Miami - En utflykt som inte blev som vi tänkt

Dottern såg så himla mycket fram emot vistelsen på hästön Vieques. Vistelsen som vi fick ställa in eftersom Puerto Rico, vår egentliga resedestination halvt som halvt blåst bort. När det blev Miami vi bestämde oss för att åka till i stället fick dottern hitta något nytt att bygga upp en förväntan kring och som den moderna ungdom hon är tog hon hjälp av youtube. Efter att ha kollat diverse vloggar ställde hon in siktet på tokbilligt shopping. Inte shopping så som vi vuxna tänkt, på köpcentrum med outlet och märkesreor. Nä, Dollar Store och Walmart var affärerna hon byggde sina drömmar på.

För dotterns skull gjorde vi oss en utflykt dag två här i Miami. Vi googlade fram närmsta Walmart, som visade sig ligga en bra bort från vårt hotell, och bestämde oss för att ta en taxi dit. Taxichauffören var verkligen trevlig och likt gemene amerikan babblade han på om väder, familj och sina tankar om staden. Resan bjöd på vackra vyer över Miamis skylande.

Att åka över broarna mellan öar och fastland är verkligen fräckt, men efter en stund vände den kittlande spänningen till lite mer oro. Taxametern tickade på i rask takt och oj, där åkte vi visst förbi flygplatsen. Då måste vi vara påväg långt norrut i stan. Långt norrut vill man inte vara som nykläckt och blek turist, för där är brottsligheten rätt hög.

48 dollar senare stannade vi äntligen vid en Walmart. Innan vi gick av frågade jag om bästa sättet att ta sig hem igen och chauffören gav oss sitt telefonnummer. Vi kunde ringa honom, sa han, för här kör inga taxibilar normalt förbi. Jag bodde ju i USA en tid som ung och har gjort några besök i en såndär Walmart som dottern hungrar efter att se. Därför kände jag direkt att något var fel när vi klev in i butiken. Den var visserligen stor, men det var inte en Walmart Super Store med ett utbud av billiga varor av alla dess slag, utan en vanlig Walmart med endast matvaror. Vi hade tagit taxi till typ Willys i ingenmansland och förvirringen var lika stor som besvikelsen. Vad hade gått fel och varför undrade inte chauffören varför vi ville ta taxi hit?

I butiken gick vi mest runt och skakade på huvudet. Vi köpte oss en glass och lånade wi-fit för att se över vilka möjligheter vi hade att ta oss hem. Vi hade sett att det fanns en busshållsplats utanför affären. Att via Google hitta info om hur busslinjen gick var hopplöst svårt, så vi frågade en anställd, som var gullig och hjälpte oss. Bussen gick till downtown, berättade hon, och därifrån kunde vi ta ny buss över till vår ö.

Påväg mot hållplatsen såg vi bussen passera förbi mitt framför näsan på oss. Bussarna här i Miami går lite när dom vill och med ingen som helst regelbundenhet. Det går inte att lita på någon tidtabell utan det är bara att sätta sig vid en hållplats och vackert vänta. Och oj, vad vi väntade. Tusentals bilar hann passera innan bussen slutligen kom. 2.50 per vuxen och någon dollar för lillan. Att åka kollektivt var betydligt billigare än att ta taxi. Resan in till stan var lång, men ändå kul, för när man åker buss såhär känner man sig lite mer som en amerikan på riktigt. Jag älskade tiden när jag bodde här och njöt under bussresan av att vara tillbaka igen. Den här gången i sällskap av min älskade familj.

​Under bussresans gång spanade vi ut på de små förorterna som passerade förbi och lyssnade på det härliga snacket från våra medresenärer. Väl framme i stan traskade vi runt lite grann för att känna hur stämningen var hör. Vi hittade ganska enkelt ner till Bay Front, turiststråket som löper längst med hamnområdet och satte oss där för att ta oss en välförtjänt drink. Wow vilket myller! Och wow vilken dag. Det blir helt klart inte alltid som man tänkt sig när man planerar utflykt på egen hand. Men allt som oftast blir det bra ändå. Och hur det än blir, blir det något att minnas för livet.

Do more of what makes You happy