Att förändra sina kostvanor

Läs på
Att ta steget att lägga om sin kost kan verka stort, skrämmande och komplicerat. Eller också känns det inte särskilt märkvärdigt alls. Ofta beror det på vilken livsstil och vilka matvanor du har i grunden. Oavsett hur du äter idag, om du är driven av lust eller om du äter mestadels medvetet, gör du bäst i att läsa på innan du bestämmer dig för att göra större förändringar. Genom att vara påläst är det lättare att hålla fast vid rutinerna. Baserar man sin kost på fakta man tror på kan man ta hjälp av sin kunskap och påminna sig själv om varför man valt att förändra, de gånger då gamla vanor gör sig påminda. Det kan också vara bra att ha fakta i ryggen de gånger man behöver förklara för andra varför man valt att ändra om i sin kost. För omvärlden kommer reagera. Du har väl sett reklamen om han som säger nej till en kaka och blir utsatt för världens grupptryck. De runt bordet kan inte för sitt liv förstå varför han inte tar den där kakan. "Kaka, kaka, kaka!"

Så, läs på och ta till dig av det du tycker verkar sunt och det du tror kan funka för dig. Det finns ingen absolut sanning kring kosten. För varje forskare som bevisar en fakta finns en annan som bevisar motsatsen. Det gäller likväl antiinflammatorisk kost som andra sätt att äta.

I slutet av det här inlägget finns tips på inspiratörer som funnit stora fördelar med att äta antiinflammatorisk. Om det verkar övermäktigt och om du inte riktigt vet var du ska börja; lägg krutet på podavsnitten Hälsosnack med Lotta och Victoria, 4health.se och 4health.se.

Ta på dig rejält, stoppa lurarna i öronen och lyssna under tiden som du tar en promenad.


Rensa ut
När du läst på och bestämt dig gör du dig själv en stor tjänst om du lägger en stund på att rensa ur i skåp och lådor. Rensa bort sådant som inte ingår i det antiinflammatoriska köket och se till att det du inte ska äta inte finns hemma. Sånt du bör rensa bort är:

- chips och annat friterat
- kakor, godis och annat sötat
- halvfabrikat
- vitt bröd
- vitt mjöl
- ris
- pasta

Kanske verkar det överdrivet att rensa bort, men det är faktiskt ganska nödvändigt. När du byter kostvanor handlar det i stort om att ersätta gamla vanor med nya. Att äta antiinflammatorisk innebär att du byter ut din pasta, ditt ris och ditt bröd till andra mer hälsosamma alternativ. Till en början är det inte helt enkelt och genom att se till att inte ha ohälsosamma livsmedel hemma eliminerar du risken att äta sånt som inte är bra för dig.

När du har rensat är det dags att fylla på med nytt. Nytt, fräscht och smaskigt. För att äta antiinflammatoriskt är inte alls att äta trist. En antiinflammatorisk kost är lika färgsprakande som smakrik. Dessutom ger den en behaglig mättnadskänsla som håller i sig länge. Mitt nästa inlägg blir ett där jag listar vad du får och ska äta för att gynna din hälsa. Den lista blir mycket längre än den som pekar fulfingret åt sånt som är ohälsosamt. Och inte alls lika vit och buksvällande som den ovan.


Här är ett urval av inspiratörer som står bakom antiinflammatorisk kost:

Maria Borelius
Bok: Hälsorevolutionen
Poddavsnitt med Maria: 4good.se

Lina Nertby Aurell och Mia Clase
Bok: Food Pharmacy och Food Pharmacy Kokboken
Blogg: Food Pharmacy
Podd: Food Pharmacy

Stig Bengmark
Bok: Välj hälsa
Blogg: Bengmark.com
Poddavsnitt med Stig: Hälsosnack med Lotta och Victoria

Sanna Ehdin
Bok: Mat som läker, Nya självläkande människan
Blogg: Ehdin.com

Karl Hulten och Cecilia Nisbet Nilsson
Bok: Autoimmun kokbok
Blogg: Paleoteket.se
Poddavsnitt med Karl Hulten: 4health.se och 4health.se (två olika avsnitt 😊)

Om du tyckte om det här inlägget kanske du också gillar de andra inläggen som du hittar
under kategorin Anitiinflammatorisk kost.
Där finns recept, pepp och mer om teorin bakom kosten som sådan.
 

Do more of what makes You happy

Gillar

Kommentarer

Dagbokstankar



Kärlek



Lymfom



Resor