Lymfmassage

Lymfsystemet är som kroppens reningssystem. Här rensas slaggprodukter och överflödig vätska ut. Lymfsystemet löper längst hela kroppen och sköter sig oftast helt av sig själv, men ibland kan det behöva lite hjälp på traven. Som när man är gravid eller börjar bli lite äldre. Eller när man levt under stress en längre tid. Eller när som helst då man känner att man har en tendens att svullna upp.

Att stimulera lymfsystemet på egen hand är enkelt. Du vinner mycket på att ha för vana att massera systemets största stationer varje morgon. Det är enkelt och tar bara ett par minuter. Sätt dig på sängkanten och massera med lätt tryck längst med nyckelbenen, gärna så att du lite försiktigt kommer åt nästan under nyckelbenen, där lymfsystemet in och utkanaler går. När du masserat runt nyckelbenen en stund kan du sätta handflatan i armhålan. Massera med ett lätt tryck med handflatan ca fem gånger i varje armhåla. När armhålorna fått sig en omgång, kan du massera gropen i knävecken på samma sätt som du masserade dina nyckelben. 

Avsluta med att ställa dig upp och göra fem stora, lugna änglavingar, genom att sträcka armarna uppåt och låta dem falla långsamt bakåt och nedåt. Luta dig gärna lite lätt bakåt och känn hur du riktigt öppnar upp området under och mellan revbenen, så att det finns gott om utrymme för lungorna att expandera och fylla på med syre.

Vill du fortsätta stimulera systemet under dagen, kan du ta korta pauser då du med stora rörelser rullar dina axlar uppåt och framåt och sedan uppåt och bakåt. Du kan också sätta dig med god hållning på en stol och ägna att par minuter åt effektiv och helande djupandning. Låt Luften du andas in strömma så långt ner i magen som bara möjligt. Känn hur luften får magen att riktigt bulla ut. Håll kvar luften en stund innan du släpper ut den och känn hur axlarna sjunker ner för varje andetag du andas ut.

Visste du förresten att lymfsystemet är sammanlänkat med kroppens stressystem och att de båda går genom livet hand i hand. Det du gör som gynnar det ena gynnar också det andra. Som djupandning tex. Det är som bästa medicinen för båda systemen.

Något annat som är bra att veta är att svullnade fingrar efter träningspasset är ett tecken på träningen slitit på kroppen och varit aningen för hård för vad din kropp mäktar med just nu. Lär gärna känna din kropp och dess signaler, så att du kan snappa upp när den försöker berätta för dig hur du egentligen mår. Den är klok den där kroppen. Den vet precis vad som är rätt. Ibland är vi bara lite dåliga på att lyssna på den.

Do more of what makes You happy

Gillar