En dag till havs

Dagarna har verkligen varit fartfyllda här. Jag och min storebror har bara haft två dagar då vi legat vi stranden eller poolen en hel dag. Övriga dagar flänger vi runt på utflykter, promenader och vandringar i stadens gränder.

I hamnen finns det flera båtar med utbud av olika utflykter. I onsdags var vi på vår första båtutflykt. Vi fick en stressfylld start eftersom pappa glömde biljetterna på hotellrummet och kom inte ihåg vart han la dem. Så medan jag stod vid busstation och tittade på alla bussarna som körde iväg letade resten av familjen efter biljetterna. Jag var helt ovetande om ifall de skulle hinna tillbaka i tid vilket de som tur gjorde med biljetterna i handen. Då kunde vi alla andas ut. Båten avgick klockan 10:00 mot första stranden. För denna utflykt var till olika vackra stränder och platser runt Skiathos. Vi var nästan helt själva på båten vilket var superskönt.

Första destinationen var stranden Lalaria. Denna strand ville jag besöka förra året men då var det för blåsigt för att komma dit. I år fick jag äntligen besöka denna superfina strand dit det bara går att komma med båt. Lalaria är känd för det hålet i berget. Lite längre bort på stranden var det lugnt med folk sä där kunde vi stanna och ta bilder på oss själva. Det var många som frågade mig om jag kunde ta kort på dem. Då gick mitt fotosinne igång. Jag bad dem stå på olika sätt, tog bilder i olika vinklar och ja tog upp mot 100 bilder för varje familj som fråga. Efter allt fotande drog jag av mig shortsen och hoppade i det kristallblå vattnet. Det var ganska höga vågor där vilket var riktigt roligt. Sen kom båten tillbaka och vi åkte vidare till nästa strand.

Nästa stopp var kastro vilket är en gammal medeltidsstad högt upp i bergen. Jag tvekade först att gå upp till toppen eftersom jag bara hade flipflops och vägen var brant och stenig men tillslut ville jag ännu gå en bit. Det var verkligen en bra beslut för utsikten därifrån var magisk. Skulle ju bara gå en bit men jag blev så nyfiken så jag fortsatte vandra med brorsan upp mot toppen. Högst upp fanns det gamla stenhus. Vi fick vända tillbaka direkt eftersom våran båt skulle snart komma tillbaka. Det var riktigt svettigt och vi hade inget vatten så när vi kom till stranden klunka jag en flaska innan vi hoppa på båten.

Sista stoppen var en strand på fastlandet. Här var jag för två år sedan också men då var det under kvällen. Här åt vi grekisk sallad på stranden och badade. Därefter åkte vi tillbaka till Skiathos stad. Det var en riktigt härlig dag!