Så vårdar du ditt lymfsystem

I det här lååånga inlägget samlar jag sånt jag vill hålla i minnet när det gäller bra grejer för lymfsystemet. Alla små och stora tips jag har fastnat vid, som hjälper kroppen att hålla bra fart och flöde. Tipsen är för mig men också för dig som går runt och känner dig trött och lite trögtänkt, för dig som har spänningar i huvud, nacke eller andra delar av kroppen, för dig som ofta är sjuk och för dig som har en kropp som tycker om att samla på sig vätska.

Allt som har med stimulering av lymfsystemet att göra ska ske lugnt, mjukt och stillsamt. Stressa dig inte igenom övningarna nedan. Låt de istället vara tillfällen för dig komma ner i varv och hitta en stunds inre lugn.

Sist i inlägget finns en to-do list för dig som känner att du vill ge ditt lymfsystem lite extra kärlek och omtanke. Inte fel, såhär i förkylningstider. Lymfsystemet ser ju till så att du gör dig av med basiller och annat onödigt strunt.

ANDNING - Kroppens största lymfkärl sitter djupt inne i bröstkorgen. Lymfsystemet är beroende av expansioner i bröstkorgen. Genom att ta stora djupa andetag och på så vis expandera bröstkorgen ger du lymfkärlen en stimuli som bidrar till att de ökar sin aktivitet. Man kan säga att dina andningsorgan masserar ditt lymfsystem inifrån när du andas djupt och medvetet. I stressade situationer och perioder övergår man omedvetet till en grundare andning, en slags toppandning som leder till att flödet i lymfsystemet påverkas negativt.

Djupandas
Ett tips är att ägna en kort stund åt medveten andning under din lunchrast genom att andas i fyrkant. Gå undan till ett tyst avskilt ställe och fäst blicken i övre vänstra hörnet på en vägg. Andas in ända ner i magen och fortsätt andas in under tiden som du följer med blicken lägst taket till väggens övre högra hörn. Stanna upp i hörnet. Andas ut lugnt och långsamt under tiden som du låter blicken löpa längst väggen ner till väggens nedre vänstra hörn. Stanna upp. Andas in till väggens nedre vänstra hörn. Stanna upp. Andas upp till väggens övre vänstra hörn. Upprepa ett par gånger och känns lugnet sprida sig i kroppen. (Hittar du ingen lämplig vägg kan du blunda och visualisera och låta fantasi skapa dig den perfekta väggen.)

Rak, stark hållning
En taskig ihopsjunken hållning gör att bröstkorgen får mindre plats vilket i sin tur leder till kroppens naturliga stimulering av lymfflödet påverkas negativ. Om du är ihopsjunken är bröstkorgen lite ihoptryck och därför kan den inte fyllas helt av den luft du andas in. Det är naturligt att sjunka ihop lite grann, men om du ser till att ha stark mage och stark rygg, så blir det lättare för kroppen att hålla sig upprätt.

När du jobbar - var noga med att variera din arbetsställning. Sitter du för länge vid ditt skrivbord kommer du per automatik att sjunka ihop lite grann. Så rör på dig. Det mår hela du bra av.

Faktiskt mår hela du också bra av att ha en stark och upprätt hållning. Med ryggen rak, axlarna ner och bak och hakan lätt uppåt blir det lättare att se ljuset. En positiv våg av självkänsla och styrka sköljer genom kroppen när sträcker på dig lite grann. Du känner det och det syns på dig.

Änglavingar
Stå upp med rak hållning och benen i höftbredd. Sträck dina armar rakt upp mot taket samtidigt som du tar ett djupt andetag. Känn hur magen växer med din inandning. Stå rakt och håll andan en kort stund. Andas ut långsamt samtidigt som du sänker armarna bakåt, nedåt enligt bilden nedan. Upprepa minst tre gånger.

LYMFMASSAGE - Också kallat manuellt lymfdränage. Lymfsystemet går genom hela kroppen och löper djupt inne bland dina organ, men också ytligt strax under huden. Lymfmassage är en mjuk behandling som utförs med lätta strykningar på huden för att stimulera den ytligare delen av systemet. Massagen utförs på samtliga eller valda delar av kroppen genom mjuka och fjäderlätta strykningar längst huden med handen, en mjuk frottéhandduk eller en mjuk borste. Ha alltid hjärtat som slutpunkt i dina massagerörelser. När du masserar armen, stryk lätt ovanpå med huden från fingrarna längst med armen upp mot axeln och in mot hjärtat.

Tre områden att lägga lite extra vikt vid är armhålorna, runt hals/nyckelben samt ljumskarna. För det är här som lymfsystemets stora stationer, eller noder, sitter. Upplever du dig vara svullen runt ögonen är det ett troligt tecken på att stationen runt nacke och hals inte fungerar optimalt. Kanske har du spänningar i överkroppen som hindrar flödet. Spänningar i nacke och axlar är allt för vanligt i vårt stressade skyndsamma samhälle. Och spänningar just där sätter väldiga käppar i hjulet för lymfsystemet. Känns dina ben tunga eller dina händer svullna, ja då kan du vinna mycket på att göra övningarna nedan.


Massage av stationerna i magen
Ligg på rygg eller sätt dig bekvämt, lätt bakåtlutad på en stol. Lägg ena handen på ovansidan av din mage precis ovanför ditt ena höftben. Tryckt till och massera din insida med behagliga tryckningar. Flytta runt och tryckmassera lite olika ställen i magen runt din höft. För ökat tyck kan du ta hjälp av båda dina händer. men minns att det ska vara behagligt. Det ska inte ska göra ont. När du masserat ena sidan av magen upprepar du och masserar andra sidan.


Massage av stationerna i ljumsken och armhålan
Sitt eller stå på ett sätt som gör att du är avslappnad och mjuk i ljumsken. (För mig funderar det om jag sitter på en stol lite lätt framåtlutad.) Sätt ena handen i ljumsken och massera på samma sätt som när du masserade magen i övningen ovan. På samma sätt kan du massera stationerna i dina armhålor.


Skuldertryckningar
Lägg dina händer uppe på dina skuldror. Vänster hand på höger skuldra och vise versa tycker jag är enklast. Knip åt med fingrarna och dra lätt framåt. Tänj på så vis i musklerna i axlarna. Tänj, håll kvar, släpp. Gör så minst tre gånger i rad. Upprepa gärna proceduren morgon, middag och kväll. Känner du att det pirrar till i dina ben så är det ett gott tecken. Det betyder att ditt lymflöde fått fart.

Nackstrykningar
Sätt händerna i din nacke. Inte korsat som i övningen ovan utan höger hand på höger sida av nacken. Låt fingertopparna vila mot mot skallbasen. Stryk med lätt tryck framåt tills lång- och ringfinger når nyckelbenen. Stanna upp där och låt fingrarna trycka till i det mjuka området/gropen bakom dina nyckelben. Tryck tre gånger och upprepa proceduren tre gånger. Gör gärna det här morgon, middag och kväll.

Annat du kan göra för att bidra till fritt flöde av vätska i kroppen
- Undvik kläder som sitter åt och skär in, som t.ex BH med bygel, strumpor eller trosor med åtsittande resår och tighta jeans
- Hoppa studsmatta
- Promenera en stund varje dag
- Drick mycket vatten. Börja gärna din dag med ett stort glas rumstempererat vatten.

Do more of what makes You happy

Gillar