Mittåkläppen

I söndags begav vi oss ut på vår första vandring. Planen var att vi skulle gå upp för ett berg och komma upp på kalfjället. Kalfjäll är ett fjäll där det inte växer någon vegetation. Först åkte vi bil en sträcka för att komma till djupdalsvallen där vandringen börjar. Fast det blev mängd stopp på vägen dit. Eftersom vi hamnade på sådana fina plaster och vi var tvungna att ta kort.

Efter den fina vägen dit kom vi fram till djupdalsvallen där det låg söta stugor. Visst är det charmigt med hus som har gräs på taket. Med vinterjackor och varnar på började vi vår vandring. Först gick vi 2.5 km för att komma fram till berget.

Det var lite kämpigt att gå upp eftersom det var brant och blåste rejält vissa stunder. Men solen stack fram flertal gånger och då blev det riktigt skönt. Vägen upp var superfin. Magiska vyer att runtomkring oss.

Här var vi äntligen upp på toppen där vi möttes av en magisk utsikt. Om vi tyckte det blåste mycket på vägen upp var det ingenting till skillnad från vad det blåste på kalfjället. För att fira att vi tog oss enda upp åt vi en ballerina. Min storebror fick kämpa länge med att få paketet att stå av sig själv, haha. Sen var det bara att ta samma väg ner igen.

På vägen ner fick vi syn på en riktigt naturupplevelse. Vi såg renar som sprang på led. Tror jag aldrig har sett renar tidigare. Iallafall inte på såhär nära avstånd. Häftigt var det iallafall. Ja, jag blev helt lyriks över att jag fick en sådan pass bra bild på renen.