Äta rätt är inte lätt

Jag vet så väl att för mycket kolhydrater får mig att småäta något alldeles kopiöst och ökar mitt sötsug dramatiskt. Likväl vet jag att socker är en riktig bov. Den största av alla bovar i hälsodramat. Vitt mjöl, friterat och stärkelserikt pajar magen helt och alkohol får ansiktet och fingrarna att svullna upp.

Jag vet det där och har vetat det sedan länge, men även om jag vet och även om kostråden jag bör leva efter inte är särskilt komplicerade, så är det så himla svårt att göra rätt. Jag tycker att grön och kolhydratrik kost är supergod och jag riktigt känner hur bra den är för kroppen. Men maken och dotter älskar pasta, potatis, korv och köttfärs, så ofta får jag göra två rätter eller i alla fall verkligen tänkta till för att få till mat som passar oss alla. I perioder orkar jag hålla på sådär, men efter ett tag faller jag tillbaka in i dåliga vanor. Äter lite av deras mat och småäter upptill på ett sätt som inte alls är bra.

Kolhydrater och spannmål är väl en sak, men sockret.... Det finns överallt och är nästintill omöjligt att undvika. Det samma gäller alkohol. Socker och alkohol är en viktig del av stämningshöjarna i vår sociala samvaro och att tacka nej till dem är likställt med att vara en riktig party pooper. Det är som att folk ta illa vid sig om man inte tar av det som bjuds. Och eftersom det är trist att göra folk besvikna, är det lättare att ta än att avstå. Dessutom tycker jag det är gott.

Men det är dags att jag skärper till mig. För så som jag håller på just nu gör jag faktiskt mig själv illa. Jag känner det. Jag skriver det här inlägget för att peppa mig själv och påminna mig om det jag vet är bra för mig. Och det finns ingen anledning till att vänta till måndag eller 1/1 med att lägga om och göra rätt. Det är lika bra att börja rätta till redan nu. (Sa hon, medan doften av pepparkaka kittlade henne i näsan).

Ät gärna:

Kött av nöt, lamm, kyckling, fisk, skaldjur. Håll dig dock borta från processat kött, som torkat kött, köttkonserver och charkvaror som korv och skinka

Kryddor, gärna färska. Håll dig dock borta från glutamat och smakförstärkare. Och salta med måtta

Grönsaker, mest ovanjords- men även måttlig mängd av relativt kolhydratsnåla rotsaker, som morot, kålrot och rödbeta.

Gröna grönsaker, som sparris, spenat, broccoli, gurka, ärtor, alfa alfa groddar, kinakål, vattenkrasse, mangold, romansallad, persilja, svartkål och grönkål

Raps- eller olivolja

Avokado

Ägg, helst ekologiskt producerade

Titta i affären på innehållsförteckningen: Högst 5 g kolhydrater per 100 g födoämne.

Äta lite av:

Bönor, linser och färsk frukt

Nötter, mandel, solrosfrön.

Choklad med hög kakao-procent, 65-90%.

Korv och andra charkprodukter

Alkohol eftersom det stör blodsockerbalansen

Ät minsta möjliga av:

Potatis och potatisbaserade varor

Ris och risprodukter samt majs och majsprodukter

Spannmålsbaserade produkter (ex pasta, bröd, kex, frukostflingor)

Allt socker och allt sockrat (ex. godis, kaffebröd, tårta)

Margariner och smörliknande vegetabiliska fetter (ex majsolja, solrosolja, jordnötsolja)

Do more of what makes You happy

Gillar