Istället för pasta, ris och potatis


I stället för pasta, ris, potatis eller pommes som tillbehör till dina kött- eller fiskrätter, rekommenderar jag något av följande:

- Ett berg av grönsaker, som en sallad på finhackad vit-eller rödkål, spenat, grönkål, groddar, linfröolja och örtsalt (t.ex herbamare)
- Olika skålar med grönsaker, som sugar snaps, minitomater, morotsstavar, rädisor och rödbetor
- Blomkålsris
- Broccolimos
- Bovete
- Quinoa
- Lätt kokt zuccini eller morot i spiralform
- Algnudlar

Det som funkar bäst hemma hos är att göra en stor matig sallad, fylld av en uppsjö av grönt och rött, samt och/eller flera småskålar med grönsaker i olika smak. Maken kan tänka sig broccolimos och dottern blomkålsris, men det andra går inte riktigt hem. För även om jag tycker om det mesta som är nyttigt är både maken och dottern helt hooked på kolhydrater. För dem är en måltid inte riktigt är en måltid om den inte serveras med pasta, ris eller potatis. Därför tillreder vi ofta potatis som ett komplement till salladen och grönsakerna. Och till en rätt som enligt mina kolhydratomaner kräver väljer vi en som är baserad på fullkorn. 

Med en massa grönt upptill blir det svårt att få i sig några större mängdet snabba kolhydrater.

​Om du tyckte om det här inlägget kanske du också gillar:


Do more of what makes You happy

Gillar

Kommentarer

Dagbokstankar



Kärlek



Lymfom



Resor