles utsökt lunch. Vi satt ute under filtar och njöt av utsikten där ifrån fästningens kant. Dottern avslutade långlunchen med en varm choklad, som grädde på moset. Med hjälp av ett sött motordrivet pyttetåg tog vi oss tillbaka till campingen. Som utomlands, kändes det.

Apelviken, där vi bodde, är ju vida känt som ett paradis för surfare och för såna som gillar kiteing och i min plan ingick att testa något av det där. Efter att ha kikat på proffsen över ett glas sangria på den charmiga John's Place, tog vi beslutet att hålla oss till bräda utan segel. Iklädda våtdräkt la vi en seneftermiddag på att försöka bemästra vågorna med varsin bräda. Det gick sådär, för det var svårt. Dottern var i särklass bäst, förstås.

Summa summarum ger vi alla Varberg ett högt betyg som semesterort. Till skillnad från kuststaden där vi bor, har man i Varberg lyckats få till det där lilla extra som gör att man känner sig välkommen och lite bortskämd turist. Om vi kommer tillbaka? Jag vet inte riktigt. Det finns ju så himla mycket mer att se och upptäcka. Men jag rekommenderar absolut dig att hedra Varberg med ett besök.

Do more of what makes You happy